Enkele vragen over het starten van een mierenkolonie

Enkele vragen over het starten van een mierenkolonie

Beitragvon maripi » 2. Feb 2008 16:20

Allereerst wil ik iedereen groeten aangezien ik voor het eerst iets op dit forum post.

Ik heb nu ongeveer een half jaar een zogenaamde Antworks met mieren (10 mieren en een koningin (Lasius Niger) gekocht bij Antstore). Alleen zijn de mieren een voor een dood gegaan om onbekende reden en is de koningin alleen overgebleven. Nu ben ik, na veel te hebben gelezen op dit forum, van plan om een “echte” Antfarm (glass ant display 35x2x25cm) met Antbasin (Glass basins 20x10x10 cm with 10mms drilling) en Lasius Niger mieren te kopen. Alleen zit ik nog met een aantal vragen/onduidelijkheden:

1. Is het aan te raden om in mijn Antfarm te kiezen voor een “bevochtigingsbuis” zoals staat vermeld bij de farm op de Antstore site. Of is het toch handiger om van bovenaf te bevochtigen met bijvoorbeeld een plantenspuit?
2. Hoe lang kan je ongeveer je mieren alleen laten. Met andere woorden hoelang hebben ze geen verzorging nodig en kan je dus op vakantie gaan zonder iemand te laten “oppassen”?
3. Het Antbasin, dat ik op het oog heb, wil ik als een arena gaan gebruiken daarmee bedoel ik als buitenwereld waar ik voedsel inzet. Nu is mijn vraag, het gat daarvan zit op 5 centimeter van de grond moet ik dat nu met zand gaan opvullen, een brug`tje bouwen of kunnen de mieren via het glas naar dat gat kruipen?
4. Is het verstandig om in de arena zand te doen? Aangezien ik waarschijnlijk wanneer mijn mieren er zijn die eerst met het reageerbuisje en al in de arena zal leggen en wachten tot de mieren uitzichzelf de Antfarm ingaan.
5. Is het werkelijk zo dat de mieren na verloop van tijd zelf het reageerbuisje verlaten en de Antfarm ingaan ook al zou ik geen brug`tje bouwen of de bak opvullen tot aan het gat. Zal de koningin (ook) het glas omhoog kunnen lopen om bij het gat te komen?
6. Hoe vaak en hoeveel water moet je in het nest doen om het vochtig genoeg te houden? Ik heb gelezen dat je daarmee moet experimenteren maar kan iemand mij een indicatie geven?
7. Om te voorkomen dat de mieren uit het nest/arena ontsnappen wil ik of PTFE of paraffine olie kopen. Wat is de beste keus?
maripi
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon mvannunen » 2. Feb 2008 18:50

Hey maripi welkom op het forum!!

leuk dat je ook geintresseerd bent, Antworks wordt ook erg afgeraden voor het houden van mieren.

1. weet ik niet.
2. Ik denk dat je toch wel om de 2 a 3 dagen bezig moet zijn met je farm. als je kolonie erg groot is zal het wel bijna elke dag moeten denk ik.
3. Mieren kunnen perfect klimmen dus je hoeft geen bruugetje te maken.
4. Je kan gewoon in je basin zand doen alleen niet bevochtigen anders willen de mieren daarin een nest maken inplaats van in de farm.
5. als de condities gunstiger zijn in de farm dan in de reageerbuis dan gaan ze vanzelf in de farm.
6. zou ik niet weten (ik neem ytong omdat je daar gemakkelijker mee kan bevochtigen)
7. zijn allebei goed maar PTFE hoef je maar minder frequent te vervangen. parrafine olie zal je om de 1 of 2 weken opnieuw moeten aanbrengen.

hoop dat ik je zo een beetje heb geholpen,
mvannunen
member
member

Beitragvon JimmyVe » 2. Feb 2008 18:55

Hallo maripi en welkom,

Zoals je zelf al hebt ondervonden is de Antworks niet goed om een kolonie in te houden. Leuk om te horen dat je overschakeld op een echt nest. ;)

