Vragen voor mieren en toebehoren

Vragen voor mieren en toebehoren

Beitragvon Minfuji » 14. Okt 2008 21:39

Goeden dag,

Ik heb voor school een project gestart om een mieren colonie te starten.
Ik heb hiervoor een pracht van een bouwconstructie in gedachten, heb hier een mooie tekening voor gemaakt die ik zeker neer zal zetten in de fotos.
Er zijn alleen een paar vragen die graag beantwoord zou willen hebben voordat ik met zekerheid kan gaan bouwen.

Het word van glas gemaakt en mijn idee is om die glasplaten aan elkaar te kitten.
Vraag: Is de kit (Bizon Kit) schadelijk voor de mieren en zullen de mieren hier doorheen proberen te bijten met als gevolg dat de bak uit elkaar valt.
Ook wil ik weten wat een aangeraden diepte is voor een verticale bak. ( LENGTE - BREEDTE - DIEPTE), volgens mijn tekening word het 10 centimeter.
Geeft ze dat de mogelijkheid om niet in zicht te komen of is dat smal genoeg.

Het gaat hier om de Lasius Niger.

Ik heb nu al een koningin met werksters (zelf voor gezorgd :P ) maar kan het kwaad als ik ze pas in de lente over plaats?
en maakt deze mier ook gebruik van bladluizen?

DIt zijn mijn vragen tot nu toe.
Alvast hartelijk dank.

P.S. Wat is jullie mening van de bak?
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Minfuji
newbie
newbie

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Re: Vragen voor mieren en toebehoren

Beitragvon JimmyVe » 15. Okt 2008 17:21

Hallo Minfuji en :sign_welcome: .

Volgens mij is de kit niet schadelijk voor mieren. Normaal kunnen ze niet door siliconen graven, deze soort alvast niet.

De verticale bak is dan bedoeld als nest gedeelte ?
Deze soort groeit heel snel. In het begin hebben ze genoeg aan een klein (buizen) nest. Maar na 2 jaar kunnen ze wel een y-tong nest van 25*60 vullen. (kamers zijn dan ongeveer 2 a 3cm diep uitgehold)
Je kan ze best in het buisje houden tot er een kleine 100 werksters zijn. (dus al zeker na de winterslaap)
Daarna leg je het buisje gewoon in de nieuwe nest en zullen ze wel verhuizen, hoewel dat bij deze soort heel lang kan duren. ;)
Ja deze soort voed zich ook met de afscheiding van bladluizen.

Succes.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Minfuji » 16. Okt 2008 01:59

Jimmy hartstikke bedankt voor de snelle responce, de informatie is precies wat ik wou weten alleen rust me er nog een vraag.

Jij hebt het over een Y-tong nest, is een mooi idee, maar mijn idee was om die verticale bak te vullen met zand of potgrond.

Daar heerst mijn vraag, wat zou de beste grond zijn, zand, aarde, iets anders, of zal het toch het beste zijn om zelf een Y-tong nest uit te kerven?

Alvast bedankt.
Minfuji
newbie
newbie

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 16. Okt 2008 21:02

Een zand nest is natuurlijk en daarom een heel goede omgeving voor je mieren, maar je hebt geen kijk in het nest op deze manier. Met een y-tong nest heb je dat wel.

Als je het nest wil vullen met zand zou ik gaan voor een combinatie van zand en leem. Zo word het water beter vastgehouden en blijft het nest langer vochtig. 2 delen zand 1 deel leem, goed mengen en dan in het nest.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Zurück zu hulp voor beginners