hoi,
ik zit al enige tijd te denken over het nemen van mieren als hobby.
het lijkt me erg leuk om te doen en daarnaast niet al te kostbaar voor een simpele student als ik.
ik zit al een tijdje op jullie forum rond te neuzen, en ik heb al een hoop geleerd. er zijn echter nog een paar (behoorlijk wat ) dingen die ik zou willen vragen.
A basisuitrusting: ik wil graag beginnen met een van de starter sets van antstore, maar wat is een verstandige keus? er staan namelijk een starterset of 5. en onderaan de pagina staat nog een starterset A en een starterset B? wat is het verschil en welke moet ik hebben? als ik een van de sets besteld heb, heb ik dan ook alles? of moet ik nog spullen los bij bestellen (uitgezonderd van de mieren)
B voedsel: ik moet de diertjes via de arena voeren. dit gebeurt met de honingoplossing. ik neem aan dat ik dit samen met wat water in het bijgeleverde voerbakje moet doen? moet ik ze daarnaast nog apart drinkwater aanbieden in de arena?
C verzorging: het gebeurd regelmatig dat ik een weekend niet op m'n kamer ben, maar bij m'n ouders thuis. kunnen ze een weekendje zonder verzorging?
D vochtighouden: je moet de farm nat houden. ik heb in bepaalde posts gelezen dat het ene deel van je farm vochtiger moet zijn dan het andere deel ofzo? en hoe nat moet ik het houden. gaat dit met plantenspuithoeveelheden, of kan ik er gerust een klein gietertje bijpakken?
E ik heb verder op de site allerlei apparaten gezien voor verwarming, luchttoevoer en bevochtigingssystemen. wat is voor mij van toepassing als ik wil beginnen met een simpele mier, bijv lasius niger.
F startsoort: met welke soort kan ik het beste beginnen. een heleboel mensen kiezen voor lasius niger. is dit omdat het de goedkoopste is? ik kijk niet op een paar euro meer of minder. een hoop andere mieren scoren namelijk ook level 1.
alvast bedankt,
groetjes niek
ps, ik kan me voorstellen dat een heleboel vragen al wel 100 keer gesteld zijn, zoals die van mij. misschien is het een idee om dit soort basis dingen een keer uit te typen en als stickypost op het beginnersforum te zetten? dan hoef je niet iedere keer dezelfde vragen te antwoorden.

Ik heb trouwens nog een