Een echte beginner met een paar vragen ;)

Een echte beginner met een paar vragen ;)

Beitragvon pulse » 15. Apr 2008 15:20

Oke ik zal me eerst ff voorstellen ;) Ik ben Niels ben 18 jaar en woon in Zoetermeer (bij Den Haag). En ik wil mieren gaan houden, lijkt me ontzettend leuk en heb ik tenminste ook wat te doen in mijn vakantie van 3,5 maand :P Ten eerste wil ik beginnen met Lasius Niger in een Ytong nestje in een glazen bak van 60x30x20... Kan ik rond deze tijd gewoon een kolonie opgraven(uit een tuin die toch al overhoop wordt gehaald binnenkort dus ze moeten toch al verhuizen dan ;)) Dus een koningin, met eieren/larven/etc... en 200 werksters ofzo en die dan in mijn Formicariumpje plaatsen? Want dat lijkt me wel het makkelijkst en het kost niets :P Zullen ze dan gewoon verder gaan met leven of stressen ze hem dan helemaal kapot? Ook wil ik myrmica rubra koninginen gaan vangen na de bruidsvlucht en die in buizen nestjes hun gang laten gaan om zo later een paar leuke kolonies te vormen ;) Volgend jaar als ik ben verhuisd heb ik veel meer ruimte dus kan ik ook wat grotere formicaria maken en een moeilijkere(?) zuid europese soort huisvesten. Nouja dit was het wel zon beetje ;) Als ik nog vragen heb weet ik het forum te vinden :)

Gr pulse
pulse
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: ANTCUBE - Red screen 20x10 - self-adhesive

Beitragvon ProXi » 15. Apr 2008 16:15

Heey beginner :P ( sorry moest ff ;) )

Lasius niger opgraven schijnt heel lastig te zijn. Het is heel lastig de koningin te vinden, want nest kan groot zijn en diep. Daarnaast veroorzaakt het ook veel stress en kan je der beschadigen. Wellicht lukt het wel aangezien je hele tuin overhoop gaat halen, maar misschien heeft iemand een kleine kolonie over voor je.

Myrmic Rubra is makkelijker. Die zitten vaak allemaal bij elkaar en soms meerdere koninginnen in 1 nest waardoor je sneller een koningin ook te pakken heb. Nest is ook niet zo groot en vaak aan het oppervlak, onder een tegel bijvoorbeeld.

Leuke hobby heb je gekozen hoor. Ben ook sinds vorige zomer er echt actief mee bezig :D Wel geduld nodig soms maar het is wel leuk ze zo bezig te zien en je ben idd ff zoet ook :D
ProXi
member
member

Beitragvon pulse » 15. Apr 2008 16:25

Ja ik zat ook te denken aan Myrmica Rubra vooral om dat ik heb gelezen dat deze over het algemeen actiever zijn in de buitenwereld... Maar ik woon in de randstad en daar zijn ze niet echt snel te vinden lijkt mij, of heb ik dat mis ? Want als ik door een beetje rondkijken hier in de buurt een leuke Myrmica Rubra kolonie kan bemachtigen zou ik dat helemaal geweldig vinden :D

Gr pulse
pulse
member
member

Beitragvon ProXi » 15. Apr 2008 17:43

Ik woon ook in de randstad en heb toevallig sinds 4 dagen zo'n kolonie in mijn bezit. Ze zijn er dus wel :P Had ze alleen zelf ook nooit eerder gezien in de buurt hier.
ProXi
member
member

Beitragvon pulse » 15. Apr 2008 18:04

Tja mijn ouders hebben opeens besloten nu het huis te gaan verkopen ipv over een paar maanden dus het mag niet meer... Stelletje zeikers! Mja dan maar wachten tot ik op mezelf ga wonen (heb ik ook meer ruimte voor meerdere soorten ;)) Jammer maar helaas :(
pulse
member
member

Beitragvon ProXi » 15. Apr 2008 18:19

hehe ouders.... :P
wel zonde maarja dan kan je mooi in de zomer tijdens de bruidsvlucht wat koninginnen vangen. En daarmee langzaam nest gaan opbouwen. Is opzich wel uitdagender. Je moet alleen geduld hebben.
ProXi
member
member

Beitragvon pulse » 15. Apr 2008 18:37

Ja was ik ook al van plan, gewoon in mijn kast een buizen nestje hahaha ;)
pulse
member
member

Beitragvon JimmyVe » 15. Apr 2008 18:38

Hallo pulse en welkom.

Zoals proxi al vernoemde kan je deze zomer rustig op jacht gaan, als je de nieuwe koninginnen na hun bruidsvlucht in een buisje stopt kunnen ze daar makkelijk blijven tot na de winterslaap. Dan hebben ze ineens werksters als je wat meer ruimte hebt en op je eigen woont. :)

Succes
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon pulse » 15. Apr 2008 19:26

Wat ik me dus afvraag, hoeven ze geen buitenwereldje te hebben dan want op alleen water gaan ze het niet redden of wel, en als ik dan meerdere koninginnen heb moet ik meerdere buitenwerelden hebben :P
pulse
member
member

Beitragvon ProXi » 15. Apr 2008 21:02

als je in de zomer een koningin vangt
hoef je pas jaar later soort van simpele buitenwereld te hebben eigenlijk

tussendoor kan je gewoon druppeltjes suikerwater in bijv een stipje doen waar een asperientje ofzo in gezeten heeft en dat in je buisje leggen. Dat moet je dan wel vervangen zo nu en dan en kleine fruitvliegjes/muggen natuurlijk voeren ook soms.
ProXi
member
member

Beitragvon JimmyVe » 16. Apr 2008 16:57

Eigenlijk hebben beginnende koninginnen (van Lasius niger) geen voedsel nodig tot er werksters zijn. Ze hebben genoeg reserven meegekregen van hun oude nest. Maar het kan nooit echt kwaad als je ze nu en dan wat voedsel aanbied. Dit gaat idd makkelijker in een buitenwereld, maar deze hoeft daarom niet echt groot te zijn.
JimmyVe
member
member

Beitragvon pulse » 16. Apr 2008 17:28

En hoe zit dat bij Myrmica Rubra, want als ik een koningin ga vangen zal het er zo eentje zijn ;) Die soort spreekt mij toch wat meer aan... En ik probeer nog steeds mijn ouders om te praten, mss kan ik zelfs een kleiner formicarium in elkaar knutselen want denk niet dat de kolonie ineens super groot is :P
pulse
member
member

Beitragvon JimmyVe » 17. Apr 2008 17:17

Nee het duurt wel even eer de kolonie heel groot is. Hoewel Lasius niger zeer snel groeit. Myrmica rubra iets minder snel.

Bij deze soort is het ook niet echt nodig maar ik zou het toch doen. (voederen bedoel ik dan he :) )
JimmyVe
member
member

Beitragvon pulse » 18. Apr 2008 10:31

Nouja ik ga wel even op jacht ;) En misschien weet ik ook nog leuke soorten te bemachtigen op mijn vakantie in zwitserland :P Kan ik ergens een lijstje vinden van welke soort ik waar kan vinden (binnen europa ofzo ?)

Gr pulse
pulse
member
member

Beitragvon JimmyVe » 18. Apr 2008 17:14

Hier kan je wel het een en ander terug vinden.
Hyperlinks sind nur für registrierte Nutzer sichtbar
JimmyVe
member
member

Nächste

Werbeanzeige: ANTCUBE - Red screen 20x10 - self-adhesive

Zurück zu hulp voor beginners