Nieuw met mieren

Nieuw met mieren

Beitragvon Fleming » 20. Mai 2008 00:33

Hey allemaal. Ten eerste wil ik mij even voorstellen: Ik ben Stefan Vlemmix, 19 jaar en woonachtig in het mooi Nederland. Sinds een tijdje ben ik hier wat rond aan het surfen en ben ik erg geintresseerd geraakt in mieren. Heb het altijd heel gave wezentjes gevonden al van jongs af aan maar het is nu nog erger geworden dus ik wil een nest gaan beginnen.

Ik wil beginnen met de Lasius Niger (schijf ik het zo goed?) omdat die makkelijk schijnt te zijn. Verder vond ik zo'n standaard display niet echt leuk om naar te kijken dus had ik iets gemaakt in 3D Studio Max, een 3D Maquette van een idee van mij:

De afmetingen voor de arena zijn 40x30x30, afmetingen voor de tunnen zijn 25x25x5 en de afmetingen voor het nestgedeelte zijn 6x40x70. Nou vroeg ik mij af of dit gaat werken. Er zit zand in, gras, er komen een drinkbakje met spons en een klein bakje met suikerwater of honingwater. Verder komt er bovenop het nestgedeelte een heel fijn rooster (om het zand te kunnen bevochtingen) en in de arena een rooster dat open kan om voer erin te zetten en om te bevochtigen enzo. Maar kan de Lasius Niger hierin leven en is het niet te groot ofzo? En zie ik verder nog iets over het hoofd?

Verder nog een laatste vraag: Hoe moeilijk is het om zelf een colonie (dus met koningin) te vangen? Ik zit hier in de buurt van heel veel groen en in de buurt van boslandschap.

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Editje: Ik was nog vergeten te zeggen dat ik tussen de stenen in een stuk oasis of piepschuim een webcam ga plaatsen met een focus voor flinke close-up :) Is leuk als ik filmpjes ga maken van de colonie, tenminste, dat lijkt me leuk ^^
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Fleming
newbie
newbie

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 20. Mai 2008 15:45

Hallo Fleming en welkom op de site.

Leuk dat je al wat informatie hebt opgezocht. ;)
Lasius niger is goed geschreven, maar normaal zet je het cursief en is enkel het eerste deel met een hoofdletter. ;) (als je echt op de details wil letten, als het al juist geschreven is ben ik ook al blij. :) )

Het is helemaal niet moeilijk om een koningin zelf te vangen, zeker niet van deze soort. (één van de meest voorkomende in de benelux)

Je nest ziet er heel leuk uit. (mooi tekening ook) Toch heb ik een paar bedenkingen hierbij.
Het nest gedeelte is goed (groot genoeg) maar ik vrees dat ze zich zullen vestigen in het tussenstuk (tussen nest en buitenwereld) of in de buitenwereld zelf. Toch zeker als je deze vult met zand. Als je dit niet erg vind is er geen enkel probleem.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Fleming » 20. Mai 2008 16:35

Ik wil een zo natuurlijk mogelijke habitat creeeren voor de mieren. Zo'n bak met gel of een uitgesneden bak kan ik ook wel nemen, en dan zie je ze beter, maar ik wil de mieren bestuderen in hun natuurlijke leefomgeving zeg maar. Vandaar de bak, een stukje tuin binnenshuis. Als ik de gangen trouwens wil zien, is het dan aan te raden de breedte van het nest te verkleinen naar iets van 4 cm? En misschien kan ik het zand wat verlagen waardoor er in de tunnel geen (of in ieder geval) weinig zand komt.

Heb je verder nog tips over waar ik het beste kan zoeken naar de Lasius niger? Heb vandaag wat gezocht hier bij de vijver in de buurt maar daar zag ik geen mieren. En hier in de tuin zijn er ook niet al te veel. Misschien dat ik ze in de bossen kan vinden?

Maar erg bedankt voor je reactie trouwens, heeft me veel geholpen :) Wat me trouwens op is gevallen na het bekijken van de Gallery is dat er nog niemand dit soort Formicarium heeft gemaakt. Ik zie daar alleen maar y-tongs, eilandjes en glass displays.
Fleming
newbie
newbie

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 20. Mai 2008 19:16

Ik vind het idee achter je bak heel leuk trouwens maar ook ik opteer meer voor y-tong nesten. Zo kan je ook in het nest kijken, wat bij een zand nest bijna onmogelijk is.

Als je tunnels wilt zien zou ik mss wel gaan voor de 4cm, maar zolang je een kleine kolonie hebt (+-2 jaar) ga je niet veel zien van gangen of dergelijke.

Lasius niger vind je overal (hier in België toch). Je kan best een bruidsvlucht afwachten en dan een koningin vangen. Zo kan je een kolonie opstarten van 0. Altijd wel leuk. ;) Het beste is wel de koningin in een proefbuisje te houden tot ze een deel werksters heeft voor je ze in het nest zet.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Zurück zu hulp voor beginners