Vragen ivm Lasius Niger

Vragen ivm Lasius Niger

Beitragvon amor » 16. Jun 2008 20:14

Hallo, ik ben al een tijdje geintereseert door mieren maar wil nu een echte kolonie starten. Ik ben vanplan om een Lasius Niger koningin te vangen bij paartijd als ze uitvliegen. Als de koningin haar vleugels kwijt is is ze bevrucht tog?

Ik heb al heel wat gelezen maar deze vragen kon ik niet echt op het forum vinden.

1. Als ik een koningin vang in een proefbuisje hoe lang moet ik die dan in het buisje houden tot dat er enkele werkers uitgekomen zijn en hoe voorzie ik ze van eten in het buisje? Het systeem met de watjes wat beter uitgelegt aub.

2. Waneer is de winterslaap?
3. Hoe lang duurt de winterslaap?
4. Hoe maak je honing/suiker water? gewoon water en suiker mengen?

Grtz.
Amor
amor
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon thomie » 17. Jun 2008 09:24

hallo amor,
Allereerst welkom op het forum!

1.
Je moet ongeveer 2 maanden wachten. Maar na de eerste dag kunnen er al wat kleine eieren te zien zijn. Dit kan ook een week duren of langer.

Je doet water in een reageerbuisje. (ongeveer 3Cm) Daarna duw je een watje/halve tampon (doe ik altijd) in het reageerbuise zodat het water "gevangen" zit. Dan droog je het droge gedeelte van het buisje met een wc papiertje ofzo.

2.
Als de temperatuur buiten ongeveer onder de 10oC komt.

3.
Licht aan de temperatuur buiten, ikzelf volg gewoon "de natuur" . Ongeveer 4-5maanden hebben ze nodig denk ik.

4.
Gewoon suiker in een klein bakje doen met wat vocht en honing. Je kunt ook alleen maar honing nemen. De mieren kunnen het eten zolang het vloeibaar is.

Het klopt dat als de koningin geen vleugels meer heeft ze waarschijnlijk bevrucht is. Als je haar hebt gevangen moet je haar op een donkere plek zetten en wachten. Lasius Niger is niet zo gevoeglig voor stress, dus soms kijken kan geen kwaad.
thomie
member
member

Land: Netherlands (nl)

Beitragvon amor » 17. Jun 2008 10:18

Bedankt voor de uitleg. Nog een vraagje: Ik kan ze gewoon op kamertemperatuur houden (mijn kamer is redelijk koud) en als de winterslaap begint moet ik ze dan op een koudere plek zetten? van onder de 10°?
amor
member
member

Beitragvon thomie » 17. Jun 2008 10:50

Het is het beste om de kolonie rond de temperatuur van 20oC te houden (kamertemperatuur). Ikzelf houd ze op mijn kamer waar de temperatuur van 17oC tot 24oC schommelt.
P.s. heb het ff opgezocht en de winterslaap is van eind oktober tot maart, maar omdat ze bij jouw waarschijnlijk in een "bijna ideale" omstandigheid wonen met veel voedsel enz. Zijn ze wat sterker en hoeven ze iets minder lang te slapen.
In de winter moet de temperatuur ogeveer 5oC- max10oC zijn. Als het heter is dan 10oC zullen ze wel wat sloomer worden maar niet echt een winterslaap, het gaat wel goed maar je koningin zal waarschijnlijk minder oud worden.
thomie
member
member

Beitragvon amor » 17. Jun 2008 11:22

Hoe oud kan een koningin (Lasius Niger) eigenlijk worden? en als ze dood is dan gaan de werkers ook na een tijdje uitsterven. Er is geen vervangster ofzo iets?
amor
member
member

Beitragvon amor » 17. Jun 2008 11:29

Nog een vraagje: Kan je je mieren markeren met een gekleurd stipje. Zo ja? hoe?
amor
member
member

Beitragvon thomie » 17. Jun 2008 13:39

Een Lasius Niger koningin word volgens mij ongeveer 7 jaar.
Het is mogelijk om het nest daarna verder te laten gaan,
Je haalt de dode koningin eruit en laat het nest op een hele koude plek staan zodat alle werksters in slaap vallen.
Na een maand of twee is de geur van de oude koningin uit het nest verdwenen en kun je proberen om een nieuwe koningin bij te voegen.
Het zal vaak misgaan maar kan ook lukken. Ik heb wel gehoord van testjes waarbij een nest met 5 werksters een nieuwe koningin kreeg.

Ikzwelf heb dit nog nooit gedaan. Maar het kan wel. Ik krijg als het goed is morgen of overmorgen een kolonie met een paar 100 werksters en 5 koninginnen (mymicra rubra) daar wou ik ook een werkster merken.
Ik denk dat je het beste acryl verf kunt gebruiken, pak een werkster en doe haar in een apparte kamer. Daar laat je haar rustig worden. Daarna een stipje op haar middelichaam en ff laten drogen. Misschien werkt dat wel ;) ik hoop het :D . Mymicra Rubra is wat groter dan L.Niger dus je kunt een grotere stip maken, L.Niger is erg klein.
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 17. Jun 2008 15:51

Hallo Amor en welkom,

Leuk dat je al wat gelezen hebt op het forum. ;)

Je kan best de koningin (beginnende kolonie) in het proefbuisje houden tot er een 100tal werksters zijn (voor Lasius niger) en ze dan laten verhuizen naar een groter nest.
De koningin zelf hoeft geen voedsel tot er werksters zijn. Als deze komen kan je best het proefbuisje in een buitenwereld leggen of er een buitenwereld aan vast maken, zo kan je makkelijk voederen.

De winterslaap duurt idd ongeveer 4-6 maanden (voor centraal Europeese soorten) maar zoals Thomie al vermelde, gewoon de natuur buiten een beetje opvolgen.

Lasius niger koninginnen kunnen in gevangenschap 30 jaar worden, maar in de natuur leven ze meestal minder lang. Het is bij grotere kolonies bijna onmogelijk om een nieuwe koningin toe te voegen, deze soort is vrij agressief. Maar je kan het altijd proberen op de manier die Thomie al heeft megedeeld. Al is deze geen 100% water dicht.
JimmyVe
member
member

Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon thomie » 17. Jun 2008 16:45

Lasius Niger 30 jaar :O ???
Hoe oud kan een Messor Barbarus koningin worden?
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 18. Jun 2008 16:43

Dat is wel de record leeftijd volgens mij hoor. ;) En ik heb het ook maar ergens gelezen. :P

Messor barbarus weet ik niet zeker maar ik schat iets van een 10 a 15 jaar.
JimmyVe
member
member

Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon thomie » 19. Jun 2008 13:49

owkey :( jammer. Maarjah 10 jaar is ook al oud :D .
Hoop dat mijn kolonie nog even doorgaat ;) .
thomie
member
member

Zurück zu hulp voor beginners