Verwarming????

Verwarming????

Beitragvon mvannunen » 16. Jan 2008 12:58

Hey,

Ik vroeg me af hoe mensen op dit forum hun bak over het algemeen verwarmen?? en hoe het geregeld word thermostaat??

en waar geven jullie voorkeur aan:

verwarmings Matjes
verwarmings Draad
verwarmings Steentje
verwarmings Lamp

groetjes,
mvannunen
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon thomie » 16. Jan 2008 14:06

Ikzelf deed het met een zelfgemaakte thermostaat maar dit raad ik je atm nog niet aan omdat ik niet (ZEKER) weet wat er mis is gegaan.
Ik heb een warmte draad, dit paste het beste bij het nest dat ik wou beginnen en is niet duur (€8 ofzow).
Voordeel draad:
-je kunt goed bepalen waar je de verwarming hebt.
-kan bijna alle vormen nest verwarmen (warmte matjes zijn soms te klein)
Nadelen:
-warmte is minder verdeelt dan met een warmte matje (is makkelijk te verhelpen door b.v. een steen op het warmte draad te leggen)

Volgens mij is een warmte matje precies hetzelfde als een warmte draad alleen is het draad verpakt in het warmte matje. Een warmte matje kun je zeer gemakkelijk op het nest leggen en eraf halen (bij een liggend Ytong nest bijvoorbeeld).

Een steentje en lamp zijn vooral voor de buiten wereld (corrigeer me als dit niet klopt jimmy ;) )

Thermostaat:
Veel mensen die mieren houden werken niet met een thermostaat. Het matje geeft een bepaalde temeratuur af en door de zwakte van het matje word het niet te warm.
Ikzelf vind dit geen goed systeem en ben op zoek naar een goede manier ervoor. Ik heb zelf een thermostaat gemaakt (zoals hier voor te lezen was er wat mis gegaan maar dit is waarsch goed op te lossen).
Je kunt miss ook een thermostaat uit een industrieel product halen (weet je zeker dat het goed werkt).
Ik kan (als ik zeker weet dat hij goed werkt) ook wel een thermostaat voor jouw maken en verwarmingsdraad.(Is een simpel ding zie foto's bij klimaatkamer, let niet op de veel te lange draden).
Hier is de link

Hoop dat je nu wat meer weet ;)
thomie
member
member

Beitragvon mvannunen » 16. Jan 2008 14:16

Ja ik had je mooie ontwerp gezien... :P
Doen echt veel mensen dat verwarming zonder thermostaat??

want ik weet niet hoe warm nou een matje/draad van 15W wordt????? en hoe warm ie me bak zou maken :S

ja ik zag 1 verwarmingssteentje met thermostaat dus dat leek me miss wel wat.

De reden waarom ik het vraag is omdat F.Fusca weer out of stock is en misschien overweeg om meteen met Messor Barbarus te beginnen (erg cool)!!!!
mvannunen
member
member

Beitragvon thomie » 16. Jan 2008 14:25

Ikzelf zou eerst meet een simpele soort beginnen (L niger of f. fusca enz.)
Messor Barbarus is niet een heel erg moeilijke soort maar je hebt wel weer een verwarmingselement nodig, een deel van het nest droog etc.
Een L. Niger nest groeit erg snel en heeft "bijna" geen verzorging nodig. Ik ben blij dat ik eerst een L niger nest ben begonnen, als je voor de 1e x een nest hebt maak je een paar kleine foutjes en kun je daar van leren voor je 2e nest.
thomie
member
member

Beitragvon mvannunen » 16. Jan 2008 14:37

ja heb je wel gelijk in, maarja moet ik wel weer op F.Fusca wachten :(

Maar weet jij dan hoe warm 15 W verwarming wordt??
mvannunen
member
member

Beitragvon thomie » 16. Jan 2008 14:43

Dat ligt helemaal aan de ruimte :p

Je moet het vergelijken met een kaars, als je die in een kamer van 100M3 zet dan krijg je die niet warm (behalve als de kamer heel goed geïsoleerd is). Als je de kaars in een kleine kamer zet kan het heel erg warm in die kamer worden (mits de warmte niet kan ontsnappen).
Met een verwarmingselement zonder thermostaat heb je dus geen vaste temperatuur. Als het koud is is de temperatuur in het nest ook lager en met warmte idem.

Het is dus niet te zeggen hoe warm het nest word ;) ik heb het in de winkel gevraagd maar de mensen van de dierenwinkel hadden er geen verstand van en zijden dat het verwarmingselement niet warmer dan 25 werd.

