beste soort voor beginners

beste soort voor beginners

Beitragvon mijnstreekoost » 22. Dez 2004 19:26

Hallo,
Ik denk de beste soort mieren voor een beginner is de soort Lasius niger of Myrmica Rubra. Beide soorten zijn gemakkelijk te onderhouden en zullen al snel uitgroeien tot een heuse kolonie.

Niet dat ik nu een professional ben maar ik ben begonnen met M.Rubra. Deze kolonie doet het nog steeds heel goed in een zelfgemaakte farm van 25cm x 20cm x 1,5cm waar hun nest in zit. Gevuld met ordinaire aarde uit onze tuin. Hier aan vast zit een kleiner bakje waaruit ik ze voer.
Van tijd tot tijd bevochtig ik het geheel met behulp van een injectiespuit met naald welke ik door het gaas aan de bovenkant heen steek en er zo water in spuit. Ik schat dat er ondertussen een stuk of 350 werkers en waarschijnlijk 1 koningin in zitten.

Ondertussen heb ik ook een kolonie Formica Sanquinea welke in een groot formicarium zit dat ik heb laten maken. Deze kolonie heb ik sinds eind augustus en is nog vrij klein. 1 koningin en ongeveer 70 werkers.

F.sanquinea gebruikt een slavensoort (kan ook zonder) om als kolonie te groeien, hiervoor ben ik begonnen met een kolonie Formica Fusca welke ik houd in een "ant-box" verbonden met een "ant-island" van Antstore.
In de toekomst wil ik de cocons van F.fusca bij F.sanquinea zetten om zo een rooftocht te simuleren.

groeten uit heerlen, Patrick
mijnstreekoost
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon FLechdrop » 20. Jan 2005 16:08

Oh die! :D
FLechdrop
member
member

Land: Netherlands (nl)