Lasius niger overleeft de winter

Lasius niger overleeft de winter

Beitragvon termo » 7. Aug 2007 12:37

Hallo allemaal,

sinds enkele jaren ben ik aan het proberen een succesvolle mierenboerderij te stichten. Echter dit is tot nu toe elk jaar mislukt na enkele maanden. Het langste dat mijn kolonie het overleeft heeft is ongeveer van juli tot maart.

Omdat ik dacht dat mijn kolonie van vorig jaar dood was heb ik mijn antfarm (http://www.antstore.net/shop/product_in ... 0x2cm.html) in de kast gezet. Aangezien ik enkele weken geleden weer koninginnen heb gevangen heb ik mijn antfarm weer uit de kast gehaald.

En tot mijn verbazing zit er nog een levende koningin met enkele werksters in. Het lijkt er echter op dat de kolonie niet erg gegroeid is.

Mijn ervaring met de antfarms is dat als ze gaan graven je bijna niets van ze verneemt en het heel lastig is om ze te voeren.

Ik vroeg me af of het misschien handig is om in een beginstadium een ander soort nest te gebruiken. Bijvoorbeeld van beton of gips.

Ik vraag me echter af hoe je ze het beste kan voeren en hoe je de vochthuishouding op peil houdt.

Kan iemand me daarbij helpen?

Groet,

Ferdi
termo
newbie
newbie

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: Bundle Offer - Lasius niger

Beitragvon JimmyVe » 8. Aug 2007 16:49

Hoi Ferdi en welkom.

Eerst even dit, de reden waarom de kolonie niet gegroeid is is waarschijnlijk omdat ze geen voedsel vonden.

Dat is nu inderdaad het grootste nadeel van een zand nest. Daarom opteer ik meer voor y-tong nesten, er staan wel meerdere foto's van zo'n nesten hier op de site. Deze zijn perfect vochtig te houden en zijn makkelijk te maken (ook wel goedkoop ;)) je kan er ook perfect een buitenwereld aan vast maken.

BTW: waarom deze titel ? (van het topic bedoel ik, lijkt me dat deze weinig met je vraag te maken heeft ;))
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Werbeanzeige: Bundle Offer - Lasius niger

Zurück zu hulp voor beginners