Winterslaap

Re: Winterslaap

Beitragvon zap_hero » 10. Mär 2009 17:44

Ik weer een vraagje.
Tegen hoe grote temperatuurs verandering kunnen mieren, want ik wil mijn mieren al wel weer binnen hebben.
Het is nu 6 graden en binnen 19-21 kunnen ze hier tegen?
Of moet ik wachten tot het 15 graden ofzo is?

zap_hero
zap_hero
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon Antlord » 10. Mär 2009 20:42

Mieren kunnen schade ondervinden, en doodgaan, indien je ze te snel opwarmt. Zelf beseffen ze dit niet, en ze hebben er dan ook geen gedragsmatige bescherming tegen. Lasius niger werksters die net uit een 5°C komen, en kunnen overlopen naar 25°C zullen dit doen. In de natuur kan deze situatie zich natuurlijk niet voordoen.

Bij 5°C lopen alle procesen trager, en zullen gifitge stoffen zich niet kunnen opstapelen in de cellen. Waarschijnlijk is er bij een te snelle opwarming een snelle accumulatie van toxische stoffen, en zijn de processen die de cellen daartegen beschermen nog niet optimaal actief. Hierdoor kunnen er vele doden vallen bij een te snelle opwarming, tot 75% van een grotere kolonie (honderden werksters) bij mij.

Probeer dus een kolonie traag te wekken, in de vrije natuur worden ze wakker aan enkele graden per dag, probeer dus een trage opwarming aan te houden.

Dit is een quote van iemand met veel ervaring op het vlak van het houden van mieren en kan je terug vinden op dit zeer informatieve forum:
Hyperlinks sind nur für registrierte Nutzer sichtbar
Antlord
member
member

Land: Belgium (be)

Beitragvon TimLarge » 11. Mär 2009 07:56

Inderdaad, zet ze dus eerst een paar dagen in een koudere kamer, alvorens ze naar we woonkamer te verplaatsen. Wellicht is het in de keuken een stuk frisser (dat is bij mij zo), of anders de kelder of een onverwarmde slaapkamer? Als ze daar een paar dagen kunnen wennen, zet je ze weer in de volgende kamer, met terlkens een verschil van een graad of 5. Dus eerst rond de 10 graden, dan 15, dan de woonkamer (20).
TimLarge
member
member

Land: Netherlands (nl)

Vorherige

Zurück zu hulp voor beginners