Vragen na start met lasius niger

Vragen na start met lasius niger

Beitragvon vdhasj » 16. Feb 2008 13:41

hey

ik ben gestart met een kolonie lasius niger,
ik heb enkele vragen:
- Ze zitten nu in het "aquarium" geraken die zeker in het gedeelte waar ze het nest moeten bouwen en hoe zorg ik er voor dat ze geen nest beginnen in het "aquarium" zelf
- voor het bevochtigen van het formicarium, moet dat tot onder nat zijn of alleen bovenste gedeelte??
- voor voedsel, volstaat het om kruimels van koekjes te geven en wat honingwater of moeten die iets speciaals hebben..
- kan het kwaad als de verbindingsbuis tussen de 2 bakken, een halve meter is?

bedankt
vdhasj
member
member

Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 16. Feb 2008 16:45

Hallo vdhasj en welkom.

Als ik het goed begrijp gebruik je de aquarium als buiten wereld. Als deze verbonden is met het nest gaan ze er wel zelf geraken, die halve meter is geen probleem.
Welk nest (formicarium) gebruik je ? Voor Lasius niger mag het zand gerust bijna helemaal vochtig zijn. (Vochtig, niet te nat)
Nee je mieren hebben ook insecten nodig, dit kan breed gaan van muggen tot sprinkhanen. (meelwormen, kakkerlakken, spinnen, krekels, vliegen...) en dan honing of suiker water.

Lees gerust eens wat rond hier op het forum, je vindt er veel goede informatie.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon vdhasj » 16. Feb 2008 18:05

bedankt, nee ik gebruik geen aquarium ma zo een starter set van hier op de site, ma geen idee hoe dat heet :) de leefomgeving, ma de koningin zit daar nu in, hoe lang zal dat ongeveer duren eer die in het nestgedeelte zal het nest beginnen maken?
vdhasj
member
member

Beitragvon thomie » 16. Feb 2008 20:06

Je hebt dus een vochtige zand bak waar het nest in moet komen met een slang van 0,5M naar de buitenwereld. Wat voor een buitenwereld heb je? Waar heb je de koningin liggen en nog steeds in de reageerbuis?
thomie
member
member

Land: Netherlands (nl)

Beitragvon vdhasj » 16. Feb 2008 22:13

Ik heb een ANTSTORE Starter Set - glassfarm/arena - classic, nee ze zitten niet meer in de reageerbuis, de koningin zit nu onder een rots in de buitenwereld...
vdhasj
member
member

Beitragvon thomie » 16. Feb 2008 22:45

De koningin gaat vanzelf naar het zand nest als het haar onder de rots niet bevalt. Er bestaat een kans dat de koningin het nest nog niet ontdekt heeft. De koningin moet zo veel mogelijk energie sparen om eieren te leggen en groot te brengen tot mieren. Hierdoor zal ze weinig tijd stoppen in het vinden van een goed nest.
Je kunt de koningin een beetje helpen door haar op te tillen en op het zand te leggen (met broed als dat er is), maak wel een klein gaatje in het zand. Het nadeel van de koningin oppakken is is dat de koningin veel stress krijgt en daar kan ze dood aan gaan of van slag raken (geen eieren meer leggen). Wat je nu het beste kunt doen is het reageerbuisje waarin je haar ontvangen hebt (vochtig) donker te maken (zwart papier er omheen wikkelen bijv.) en in de buitenwereld leggen, vlakbij de steen. Hopelijk gaat de koningin dan in de reageer buis zitten en kun je haar verplaatsen. Je mag een koningin eigenlijk nooit uit haar buis halen, ze moet er zelf uit lopen.
thomie
member
member

Land: Netherlands (nl)

Beitragvon JimmyVe » 18. Feb 2008 18:35

Is het eigenlijk enkel een Koningin of zijn er ook al werksters ?
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Zurück zu hulp voor beginners