Schimmel?

dit is een vraagbaak en discussie forum.

Schimmel?

Beitragvon maripi » 18. Okt 2008 17:38

Sinds een maand of twee ontstaan er donkere plekken in het zand/leem van mijn zandnest. Is dit schimmel en wat kan ik eraan doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
maripi
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Re: Schimmel?

Beitragvon JimmyVe » 19. Okt 2008 12:21

Ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit schimmel is, maar als het schimmel zou zijn kan je het wel oplossen door het nest wat meer te verluchten.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon maripi » 19. Okt 2008 15:54

Oke, en is daar een manier voor. Aangezien de meeste plekken linksonder en in het midden zijn kan daar geen lucht direct bij komen. Als het geen schimmel is wat zou het dan kunnen zijn?
maripi
member
member

Beitragvon JimmyVe » 20. Okt 2008 18:56

Je kan bijna niet anders dan het nest langs boven te verluchten. Het zal dan wel even duren eer de "schimmel" weg zal zijn.

Ik gebruik maar 1 zand nest en heb dit zelf nog nooit voorgehad. Ik zou niet met zekerheid kunnen zeggen wat het wel kan zijn. (mits het geen schimmel zou zijn)
JimmyVe
member
member

Beitragvon maripi » 21. Okt 2008 16:56

Zou het kwaad kunnen voor mijn mieren? De mieren zitten met het nest nog in de reageerbuis maar gaan nu steeds meer naar het zandnest. De laatste weken zitten constant een mier of 10 in het zandnest. Ik kan er dus nog voor kiezen al het zand/leem eruit te halen en dan nieuw zand/leem erin doen. Of zouden de mieren wanneer ze hun nest in het zandnest gaan bouwen geen last van de schimmel hebben en daar ook gewoon gaan graven?
maripi
member
member

Beitragvon XToF » 22. Okt 2008 09:54

Dat zijn geen schimmels, maar wellicht kolonies van bacteriën. Weinig om je zorgen om te maken.
XToF
member
member

Beitragvon maripi » 22. Okt 2008 18:07

Bedankt voor je reactie, ik had echter nog een paar vragen.

Waarom ontstaan deze kolonies van bacteriën in mijn zandnest? Te vochtig of te weinig belucht?
Hoe krijg ik ze er weer uit, ook al is het misschien niet schadelijk voor de mieren ik vind het er niet echt netjes uit zien?
Daarnaast worden de plekken groter en onstaan er meer plekken. Kan er dan nog steeds geen gevaar optreden voor de mieren?
maripi
member
member

Beitragvon thomie » 7. Dez 2008 19:15

Deze bacteriën zaten waarschijnlijk in het zand (ik kook het zand altijd eerst zodat het helemaal steriel is). In het zand zit blijkbaar iets wat ze eten.. Volgens mij is het meestal niet echt schadelijk voor de mieren. De mieren houden zich en het nest erg goed schoon. Als ze tijdens het graven de plekjes tegen komen zullen ze het beschimmelde ?leem? meenemen naar buiten.

Het zijn wel veel plekken... Ik zou voor de zekerheid het zand eruit halen en koken (bakken in de oven). Als je het zand daarna in het nest doet moet je het aanstampen. Zonder zuurstof kunnen de bacteriën niet leven.
thomie
member
member

Beitragvon maripi » 20. Dez 2008 11:16

Bedankt!

Ik heb al het zand/leem eruit gehaald en nieuwe zand/leem eerst gekookt en daarna in het nest gedaan. Nu maar afwachten of het goed blijft. Maar als het waar is dat de mieren geen last hebben van deze schimmel dan laat ik het zitten mocht het weer ontstaan.
maripi
member
member

Beitragvon JimmyVe » 22. Dez 2008 18:03

Ik vermoed dat ze er weinig last van zouden hebben, maar het kan idd geen kwaad om er nieuw zand in te doen. Succes
JimmyVe
member
member

Zurück zu algemene vragen