Enkele vragen over het starten van een mierenkolonie

Beitragvon maripi » 4. Feb 2008 11:10

Ik wil naast een deksel op zowel het nest als de buitenwereld voor de zekerheid PTFE gebruiken. Maar het lijkt mij moelijk om de PTFE op het nest aan te brengen terwijl daar zich een gehele kolonie bevindt. In ieder geval bedankt voor jullie reacties en ik zal binnenkort gaan beslissen wat ik allemaal ga aanschaffen. Ik ben dan van plan om eind februari de spullen (waaronder de Lasius Niger mieren) te bestellen.
maripi
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 4. Feb 2008 19:06

Als je het nest klaarmaakt voor de mieren kan je de PTFE er toch al op aanbrengen, zo hoef je het niet te doen als de kolonie er al inzit. ;)
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon maripi » 4. Feb 2008 20:09

Oke dat is waar.
Maar als het nu enige tijd op het nest zit waarin vochting zand zit, gaat de PTFE er dan niet af waardoor je het opnieuw moet aanbrengen?
maripi
member
member

Beitragvon thomie » 5. Feb 2008 15:55

Zoals jimmy al eerder vertelde kan het PTFE er wel af gaan maar dit kan langer dan 2 jaar duren! Ik heb ook verhalen gehoord dat de mieren er na een week of 2 er alweer overheen konden lopen.
Het opnieuw aanbrengen is geen probleem :p (of tenminste nog lang niet als je met een koningin begint)
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 5. Feb 2008 16:03

Inderdaad, het valt wel mee om er terug een laagje op te brengen. ;) Ook al zitten er mieren in.
JimmyVe
member
member

Beitragvon maripi » 5. Feb 2008 18:02

Oke, bedankt voor jullie reacties.
maripi
member
member

Beitragvon maripi » 7. Feb 2008 10:01

Ik ben druk bezig met het kijken naar wat ik allemaal moet bestellen. Nu vraag ik me af of ik ook folie moet kopen om aan 1 kant van de antfarm te plakken zodat de mieren meer denken dat ze in de grond zitten.
De antfarm ga ik tegen een muur zetten en staat redelijk in het donker.
maripi
member
member

Beitragvon thomie » 7. Feb 2008 11:08

Je kunt er idd folie voor kopen. Je kunt ook gewoon een plankje hout kopen.
Als je in een zand nest de wanden niet goed donker maakt gaan de mieren zand op de "muren" plakken en dankun je de mieren in het nest niet meer zien.
Ik zou aan de muur kant ook nog iets tegen het nest zetten. Het kan geen kwaad en je weet zo zeker dat het daar ook donker is.
thomie
member
member

Beitragvon maripi » 7. Feb 2008 11:48

Begrijp ik het dan goed dat ik alle wanden moet afplakken met folie? En als dat het geval is kan je goed door de folie heen kijken? Maakt het nog uit of je rode of zwarte folie neemt?
maripi
member
member

Beitragvon mvannunen » 7. Feb 2008 11:56

je kan rode doorschijnende folies kopen, zwart is ondoorschijnend. Sommige mieren soorten kunnen geen rood licht zien en kan je daarom een rode doorschijnende folie nemen (dan denken de mieren dat het gewoon donker is). Ik weet niet precies welke soorten wel of geen rood licht kunnen zien. Had gelezen dat L. Niger wel rood licht ziet dus dan kan je beter een zwarte folie nemen.
mvannunen
member
member

Beitragvon maripi » 7. Feb 2008 12:15

Moet deze folie dan op alle kanten van de antfarm geplakt worden? Want als ik zwarte ondoorschijnende folie moet kopen zie ik niks meer.
maripi
member
member

Beitragvon mvannunen » 7. Feb 2008 12:32

als je antfarm neemt is dat wel het beste. klopt je ziet dan niks meer maar als je wilt kijken haal je hem even weg en daarna zet je het er weer voor.

Ik heb dan ook klitteband erbij gekocht dat plak ik op het folie dan kan ik het heel makkelijk ervoor en eraf doen.
mvannunen
member
member

Beitragvon thomie » 7. Feb 2008 12:33

Overal waar je geen folie op doet en waar dus licht doorheen komt gaan de mieren zand tegen het glas aan plakken. Wat de meeste mensen doen is ervoor zorgen dat het folie er makkelijk weer af kan, je kunt het er wel afhalen als je aan het kijken bent maar het moet zo lang mogelijk donker zijn in het nest. Je kunt het folie bijv. om het nest heen klemmen met papierklemmen.
thomie
member
member

Beitragvon maripi » 7. Feb 2008 12:36

Oke bedankt voor je reactie.

Na verder te hebben gekeken ben ik tegen het volgende probleem op gelopen. Weet iemand hoe je de "glass ant display 35x2x25cm (2x 8/10 mm)" met de "Glass basins 20x10x10 cm with 10mms drilling (2x drilling 10 mm)" met een slang kan verbinden. Ik neem aan dat je daarvoor een verbindingsstuk nodig hebt maar welk? En bestaat er een verbindsstuk van de slang naar het Glass basins die ervoor zorgt dat de slang niet makkelijk uit het Glass basins kan?
maripi
member
member

Beitragvon JimmyVe » 7. Feb 2008 18:32

Dacht het wel, maar ben niet zeker welke, er staan er een heleboel bij de antstore winkel. (ik gebruik bijna enkel plastiek bakken als buitenwereld en maak er zelf gaten in met een Dremel waarna ik er dan een buisje doorsteek dat net past.)

Wat die folie betreft, je kan er rode daarschijnende tegenkleven maar zoals Mike al zei kunnen Lasius soorten rood licht onderscheiden, dus dit gaat voor alle soorten buiten deze dan. Ik gebruik meestal zwarte folie en ik zorg ervoor dat ik hem kan wegnemen als ik een kijkje wil nemen in het nest. ;)
JimmyVe
member
member

VorherigeNächste

Zurück zu hulp voor beginners