pc case mod

dit is een vraagbaak en discussie forum.

pc case mod

Beitragvon wagori » 21. Jun 2008 12:14

Ik ben hier gekomen aangezien ik binnenkort vakantie heb. dan wil ik ook mijn nieuwe pc kopen maar een standaard kast is wel wat saai en om er alleen een window (zo'n plexiglas plaat zodat je erin kan kijken) te maken is ook zo saai.

nu was het mijn idee om een dubbele window te maken, gel kopen (gel uit gel farms) en dan een ant farm te houden in mijn pc (hoop dat jullie het snappen, ik kan altijd een 3d model maken ter verduidelijking).

nu had ik daar echter wat vragen over.

welke mierensoort is hier het beste voor geschikt?
hoe diep graven ze of maakt dat niet uit (zou lullig zijn als ze halverwege stoppen)
als ik een case fan in het midden plaats (dit om de airflow en temperatuur in de pc te bevorderen) worden de beestan dan niet helemaal gek van trillingen ofzo en zouden ze er sowieso tegen kunnen (draaien toch flink wat fans, harde schijven en dvd branders in de pc)

het idee is dan om rondom leds te plaatsen voor de verlichting.

Ik heb totaal geen ervaring met het houden van mieren en heb gelezen dat het niet al te moeilijk is om mieren in een gel farm te houden.

hebben jullie tips of opmerkingen of moet ik dit idee gewoon laten gaan?
wagori
newbie
newbie

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: meadow honey in 2ml tubule - 10 pcs.

Beitragvon JimmyVe » 22. Jun 2008 13:59

Hello Wagori,

Het zou best leuk zijn maar volgens mij is dit redelijk onmogelijk.
De mieren zouden inderdaad gek worden van alle trillingen en de warmte die je pc toch met zich meebrengt.
Alleen een nestgedeelte is niet genoeg, je moet ook nog een buitenwereld hebben.

Ik heb totaal geen ervaring met het houden van mieren en heb gelezen dat het niet al te moeilijk is om mieren in een gel farm te houden.

Ik weet niet waar je dit gelezen hebt, maar zo'n gel is NIET geschikt om mieren in te houden. Je kan er wat werksters in plaatsen en deze wat doelloos laten graven tot ze op een hoopje gaan zitten en sterven.

Als je mieren wilt houden kan je dit best in een geschikt nest doen.

Ik moet toegeven dat het een leuk idee is maar ik zou het gewoon laten gaan ja. ;)
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon wagori » 22. Jun 2008 14:32

Ik heb wat gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat gel idd niet goed voor de beestjes is. zou het mogelijk zijn op Ytong te gebruiken en dan de buitenwereld boven de dvd drive te bouwen.

de pc zelf zal ik zo stil mogelijk maken door het gebruik van noctua fans (zo'n beetje de beste fans de er te koop zijn) en om te voorkomen dat ik ze kook word er door minimaal 2 fans koele lucht over de binnenkant geblazen.

om trillingen nog extra te verminderen kan het geheel opgehangen worden aan elastieken of dmv rubbers. de componenten die de meeste trilling veroorzaken (harde schijven) zullen ook allemaal met rubbers opgehangen worden.
wagori
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 22. Jun 2008 14:47

Dat lijkt me al meer mogelijk dan je voorige opstelling. ;) Er is misschien wel iets van te maken maar makkelijk (en goedkoop) gaat het wel niet zijn.
JimmyVe
member
member

Beitragvon wagori » 22. Jun 2008 15:01

wat denk je dan dat de kosten zullen zijn?

het sidepanel maak ik zelf, buitenverblijf kan ik ook zelf maken, met gemak, slangen om mieren van binnen naar buiten te laten lopen is ook geen probleem

geen idee wat Ytong kost maar dat zal ook geen fortuin zijn denk.

de pc waar het in komt zal zo'n 1200 euro zijn, moch dit project me 100 tot 200 kosten maakt dat ook niet veel meer uit.

ik zal binnenkort nog eens goed alles lezen over hoe je een mieren kolonie begint en ik zal over een tijdje een goed 3d model maken zodat je kan zien wat ik in gedachten heb
wagori
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 23. Jun 2008 17:16

Het maken van het nest zelf zal bijna niets kosten hoor, y-tong is spotgoedkoop (hier toch) en een buitenwereld kan je van alles maken wat je kan vinden (plastiek bak). Maar de materialen die je dan nodig hebt voor je pc, gaan die niet veel kosten. (daar had ik het eigenlijk over ;) )
JimmyVe
member
member

Beitragvon wagori » 23. Jun 2008 17:48

eerste idee was een kast modden maar dan zou alles vast komen te zitten en aangezien ze ook in winterslaap moeten (zo ver ik gelezen had) is dat niet echt praktisch

ik heb hier een ontwerp gemaakt voor een pc kast, ontwerp is totaal omgegooid. het nest en buitenverblijf vormen een geheel. de kast zal wss van hout gemaakt worden.

wss interesseren de pc onderdelen enzo jullie niet veel evenals de materialen die ik wil gebruiken voor de kast maar des te meer de bouw van het nest en van het buitenverblijf.

het idee is om dit van plexiglas te maken, ik weet nog niet of ik de voorkant (dus met gebogen deel) uit een geheel wil maken of uit losse stukken (een geheel is mooier maar ook moeilijker te maken). zal liggen aan welke spullen ik tot me beschikking heb.