1) Ja het is handiger om dat buisje te gebruiken, dan komt het vocht langs onder in het zand en houdt het zo vochtig.
2) Dat hangt van de soort en de grote van de kolonie af, kleine kolonies kunnen wel wat langer zonder voedsel, sommige moet je elke dag voederen.
3) Bijna alle mieren kunnne op glas lopen, maar je mag altijd een bruggetje maken, zal voor de mieren makkelijker zijn om hun prooi mee te nemen naar hun nest.
4) Je kan er zand in doen als je wil, maar niet meer dan 5mm anders gaan ze daar hun nest maken. Je kan ook een beetje gips in de buitenwereld gieten en daar wat zand op strooien, natuurlijke look en toch gaan ze er niet graven. (bijna niet, met mieren ben je nooit zeker ;) )
5) Ja als de kolonie te groot word of het water in het buisje raakt op gaan ze verhuizen, de koningin ook.
6) Daar moet je idd mee experimenteren, en best zonder mieren erin. Normaal iets van een 2 a 3 keer per week, hangt er natuurlijk vanaf hoeveel water je gebruikt en hoe groot je nest is.
7) PTFE, paraffine olie is ook niet slecht maar heel plakkerig en daar kunnen de miertjes wel eens in blijven vastplakken en sterven.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon maripi » 2. Feb 2008 19:38

Bedankt voor de snelle en goede reacties. Ik weet nu een stuk meer over hoe en wat ik moet doen om een kolonie op te starten.

Wat ik me nog wel afvraag is hoe je de PTFE kan aanbrengen terwijl er in het nest al een hele kolonie gevestigd is?
Hoe kan je ervoor zorgen dat het PTFE terwijl je het aanbrengt niet naar beneden loopt zodat er druipers ontstaan?
maripi
member
member

Beitragvon thomie » 2. Feb 2008 22:58

Ey,

Welkom op het antstore forum!!

De tijd die je je nest alleen kan laten is afhankelijk van een paar dingen:
1. De grote van het nest
2. De soort
3. Het nest

1. het is logisch dat grotere nesten meer voedsel nodig hebben en ook meer verzorging.
2. L. Niger heeft weinig verzorging nodig.
3. Als je voor een zand nest kiest moet het nest regelmatig bevochtigd worden. Ikzelf ben begonnen met een buizen nest. Een echte aanrader!
Het grote voordeel van een buizennest is dat (bij mij) het vocht ±2jaar niet bijgevuld hoeft te worden. Het nest bestaat uit meerdere reageer buisjes die deels gevuld zijn met water dat afgesloten is met een tampon. Het enige wat je mierennest nog nodig heeft zijn insecten en suikerwater. Insecten blijven als ze droog liggen wel meer dan een maand goed. En suikerwater blijft ook lang houdbaar als het koel is.
Bij een zand nest moet je 2-3x per week het nest bevochtigen. Dit hangt weer af van de omgevingstemperatuur en de droogte :P .
Ikzelf ga een zandnest beginnen. Ik ben bezig met iets te bedenken om het zand vochtig te houden. (een buis die aan het nest zit waaruit het water verdampt)

Zoals eerder al vermeld is maakt het niet uit dat de mieren even moetten klimmen. Ikzelf heb dit ook in een nest, ik heb een takje (gekookt ivbm bacteriën) in het buisje gelegd naar de grond, een soort brug.

Suc 6!!
thomie
member
member

Beitragvon maripi » 2. Feb 2008 23:20

Bedankt voor je reactie.

Ik kies voor een zand-nest omdat ik het leuk vind om te zien hoe de mieren een nest bouwen. Als je iets bedacht hebt om het zand vochtig te houden hoor ik dat graag van je. Dan rest mij nog een vraag aan jou en die luidt:
Hoe lang blijft het honingwater/suikerwater ongeveer goed?
maripi
member
member

Beitragvon thomie » 3. Feb 2008 09:51

Je zelf heel gemakkelijk kijken hoelang het suikerwater goed blijft. Als het suikerwater niet meer goed is kun je dat gemakkelijk zien.
1. Het is beschimmeld (gebeurd bijna nooit)
2. Het is uitgedroogd.

Ikzelf heb water + suiker + honing in een pillendoosje gedaan. In het pillendoosje heb ik eerst WC papier gedaan en daarna water, honing en suiker.
Met een pillenbakje blijft het suikerwater langer houdbaar dan in een petruis schaaltje volgens mij.
In een winter heb ik 1 gevuld pillenbakje bij het nest gelegd (toen ±15 werksters) en dat is de hele winter goed gebleven. In de zomer moest ik met een klein nest 1/2x per maand het suikerwater bijvullen.
Is het niet mogelijk om in je antworks farm een zand nest te maken?
thomie
member
member

Beitragvon maripi » 3. Feb 2008 09:59

Bedankt voor je reactie.

