tapinoma mieren

dit is een vraagbaak en discussie forum.

tapinoma mieren

Beitragvon nathalief » 29. Jan 2007 21:15

hallo,

Kan iemand me helpen met informatie over Tapinoma mieren?
Ik heb ze namelijk waarschijnlijk in mijn huis zitten zegt de milieudienst. Dat het om een tropische mier gaat is zeker.

Ik werk in een tropische omgeving met papegaaien en heb waarschijnlijk een mier per ongeluk een lift naar mijn huis gegeven ....

Ik weet dat jullie houden van mieren, maar hoe krijg ik deze uit mijn huis? Wat is jullie ervaring daarmee. hebben jullie meer info over deze mier. google is wel erg summier over deze soort...
Komen deze mieren vaak voor in huizen (woon op 4e verdieping in een flat).

groetjes nathalief
nathalief
newbie
newbie

Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: Tapinoma nigerrimum

Beitragvon JimmyVe » 29. Jan 2007 22:51

Hey nathalief en welkom bij het forum ;)

Dit is idd een mindere bekende mierensoort. Ik vermoed wel dat het niet om een tropsiche soort gaat maar erder om deze,
Hyperlinks sind nur für registrierte Nutzer sichtbar
Belgish/Nederlandse soort.
(de kans is trouwens klein dat je door één mier mee naar huis te brengen een plaag krijgt, dan zouw het al om een bevruchte konigin moeten gaan)

Er zijn verschillende manieren om die beestjes uit je huis/flat te krijgen, hangt af van de manier waarop je het wilt doen.
'Simpele methode'
Drastishe methode's (vooral dat van die lokdozen)
http://www.milieucentraal.nl/pagina?ond ... bestrijden

Weet je de kolonie (nest) zitten ? en is er een mogelijkheid om deze gevangen te nemen, dan wil ik ze gerust van je overnemen. ;)
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon nathalief » 30. Jan 2007 18:48

Hoi,

Dank je voor het reageren! Hieronder de reactie op je laatste vragen:

Weet je de kolonie (nest) zitten ? en is er een mogelijkheid om deze gevangen te nemen, dan wil ik ze gerust van je overnemen. ;)

Je mag ze zekers van me overnemen....geen enkel probleem mee. Maar zo zijn ze er en zo zijn ze er niet. Heb geen enkel idee waar ze vandaan komen en waar het nest zit. Zie ze ook niet in een colonne lopen of weer ergens heen vertrekken. Diegene die ik wel vinden, spoel ik door de gootsteen met heet water..

Omdat ik in een hortus botanicus werk, zo het best mogelijk zijn dat ze met de planten of dieren wel rechtstreeks uit de tropen komen. Deze nederlands/belgische soort vind je volgens mij meer in zuidelijke gedeeltes van nederland. Ik woon in het uiterste noorden van Nederland. maar wie weet zijn ze wel van dat soort. Over een week weet ik vast meer.
nathalief
newbie
newbie

Beitragvon Werkster » 30. Jan 2007 20:04

Ik denk dat het uiterste Noorden voor Jimmy iets te ver weg is, maar dan wil ik het wel voor hem doen (ruiltje? :wink: )
Botanische tuin, Noorden, flat, Stad Grun ?
Werkster
newbie
newbie

Land: Netherlands (nl)

Beitragvon JimmyVe » 30. Jan 2007 22:38

Azo, ja als jij in het noorden van Nederland woont is de kans idd klein dat het om deze soort gaat, hoewel je ze op meer plaatsen in Nederland kan vinden.
Het zouw dus kunnen dat het om een tropishe soort gaat, maar dan moet er dus ergens een bevruchte konigin meegekomen zijn, wat mij niet onwaarschijnlijk lijkt. (Weet niet juist wat een Hortus botanicus is, maar vermoed een tropishe plant ;) ) Dan kan het dus wel zijn dat de mier verscholen zat in de potgrond of dergelijke (wat koniginnen namelijk doen na hun bruidsvlucht)

Spijtig dat je het nest niet vind, is spijtig om zo'n (zeldzame) soort uit te roeien, maar als ze 'vrij' in huis zitten is dat natuurlijk de enige oplossing.

@ Werkster: Hey, welkom bij dit forum, blijkbaar je weg naar hier ook gevonden. ;)

ps @ nathalief: mss moet je ze houden als huisdier ;) Zoals wij dat doen. lol

Groetjes
JimmyVe
member
member

Beitragvon nathalief » 31. Jan 2007 19:58

Hoi hoi

Nou ik weet niet of ik blij moet zijn maar het is niet de tapinomamier...
Het is de witvoetmier...wel eens van gehoord. Wat ik er over gelezen heb, is niet veel goeds.....jullie enig idee?

Je mag ze van me gratis hebben...de milieudienst komt maandag op inspectie. Volgens mij is deze soort voor hen ook niet erg bekend

Hebben jullie raad mbt deze mier? Hellup ik wil er van af!

Ja ik woon in de stad groningen en werk voor stichting papegaaienhulp op het terrein van de hortus botanicus in haren

Werkster hat geschrieben:Ik denk dat het uiterste Noorden voor Jimmy iets te ver weg is, maar dan wil ik het wel voor hem doen (ruiltje? :wink: )
Botanische tuin, Noorden, flat, Stad Grun ?
nathalief
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 1. Feb 2007 16:52

Ik heb er al eens van gehoord ja. Op een ander forum is er ook al spraken van geweest, maar ik heb gemerkt dat je dat forum ook al gevonden hebt. ;)

Voor gegevens over deze soort kan je hier altijd terecht,
hoe je er best vanaf kan weet ik niet, mss zoals beschreven op het andere forum of wachten op de milieudienst. ;)

Veel succes.
JimmyVe
member
member

Beitragvon JimmyVe » 15. Feb 2007 22:21

Hey natalief,
Is de milieudienst al langsgeweest ? Hoe is het afgelopen ?

Groeten
JimmyVe
member
member

witvoetmier

Beitragvon nathalief » 22. Feb 2007 18:27

JimmyVe hat geschrieben:Hey natalief,
Is de milieudienst al langsgeweest ? Hoe is het afgelopen ?

Groeten

Ik heb vannacht het nest gevonden..in iedergeval de opening tot het nest. Het nest zit onder het laagje van mijn aanrechtblad. Het was erg fascinerend hoe ze overal heen liepen in rijtjes. vervelend was wel dat ze dwars door mijn papegaaienkooi gingen.

Nu moeten ze even bepalen hoe ze het aan gaan pakken, dat hoor ik later
nathalief
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 23. Feb 2007 17:42

;) is idd leuk om te zien. (maar niet in je keuken)

Hopelijk voor jouw vinden ze een oplossing. Alvast succes. ;)
JimmyVe
member
member

Werbeanzeige: Tapinoma nigerrimum

Zurück zu algemene vragen