von mijnstreekoost » 1. Apr 2006 09:40
hallo klapie,
Laat ik je eerst vertellen hoe ik het heb gedaan, dit jaar heb ik de opstellingen wat veranderd.
Ik ben erachter dat de ytong steen die ik gemaakt had voor mijn M.Rubra niet mijn ding is (overigens wel voor de mieren) dus heb ik de kolonie laten verhuizen naar een "glasbecken" waar ze nu in een aardenest zitten. Deze glazen bak met panorama-view is op zijn beurt verbonden met een glazen bak (30x20x20) welke als arena dient. Deze arena is weer verbonden met eenzelfde glazen bak, deze bak dient ook als arena maar dan voor F.Fusca welke met een antfarm aan deze bak verbonden zit.
Zo komt het af en toe voor dat de werksters van bv. M.Rubra in de arena bij F.Fusca belanden op zoek naar voedsel, dit geeft soms wat strubbelingen maar meestal gebeurt en bijna niks. (tot nu toe) Beide soorten mieren zijn niet echt territoriaal.
Ik denk dat je beter de L.Niger kunt laten zitten, aan deze bak nog een glazen bak koppelen en daaraan de glazen farm. Zo is het arena wat meer neutraal terrein. Wel is het zo dat L.Niger een klein , fel, aggressief miertje is wat niet goed samen gaat met andere soorten of met dezelfde soort van een ander nest.
patrick