Een Kolonie starten !! HELP

Een Kolonie starten !! HELP

Beitragvon Steven33733 » 11. Sep 2008 16:21

Hallo mensen !!

Ik ga voor school een profielwerkstuk beginnen en ik heb gekozen voor het gedrag van mieren.

Maar nu moet ik dus 2 nesten beginnnen en ik zou niet weten hoe.
Ik heb al 2 starterspakketen op het ook en ook de lasius niger.Het probleem is echter dat ik 0% ervaring heb en niet weet wat ik moet doen als ik zometeen ga bestellen.
A.Als ik de pakketen heb en de mieren hoe moet ik deze hun kolonie laten opstarten? (innestelen enz.)
B.Als ik dat eenmaal heb gedaan moet ik de Lasius Niger warm houden omdat het expiriment plaats vind van oktober tot december. En met welke temperatuur.
C.Wat moet ik de arme beestjes ooit gaan voeren?
D.Kan ik plantjes aanbrengen in de arena?

Alvast bedankt en als je wilt zet er aub nog wat tips bij !! :)

Steven.
Steven33733
newbie
newbie

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: ANTCUBE - Red screen 20x10 - self-adhesive

Re: Een Kolonie starten !! HELP

Beitragvon JimmyVe » 12. Sep 2008 16:47

Hallo Steven en welkom op het forum.

A. Je moet eerst het nest opstellen (maken) en dan de proefbuisjes met de mieren in het nest leggen, deze zullen dan na een tijdje wel zelf verhuizen naar het nest.
B. Deze soort houd normaal rond die tijd een winterslaap, je kan ze door warm te houden uit hun winterslaap houden, maar dit is voor de mieren natuurlijk niet zo goed. Ik snap wel dat het voor je proef waarschijnlijk niet anders kan.
C. Insecten en honing of suikerwater.
D. Je kan gerust wat planten aanbrengen.

Vergeet niet dat de koningin van deze soort in gevangenschap tot 30 jaar kan leven. :)
Ook zal, als je de koningin/kolonie nu pas gekocht hebt tegen oktober deze nog niet echt gegroeid zijn. Kleine kolonies vertonen veel ander gedrag dan grote. Ze zijn veel schuwer en minder actief.

Succes.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Steven33733 » 14. Sep 2008 12:10

Dankjewel voor de relpy ik ben er erg blij mee :) de mieren kweek ik na het onderzoek zelf thuis nog door dus dan heb ik er hopelijk nog lang plezier van :D

Ik ben benieuwd hoe de proef uit pakt . HEbben mensen nog tips voor me ??
Steven33733
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 14. Sep 2008 13:16

Een heel goede tip is dat je vooral veel geduld moet hebben voor het houden van deze beestjes. ;)

Lees wat rond hier op het forum en check zeker ook
Hyperlinks sind nur für registrierte Nutzer sichtbar
dit forum.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Steven33733 » 14. Sep 2008 15:41

geduld is een schone zaak ;) bedankt :)
Steven33733
newbie
newbie

Beitragvon Steven33733 » 23. Sep 2008 18:15

Als je in de arena decoratie wilt aanbrengen. Kan dit zelfgevonden materiaal zijn of gemaakt? en als het kan wat dan?
Steven33733
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 23. Sep 2008 19:14

Het is altijd leuk en oogt mooi als je decoratie aanbrengt in je buitenwereld. Maar het word dan wel wat lastiger om de buitenwereld netjes te houden, zeker als de kolonie groter is brengen ze redelijk wat afval te weeg. ;)

Je kan gerust zelfgevonden materiaal gebruiken. Zoals takken, stennen ... je moet er wel op letten dat deze geen schimmel of iets dergelijke bevat dat je kolonie kan schaden.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Steven33733 » 24. Sep 2008 14:11

Hoooi mensen ik heb alles opgesteld en het ziet er allemaal goed uit :D ik heb de mieren en de reageerbuis in de arena gelegd met daarin wat voedsel (honingsuikerwateroplossing) en ik heb een lamp erop gezet zodat ze uit de buis gaan en die niet zien als nest.