Dat het suikerwater/honingwater een tijdje goed blijft is goed om te horen.
In de Antworks kan volgens mij, zonder al te veel aanpassingen, niet echt een goed zand nest gemaakt worden. Er zitten namelijk geen gaten in waar ik een arena op kan aansluiten (die zou ik er dan zelf moeten inboren). Daarnaast is de Antworks van plastic wat volgens mij gaat krassen wanneer de mieren gaan graven. Ook vind ik het formaat van de Antworks niet goed, een beetje te klein.
maripi
member
member

Beitragvon thomie » 3. Feb 2008 11:19

owkey, Ik ben nu een nest aan het maken van acryl (word ook een zand nest, mijn 1e).
Ik ga er waarschijnlijk Messor barbarus in doen. Dit is een soort dat een verwarmd nest nodig heeft. Hierdoor moet het nest vaak bevochtigd worden :( .
Dit is het systeem dat ik in gedachten heb.
Het water verdampt door de warmte. De vochtige lucht gaat door het buisje naar het nest (het buisje is afgesloten met een gaas waar de mieren niet doorheen kunnen). Zo blijft de lucht in het nest vochtig en verdampt er bijna geen water uit het nest.
Een nadeel is dat er een kans bestaat dat het nest te vochtig word. Maar aangezien het buisje schuin omhoog loopt zal het meeste condens weer in het waterreservoir lopen.
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
thomie
member
member

Beitragvon maripi » 3. Feb 2008 13:03

Oke dat is inderdaad wel slim bedacht. Alleen vraag ik me af of je geen last van condensvorming op je nest krijgt waardoor je aan de bovenkant niks meer ziet. Maar het idee van je is wel iets om over na te denken, bedankt.
maripi
member
member

Beitragvon thomie » 3. Feb 2008 14:45

Ik ga het binnenkort bekijken (heb toch 2 gaten in het nest ivbm met uitbreiding in de toekomst).
Aangezien ik met een warmte draad en een koude luchtstroom ga werken is het ook mogelijk om het water koel te houden.
Condenssering is idd een probleem. Maar ik denk dat de vochtige lucht in het buisje zal condenseren en niet meer in het nest. Maarjah we zullen zien ;)
thomie
member
member

Beitragvon maripi » 3. Feb 2008 17:03

Als het klaar is wil ik graag foto`s zien, ik ben benieuwd.

Weet iemand trouwens nog antwoord op de vragen:

1. Hoe kan je de PTFE aanbrengen terwijl er in het nest al een hele kolonie gevestigd is?
2. Hoe kan je ervoor zorgen dat het PTFE terwijl je het aanbrengt niet naar beneden loopt zodat er druipers ontstaan? (in het geval dat er al een kolonie gevestigd is)
maripi
member
member

Beitragvon JimmyVe » 3. Feb 2008 17:13

Ik gebruik dit om er voor te zorgen dat de PTFE niet naar beneden loopt, ik kleef het op een 3 a 4 cm van de bovenkant van mijn buitenwereld en dan kan je perfect het bovenste deel van die buitenwereld insmeren met het borsteltje dat bij de PTFE bijzit zonder te morsen en blijft de rest mooi prober. ;)
JimmyVe
member
member

Beitragvon thomie » 3. Feb 2008 17:19

Je moet niet vergeten dat als je PTFE gebruikt je het er meerdere keren op moet smeren. Ikzelf gebruik geen PTFE maar een deksel, minder onderhoud ;) en minder kans dat een mier ontsnapt.
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 3. Feb 2008 17:24

Meerdere keren... hangt een beetje af van de vochtigheid van het nest. Sommige van mijn buitenwerelden hebben al 2 jaar geen nieuwe laag PTFE nodig gehad. ;)

Beste is nog steed beide, een deksel en een antiontsnappingslaag, het deksel om alles mooi af te sluiten en de laag om te vermijden dat de mieren kunnen ontsnappen als je ze voederd. (heel handig eenmaal de kolonie groter is)
JimmyVe
member
member

Nächste

Zurück zu hulp voor beginners