Allereerst wil ik iedereen groeten aangezien ik voor het eerst iets op dit forum post.
Ik heb nu ongeveer een half jaar een zogenaamde Antworks met mieren (10 mieren en een koningin (Lasius Niger) gekocht bij Antstore). Alleen zijn de mieren een voor een dood gegaan om onbekende reden en is de koningin alleen overgebleven. Nu ben ik, na veel te hebben gelezen op dit forum, van plan om een “echte” Antfarm (glass ant display 35x2x25cm) met Antbasin (Glass basins 20x10x10 cm with 10mms drilling) en Lasius Niger mieren te kopen. Alleen zit ik nog met een aantal vragen/onduidelijkheden:
1. Is het aan te raden om in mijn Antfarm te kiezen voor een “bevochtigingsbuis” zoals staat vermeld bij de farm op de Antstore site. Of is het toch handiger om van bovenaf te bevochtigen met bijvoorbeeld een plantenspuit?
2. Hoe lang kan je ongeveer je mieren alleen laten. Met andere woorden hoelang hebben ze geen verzorging nodig en kan je dus op vakantie gaan zonder iemand te laten “oppassen”?
3. Het Antbasin, dat ik op het oog heb, wil ik als een arena gaan gebruiken daarmee bedoel ik als buitenwereld waar ik voedsel inzet. Nu is mijn vraag, het gat daarvan zit op 5 centimeter van de grond moet ik dat nu met zand gaan opvullen, een brug`tje bouwen of kunnen de mieren via het glas naar dat gat kruipen?
4. Is het verstandig om in de arena zand te doen? Aangezien ik waarschijnlijk wanneer mijn mieren er zijn die eerst met het reageerbuisje en al in de arena zal leggen en wachten tot de mieren uitzichzelf de Antfarm ingaan.
5. Is het werkelijk zo dat de mieren na verloop van tijd zelf het reageerbuisje verlaten en de Antfarm ingaan ook al zou ik geen brug`tje bouwen of de bak opvullen tot aan het gat. Zal de koningin (ook) het glas omhoog kunnen lopen om bij het gat te komen?
6. Hoe vaak en hoeveel water moet je in het nest doen om het vochtig genoeg te houden? Ik heb gelezen dat je daarmee moet experimenteren maar kan iemand mij een indicatie geven?
7. Om te voorkomen dat de mieren uit het nest/arena ontsnappen wil ik of PTFE of paraffine olie kopen. Wat is de beste keus?

.

.