Een beginner met een vraagje.

Een beginner met een vraagje.

Beitragvon Baris » 9. Apr 2008 01:19

Hoi, ik weet dat hier al enkele topics over lopen maar ik zag 123 niet mijn specifieke vragen daarin dus heb ik even een nieuw topic aangemaakt.

Ik wil beginnen met een mieren colonie en zat te denken aan deze combo:

Lasius Niger: http://www.antstore.net/shop/product_in ... niger.html

ANTSTORE Starter Set - acrylfarm/arena
http://www.antstore.net/shop/product_in ... arena.html

Ik neem aan dat glas of acryl niet uitmaakt ?

A)Nu had ik een vraagje over het bewateren: in het ene topic lees ik elke 2/3 dagen een beetje en in het ander weer iets over iemand die een jaar geen water geeft aan zijn mieren, hoe zit dit nu precies ?

B) Mist er bij deze set nog iets speciaals ? een plantje voor in de arena ofzo ? en waarom heet het uberhaubt een arena ? om 2 groepen mieren tegen elkaar te laten vechten ofzo O_o ?

C) bij de duitse beschrijving zit een simpele beschrijving van hoe je moet beginnen zit er ook een EN of NL versie bij ?

D) als ik een colonie bestel met 4-10 werkers wat moet ik dan verwachten ? Dat ze willekeurig een handje mieren in een bakje gooien of dat ze verwachten dat er een paar dood aankomen ofzo ?

Eventuele extra tips en do's en dont's zijn altijd welkom :)

Alvast bedankt,
Baris

*edit: tikfoutje in de link
Zuletzt geändert von Baris am 9. Apr 2008 14:38, insgesamt 1-mal geändert.
Baris
newbie
newbie

Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: ANTCUBE - Red screen 20x10 - self-adhesive

Beitragvon Kaburs » 9. Apr 2008 11:20

A)_ dat ligt aan het systeem dat je gebruikt en de mieren die je hebt. In de starter set zit een bakje, water dat je daarin doet verdampt en er past niet heel veel water in. Er zijn ook drink troggen (zie http://www.antstore.net/shop/index.php/ ... ish---cups) die voor weken aan (suiker)water kunnen bevatten.

B) dat is maar net wat je smaak is. Ik vond die "steentjes" die erbij zitten niet zo dus ik heb nog wat steentjes gekocht (bouwmarkt: aquarium grind)

Arena is de buitenwereld, hier biedt je eten en drinken aan. Waarom het zo heet? Geen idee.

D) Het is een natuurlijk product, een koningin heeft zoveel werksters als ze heeft geproduceerd ;). Dus hebben ze (prijs)categorieen bedacht met hoeveelheden werksters. Hoe meer werksters hoe meer tijd de winkel de mieren heeft gehad en moeten verzorgen. De mieren die je krijgt horen bij elkaar, de werksters zijn geproduceerd door de koningin die je krijgt, je kunt niet zomaar wat mieren bijelkaar gooien en zeggen: "Dit is mijn kolonie".
Zuletzt geändert von Kaburs am 9. Apr 2008 16:21, insgesamt 1-mal geändert.
Kaburs
member
member

Land: Netherlands (nl)

Beitragvon Baris » 9. Apr 2008 14:40

Bedankt voor je hulp :) ik heb een sponsje toegevoegd voor het waterbakje en heb nog wel wat oude aquarium spullen die in de arena kunnen.

Alleen nog even iets over punt D) : dan krijg je dus random 4-10 mieren die bij de konening horen afhankelijk van hoe goed het nest was ofzo ?
Baris
newbie
newbie

Beitragvon Kaburs » 9. Apr 2008 16:25

Baris hat geschrieben:Alleen nog even iets over punt D) : dan krijg je dus random 4-10 mieren die bij de konening horen afhankelijk van hoe goed het nest was ofzo ?

Je krijgt een kolonie die ze beschikbaar hebben met 4-10 werksters. Dat verschil is niet zo groot, ik begrijp van anderen die Lasius Niger houden dat je er snel veel meer hebt.

Verder is het belangrijk te weten dat voor nieuwe werksters er veel proteinen nodig zijn (voor de koningin en voor de larven), hiervoor kun je bijvoorbeeld insecten aanbieden.
Kaburs
member
member

Beitragvon Baris » 9. Apr 2008 16:31

Ok merci, haal ik wel een doosje krekels ofzo @ de lokale dierenzaak.

Even me bestelling plaatsen :)

Moet je trouwens naast de arena de "boerderij" ook nog vochtig houden ?
Baris
newbie
newbie

Beitragvon Kaburs » 9. Apr 2008 16:42

volgens mij moet je juist het nest vochtig houden, de arena niet (je biedt er wel water aan maar dat is wat anders).
Kaburs
member
member

Beitragvon JimmyVe » 9. Apr 2008 18:52

Hallo Baris en welkom.

Lasius niger groeit inderdaad heel snel. ;) Dat zul je vlug genoeg merken. ;)

De arena (of buitenwereld) moet je niet vochtig houden, enkel het nest. Dit kan je best eerst een paar keer uitproberen voor je die miertjes ering stopt. Zo kan je zien of je het nest niet te vochtig maakt.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Baris » 9. Apr 2008 19:01

Wat is "te vochtig" ? als er ondergrondse rivieren vormen ben ik fout bezig dat snap ik :P maar is er hier geen gids voor of iets in die richting ?

Nogmaals bedankt voor de reacties :)
Baris
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 9. Apr 2008 19:14

Een gids niet echt, zoals ik zei kan je het best een paar dagen uitproberen. (de mieren kunnen wel een paar weken/maanden overleven in de tube, je kan ze altijd met tube in de buitenwereld leggen en ze daar voederen)
Het zand/leem moet vochtig zijn niet nat. Normaal 1 a 2 keer per week bevochtingen zou voldoende moeten zijn, maar dat hangt natuurlijk van de omgeving temperatuur of en vochtigheid. Dus best eerst ff testen. ;)
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Baris » 9. Apr 2008 19:23

Ok bedankt :)
Baris
newbie
newbie

Werbeanzeige: ANTCUBE - Red screen 20x10 - self-adhesive