vooraan komt het nest (de dvd branden zal richting zeikant van de kast geplaatst worden) en bovenaan de buitenwereld

breedte is in dit model 23 cm maar ik moet eerst kijken hoeveel ruime de pc zelf zal innemen maar dit licht behoorlijk in de buurt.

de dikte van het nest en de buitenwereld zal wss zo'n 10 cm worden (bij het nest 5cm diep voor het nest en 5cm voor bevochtiging?) achter het nest zullen wat casefans komen te zitten, deze zuigen lucht vanaf de zijkanten aan. ik heb alleen wel hulp nodig met het uitwerken van het nest, hier heb ik nog niet veel informatie over gevonden, ik twijfel vooral over de manier van bevochtigen, als iemand zou willen uitleggen hoe je een Ytong nest het beste kan bevochtigen hoor ik het graag.

buitenverblijf zal aan de bovenkant gaas overheen komen met in het midden ofzo een deksel om de mieren te eten/water te geven.

hier twee screenshots zoals het idee nu in mijn hoofd zit

het complete verblijf en de buitenwereld zal op rubbers komen te liggen voor extra demping
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
wagori
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 23. Jun 2008 17:57

Wel je idee begint me meer en meer te boeien. ;)

Dit lijkt mij al redelijk haalbaar. De y-tong kan je best bevochting door middel van pootjes. (zoals je op de foto kan zien)

Ik zou dan de ytong laten doorlopen tot in de bovenste punt van het schuine deel, het vlakke deel zou ik dan houden als buitenwereld en dan kan je de ingang van de y-tong mooi laten uitkomen op het vlake deel.

Het beste is als je dan de buitenwereld open zou maken (voor de verluchting en het voederen) Dit kan je nog altijd afdekken met een gaas en de randen insmeren met een anti ontsnaplaag. ;)
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
JimmyVe
member
member

Beitragvon wagori » 23. Jun 2008 18:33

Ytong laat ik tot dezelfde hoogte komen als de buitenwereld. maak ik ook nog wel 3d model van, zo gebeurt

water heb ik al een idee van, ff uitwerken, de Ytong word in zijn geheel in plexiglas geplaatst aangezien ik geen water in me pc wil hebben :)

hieronder mijn idee om het Ytong nat te houden

er gaat een buisje naar boven toe, via dit buisje kan ik een reservoir wat uit het Ytong gehakt is bijvullen. dit alles is uit een blok en zit achter het nest

onderaan komt dan een schuin stuk plexiglas die het overtollige water naar een opvangbakje leid, ik moet nog bekijken hoe ik dat bakje makkelijk kan verwijderen maar zo hou ik het water uit me pc.

of kan ik het water daar onderin gewoon laten staan?

edit: nog ff het deksel uitgewerkt

dubbele laag plexiglas met ertussen heel fijn gaas, het dekseltje voor voer enzo is ook van plexiglas gemaakt

zo'n witte rand ofzo om de mieren binnen te houden is imo niet echt mooi en als ik hiervan een pc wil maken gaat het er niet alleen om of het praktisch is, het moet ook mooi zijn :grin:
Zuletzt geändert von wagori am 23. Jun 2008 19:07, insgesamt 1-mal geändert.
wagori
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 23. Jun 2008 19:06

Leuk idee. ;) Het bakje onderaan hoeft eigenlijk niet. Als je het water reservoir zo maakt als op de 1ste tekening zal het water zich gewoon verspreiden over de y-tong. Er gaat bijna niets tot aan de onderkant geraken.

Je zou het hele gebeuren al wel op tijd klaar moeten maken, ik bedoel een paar weken voor je die miertjes erin stopt, zo kan je uittesten hoe lang de blok vochtig blijft (om te checken hoeveel keer je per week moet bijvullen) en hoe warm het word in je nest.
JimmyVe
member
member

Beitragvon wagori » 23. Jun 2008 19:09

ik ga het uiteraar uitvoerig testen voordat er mieren ingaan (ook heb ik gelezen dat lasius niger welke ik erin wil stoppen sowieso lang wachten met verhuizen)

hoe denk je dat ik de temperatuur in het nest het beste kan meten?

als het eenmaal erin zit kan ik er moeilijk bij komen.
wagori
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 24. Jun 2008 16:30

Mss is het handig een klein thermometertje in het nest te plaatsen, zo kan je altijd goed de temperatuur in de gaten houden.

Idd deze soort verhuist zeer traag. ;)

Je deksel lijkt mij ook dik in orde. Maar ik zou het gat om te voederen mss toch wat groter maken zodat je er goed met je hand in kan.
JimmyVe
member
member

Beitragvon wagori » 24. Jun 2008 17:03

de afmetingen van het model zullen grotendeels gevolgd worden maar worden uiteraard pas definitief op het moment dat ik met de bouw begin. gewoon ff kijken hoe groot het moet worden op het moment zelf.

ik zal kijken of ik een mooie thermometer kan vinden, moet wel mooi staan bij de rest natuurlijk
wagori
newbie
newbie

Beitragvon thomie » 26. Jun 2008 09:06

Je kunt het beste gewoon een thermometer met de sensor aan een draadje.
Dan zou je een gaatje in je kast kunnen maken en daar de display in kunnen zetten.
Ok kun je bij dierenwinkels strips kopen die kleuren bij bepaalde temperaturen.. Heer klein (1cm bij3Cm en zo dik als een papiertje)..

Als je nog L.Niger zoekt moet je me ff een berichtje sturen, ik heb nog 2 kolonies liggen.
thomie
member
member

Werbeanzeige: meadow honey in 2ml tubule - 10 pcs.

Zurück zu algemene vragen