Maar nu 4 uur later willen ze nog steeds niet weg en zijn ze nog steeds niet in het oorspronkelijke nestgebouw geweest (het langwerpige dunne aquirium). Hoe lang moet ik wachten of wat kan ik doen om ze naar het nest te laten transporteren.
Steven33733
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 24. Sep 2008 15:26

Lasius niger zijn slechte verhuizers. ;) Het kan soms maanden duren. Ik zou ze verloopig gewoon in het buisje laten zitten. Als de kolonie groter word zullen ze wel verhuizen. Het zal dan wel iets worden voor volgend jaar. Zoals ik al zei, je moet veel geduld hebben he. ;)

Het is ook bijna tijd voor hun winterslaap dus ze zullen nu wel minder actief worden.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Steven33733 » 26. Sep 2008 12:07

Ha daar ben ik weer met de broodnodige vragen. Zoals ik al verteld heb is alles keurig opgezet. Het bewateringssysteem werkt goed om het nestgedeelte vochtig te houden enzo.

Maar de mieren zitten nu na 3 dagen nog steeds in het buisje en ze zijn helemaal niet actief. De kamer is zo'n 22 graden Celcius en ze hebben voldoende voedsel. Ze hebben al een heel klein beetje zand naar binnen gehaald maar zitten allemaal dicht tegen elkaar aan tegen de koningin. Er zijn geen van de werksters bezig met voedsel en soms gaat er eentje naar buiten (de arena in) en loopt rond en gaat weer terug. Geen van de mieren heeft nog het nest bezocht(de langwerpige aquirium bak) en ook de buis die ernaartoe loopt laten ze met rust. Wat moet ik doen of kan ik doen. Of is het een kwestie van geduld??

Alvast bedankt :D
Steven33733
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 26. Sep 2008 12:26

Had ik al verteld dat deze soort heel traag verhuist. ;) De kolonie is nog klein dus ze hebben niet veel voedsel nodig, ook zijn ze zich al stilaan aan het klaarmaken voor de winterrust en dan hebben ze ook geen voedsel nodig. Het voedsel dat ze normaal eten (insecten) is bedoeld voor het broed, maar in de winterrust is er een broedstop dus hebben ze daar al geen voedsel voor nodig. Het suikerwater (of honingdauwsugraat) is voor de werksters en de koningin zelf, maar als de kolonie klein is is het verbruik hiervan ook heel klein.
Ik zou zeggen, vooral veel geduld hebben. ;) Volgend jaar (in de zomer) zal de kolonie al wel hard gegroeid zijn.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Steven33733 » 1. Okt 2008 10:42

Hooi mensen !!

Het gaaat helemaal goed ze zijn al in het nest gebouw geweest en zijn nu vooral bezig een beetje een kolonie op te bouwen. De koningin is duidelijk dikker geworden (in korte tijd) en dat lijkt me positief. Ook zijn ze al druk bezig van alles te verslepen en honing aan halen en brengen. (we hebben de achter kant van het reageer buisje opengezaagd en het suikerwater eruit gegoten hierdoor zijn ze een stuk harder in de weer)

Nu rest me nog een vraag. Decoreren !!!. Zoals ik al had gevraagd kan er gedecoreerd worden met zelfgevonden materiaal maar JimmyVe zei al er mogen geen schimmels op zitten. maar hoe controleer je dit?

Als jullie nog tips hebben laat het me dan weten ik kan altijd hulp gebruiken !! Alvast bedankt :D
Steven33733
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 1. Okt 2008 10:55

Normaal gezien zal het geen probleem geven omdat je een kolonie van hier houd. Dus de kans is reëel klein dat er effectief schadelijke producten op zitten.

Je kan ze altijd een tijdje in de oven stoppen of invriezen zodat alle bacteriën of schimmels gedood zijn. Zo ben je natuurlijk zeker.
JimmyVe
member
member

Werbeanzeige: ANTCUBE - Red screen 20x10 - self-adhesive

Zurück zu hulp voor beginners