Twee soorten

hier kun je je mierenervaringen met andere mierenliefhebbers delen.

Twee soorten

Beitragvon klapie » 30. Mär 2006 21:02

Ik heb nu een mierenbak van 30x20x20 met als het goed is een kolonie Lasius Niger. Ik wil dit gaan uitbreiden met een mierenfarm.
Ik had het idee om daar een andere kolonie in te gaan doen. Kan dit en als dat zou kunnen welke soort, het liefste een ander, kan dat dan worden.

Klapie
klapie
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: tweezers spring steel - sharpen - soft

Beitragvon JimmyVe » 30. Mär 2006 21:51

Je kan voor zover ik weet geen verschillende kolonie's bij mekaar houden in één formicarium (als het dat is wat je bedoeld) wat je wel kan doen is een mierensoort houden die L Niger gebruikt als slaven, maar dan moet je wel zien dat deze kolonie er niet te hard onder gaat lijden.

Mss is het makkelijkste gewoon een tweede formicarium aan te schaffen.

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Pagodin » 30. Mär 2006 22:39

Lasius niger is zwaar oom met slaven tewerken.
Daar kan je better met Raptiformica s. beginen, zijn niet so hard to houden en gebruiken slaven, Serviformica fusca etc etc.

groete
Pagodin
Pagodin
member
member

Beitragvon klapie » 31. Mär 2006 21:58

Bedankt voor de snelle reactie!
Het idee was om de Lasis Niger, die nu in de "Bak" (Glasbecken 30x20x20 cm mit Bohrungen) zit er te laten zitten en de andere soort in een farm er aan vast koppelen(Glas Ameisenfarm 30x20x1,8 cm). Voor deze soort wordt de "bak" hun voederplaats.
Maar het is me al duidelijk dat de L.N. niet de soort is om dat te gaan proberen. Zou een andere kolonie van L.N. in de farm eraan koppelen wel gaan of is het dat allemaal te veel van het goede?

Groetjes
Klapie
klapie
member
member

Beitragvon mijnstreekoost » 1. Apr 2006 09:40

hallo klapie,

Laat ik je eerst vertellen hoe ik het heb gedaan, dit jaar heb ik de opstellingen wat veranderd.
Ik ben erachter dat de ytong steen die ik gemaakt had voor mijn M.Rubra niet mijn ding is (overigens wel voor de mieren) dus heb ik de kolonie laten verhuizen naar een "glasbecken" waar ze nu in een aardenest zitten. Deze glazen bak met panorama-view is op zijn beurt verbonden met een glazen bak (30x20x20) welke als arena dient. Deze arena is weer verbonden met eenzelfde glazen bak, deze bak dient ook als arena maar dan voor F.Fusca welke met een antfarm aan deze bak verbonden zit.
Zo komt het af en toe voor dat de werksters van bv. M.Rubra in de arena bij F.Fusca belanden op zoek naar voedsel, dit geeft soms wat strubbelingen maar meestal gebeurt en bijna niks. (tot nu toe) Beide soorten mieren zijn niet echt territoriaal.

Ik denk dat je beter de L.Niger kunt laten zitten, aan deze bak nog een glazen bak koppelen en daaraan de glazen farm. Zo is het arena wat meer neutraal terrein. Wel is het zo dat L.Niger een klein , fel, aggressief miertje is wat niet goed samen gaat met andere soorten of met dezelfde soort van een ander nest.

patrick
mijnstreekoost
member
member

Beitragvon JimmyVe » 1. Apr 2006 11:34

Hoi klapie,

Patrick (Mijnstreekoost) heeft gelijk L.Niger is nogal aggressief en als je daar twee verschillende kolonie's van samen zet gaan ze mekaar uitmoorden. (heb ik gelezen, nog niet zelf uitgeprobeerd ;) )

Volgens mij kan je het ook best maken met een neutraal terrein.

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Beitragvon FLechdrop » 1. Apr 2006 16:27

Klapie:

Het is wel mogelijk om meerdere koloniën bij elkaar te houden, maar in zo'n kleine bak zou ik het zelf niet proberen (behalve als het héle kleine soorten betreft). Ook zou ik eerst wat meer ervaring opdoen met één soort per bak. Als je meerdere soorten bij elkaar wilt houden moet je een grote ruimte hebben zodat ze elkaar niet in de weg hoeven te lopen. Daarnaast moet je twee soorten nemen die niet al te agressief zijn (L. niger is dit inderdaad wél) en niet eenzelfde niche innemen in het ecosysteem. Je kunt bijvoorbeeld een relatief grote en een relatief kleine soort proberen die verschillende voedingspatronen en -voorkeuren hebben. Al met al is het iets waar je wat ervaring en kennis van zaken voor moet hebben, want met meer soorten in één bak kan het een hele toer zijn om de boel in balans te houden.

Tip: Kijk eens rond op Duitse fora (bijv. Hyperlinks sind nur für registrierte Nutzer sichtbar) en zoek op de term "Gemeinschaftsbecken".
FLechdrop
member
member

Beitragvon JimmyVe » 21. Apr 2006 17:50

@Klapie: Heb je ondertussen al 2 kolonies bij elkaar gevoegd ? Welke en hoe verloopt het ? (ben nogal nieuwsgierig he ;) )

Groetjes Jimmy
JimmyVe
member
member

Beitragvon klapie » 3. Jul 2006 23:26

Sorry, had niet in de gaten dat er nog een reactie hierop was.

Nee, geen twee soorten bij elkaar maar een andere opzet qua bak. De ene een bak geheel als nest en leefomgeving met ytong(die niet gebruik wordt, maar das duidelijk als ik mijn beginnersfouten daarin zie.). Toen besloten om maar een tweede nest met LN aan te schaffen, een 30x20x1,8 als nest met een aangesloten voederbak van 10x10x20. Ik denk dat het verstandig is om maar eerst te leren etc.. :wink:

Klapie
klapie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 5. Jul 2006 16:25

das idd nog het beste. ben al paar maanden bezig maar ik leer ook nog elke dag bij hoor ;)
JimmyVe
member
member

Werbeanzeige: tweezers spring steel - sharpen - soft

Zurück zu beschrijving hoe houd ik mieren