Een paar dingen die je moet weten voordat je weet welk vermogen je nodig hebt:
Ga je het nest isoleren / loopt er tocht langs? (bak omheen maken)
Waar wil je het verwarmingselement plaatsen
Wat is de omgevingstemperatuur
thomie
member
member

Beitragvon mvannunen » 16. Jan 2008 15:30

Naja het nest is in principe niet geisoleerd komt een deksel van antshop op die heeft gaas in het midden. tsja als ik een matje neem misschien onder het grind???? kan ook onderkant bak doen.....

de bak staat in me kamer in de winter kan daar de tempratuur verschillen van 12 - 23 graden ligt eraan hoe ik met me kachel omga...
mvannunen
member
member

Beitragvon thomie » 16. Jan 2008 15:36

Ik zou het warmte element onder de bak doen (anders krijg je gedoe met het draad).
Ik zou een thermostaat kopen als ik jouw was. (aangezien de temp van je kamer erg verandert)
Als je een thermostaat koopt bij een dierenwinkel (heb ik me laten vertellen) kost dat rond de €100,- .
Mijn hele verwarming koste ±€30,- (ik heb wel een veel te sterk verwarmingsdraad 50W, kan erg warm worden dus kans op ¿brandgevaar?)
thomie
member
member

Beitragvon mvannunen » 16. Jan 2008 16:01

zou je dat alleen met messor aanraden of ookal bij fusca?? om de temp. gelijkmatig te houden??. in de lente en zomers heb ik al geen kachel meer aan en swinters gaan ze waarschijnlijk op de onverwarmde zolder..

???
mvannunen
member
member

Beitragvon thomie » 16. Jan 2008 16:20

swinters hebben ze geen verwarming nodig.
Hij moet tussen de 20 en 25 oC zitten (toch?) (dus als je hem in de woonkamer zet is het goed in de zomer).
In de winter moet het nest denk ik rond de 5oC zitten dus op een oenverwarmde zoder zit het goed.
Een verwarmingselement is niet nodig. Maar kan natuurlijk geen kwaad ;)
Ik zou geen verwarmingselement kopen.
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 16. Jan 2008 17:35

Een steentje en lamp zijn vooral voor de buiten wereld (corrigeer me als dit niet klopt jimmy )

Dit is idd waar. ;)

Ikzelf zou eerst meet een simpele soort beginnen (L niger of f. fusca enz.)

Zou ik ook doen.

Voor de rest; als je graag met een wartematje werkt moet je het rechtstreeks op de y-tong of nestgedeelte kleven (leggen indien horizontaal nest) nooit onder het hele nest leggen, als mieren het te warm krijgen zoeken ze verkoeling naar onder to (zoals in de natuur, hoe verder ondergronds hoe koeler) dus als je het hele nest langs onder gaat verwarmen en de miertjes hebben het te warm gaan ze de hitte dood tegemoet.
Voor Formica fusca heb je geen verwarming nodig, gewoon een beetje de buitentemperatuur volgen. Het zijn namelijk mieren van bij ons.

Hoe je best ondekt hoe warm zo'n matje je nest maakt is gewoon uittesten. Je maakt het nest, plaatst het matje (of draad of lamp) op het nest, laat het een dag staan en check het een paar keer. (meet de temperatuur) zo heb je een idee hoe warm het word. Hangt natuurlijk ook nog af van de temperatuur in de kamer. Maar dan doe je de volgende vergelijking.
Kamer temp. 24°c = nest 28°c zou dan 4 graden vershil zijn, dus als je da kamer temp. weet doe je er gewoon 4°c bij. ;)
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon thomie » 16. Jan 2008 17:52

Maar als de verwarming aan de onderkant van het nest doet dan kan het nest toch bij de bovenkant afkoelen en kunnen de mieren en het broedsel naar de bovenkant gaan :p.
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 16. Jan 2008 17:58

als het zo simpel zou zijn. ;) Nee het is een natuurlijk instinct ze zullen altijd naar onder gaan/graven om het frisser te krijgen.
JimmyVe
member
member

Beitragvon thomie » 16. Jan 2008 18:46

Kijk dat is handig om te weten :p.
Ga ff kijken of het mogelijk is om een (ijzeren) gelijder onder het nest te maken.
Deze gelijder zorcht ervoor dat het nest aan de onderkant gekoeld word (omdat de alles onder de "kap" even warm is).
Het ijzer kan ook doorlopen tot onder de buitenwereld, zo word de buitenwereld ook verwarmt.
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 16. Jan 2008 19:21

Das mss nog geen slecht gedacht. ;) (ik dacht dat ik het nogal eens gezegd had, jij bent wel echt handig in zo'n dings he ;) )
JimmyVe
member
member

Nächste

Zurück zu hulp voor beginners