Gezocht ! Actieve mierenkolonie

Gezocht ! Actieve mierenkolonie

Beitragvon webber » 18. Jan 2008 19:16

Hallo!,

Ik wil binnenkort een mierenkolonie beginnen en ben nog even aan het rondstruinen welke soort mij aanspreekt. Ik zag dat de Lasius Niger een makkelijke soort was om te onderhouden. Alleen vind ik dit een beetje een saaie mierenkolonie.

Ik zoek dus een kolonie met een grote activiteit binnen het nest, zodat ze ook daadwerkelijk gaan bouwen en veel verschillende taken zijn binnen het nest.

Welke mier kan ik dan het beste nemen, het is tevens de eerste keer en de mier moet wel een beetje makkelijk te onderhouden zijn! Maar een kleine uitdaging ga ik niet uit de weg !

Alvast bedankt,

Webber
webber
newbie
newbie

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon webber » 18. Jan 2008 19:33

Misschien is deze wat: Messor barbarus ?
webber
newbie
newbie

Beitragvon mvannunen » 18. Jan 2008 19:57

Ja ze zeggen dat ie opzich wel makkelijk is, maar deze soort heeft wel een verwarming en een lamp nodig.

Ik moet ook nog beginnen met een kolonie soort. ik ga voor de Formica Fusca deze vind ik gewoon erg mooi..

Maar in weze is elke soort erg actief elke soort moet voedsel zoeken, messor barbarus verschilt daarin niet met andere soorten. Alleen deze doet dat met zaadjes en deze soort heeft veel meer kaste soorten zoals minor major en soldaten. maar veel actiever zullen ze niet zijn elke miersoort is in zijn eigen manier heel actief.

Het is waarschijnlijk alleen de vraag welke activiteit jij het leuks vindt: Zaadjes rapen, bladeren verzamelen, insecten verslinden..

Toch raad ik het je aan om een beginners soort te nemen:

zoals:
Lasius niger
Formica Fusca
Lasius Flavus
Myrmica Rubra

En lees eerst vooral goed wat en hoe over mieren zoals ik ik ben nu al echt weken aan het lezen en bedenken hoe alles moet en vraag ook commentaar of suggesties!!

alvast veel plezier met de hobby,
mvannunen
member
member

Beitragvon mvannunen » 18. Jan 2008 20:02

Om je alvast een indruk van die mieren te geven..

1. Formica Fusca
2. Lasius Flavus
3. Lasius Niger
4. Myrmica Rubra
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
mvannunen
member
member

Beitragvon webber » 18. Jan 2008 20:28

Oke, bedankt voor de reactie. Een grote diversiteit is altijd leuk bij een kolonie, het is alleen jammer dat ze een lamp en verwarming nodig zijn. Maar dit kan heel goedkoop denk ik, de bak maak ik ook zelf van plexiglas met een lijspistool.

De soort die jij neemt kan ik geen info over vinden op antstore verder, wat is het voor een soort?
webber
newbie
newbie

Beitragvon mvannunen » 18. Jan 2008 20:34

Het is een Inheemse soort dus is ook te vinden in Nederland.
Het is een wat grotere mier, groter dan bijvoorbeeld Lasius Niger.
Het is ook geen agressieve mier hij rent bijvoorbeeld al weg voor een wat kleinere mier zoals lasius Niger.

Vaak ook in de natuur wordt het nest van dit soort geplundert en neemt een ander soort broedsel van dit soort mee en groeien het broedsel als slaven mieren.

Wat me gewoon aantrekt is dat ik hem mooi vind en dat ik niet zo graag wil dat ze ontsnappen is het wel mooi dat ze wat groter zijn, kunnen ze niet zo snel door kleinere kieren.

Maar je wilt wat van plexiglas maken. Hoe en wat voor nest wil je gaan maken en wat voor buiten wereld???

misschien is het ook makkelijker aan de hand hiervan een mier te kiezen...
mvannunen
member
member

Beitragvon webber » 18. Jan 2008 20:40

ik zat te denken om 2 bakken te maken met een hoogte van een cm van 6 , met daarin nog een kleinere bak. Tussen de bakken in water zodat ze neit kunnen ontsnappen. Dan in in de kleine bak wat zand oid met een Bonzai boompje of iets :)

=> edit Mod
Bericht van 8:41u

wat bedoel je met buitenwereld?
webber
newbie
newbie

Beitragvon mvannunen » 18. Jan 2008 20:44

Okeej met die setup moet je denk ik met het volgende rekening houden...

1. je mieren kunnen verdrinken (dus je kolonie kan af en toe tegenslagen krijgen en groeit niet snel.
2. je ziet nooit wat er in het nest gebeurt, je ziet alleen de werkers verkennen. (dit kan als je daar voor kiest)
3. je moet het zand in goede condtie houden. als het te droog is storten de tunnels in en als het te nat is loopt het nest vol met water.

De buitenwereld is zeg maar waar de mieren op zoek zijn naar voedsel.

Ik ga zelf voor een setup: met een ban 35x25x25 met daarin een ytong nest van 30x20x20. en in de buiten wereld grind en een stukje kienhout ofzo. dan gebruik ik fluon tegen het ontsnappen en een deksel. deksel voor de hele tijd en fluon voor als je in de bak bezig bent zeg maar.

kijk maar in dit topic: http://www.antstore.net/viewtopic.php?t=6999
mvannunen
member
member

Beitragvon webber » 18. Jan 2008 20:50

Ik denk dat ze snel genoeg door hebben dat je niet het water in moet gaan. Maar is het belangrijk dat ze dieren zich diep in kunnen graven? Verschilt natuurlijk ook per soort. En de bak is geheel van plexiglas dus je kan het van boven wel zien wat er allemaal gebeurd, anders zou ik water aan 1 kant kunnen maken.
webber
newbie
newbie

Beitragvon mvannunen » 18. Jan 2008 20:58

naja mieren zoeken altijd te grensen op omdat ze altijd overal naar voer op zoek zijn. dus als ze bij het water komen en het is al 90 graden verticaal dan kunnen heel goed daar in de problemen komen. En ze kunnen dan niet terug komen om hun maatjes te vertellen dat je daar niet moet komen.

Maar inderdaad je zal van boven kunnen kijken, maar zal nooit je koningin kunnen zien. vaak in tijd van inactiviteit bij je kolonie zal je je afvragen of ze nog wel leeft of niet.

ja diep kunnen graven moet wel kunnen ik denk als je naar een gemiddelde antfarm kijk dat ze toch wel 10 a 20 cm diep kunnen gaan.

Aan 1 kant water heeft geen nut denk ik wat dan kunnen ze aan de andere kant ontsnappen.. denk ik als ik je opstelling goed in me hoofd heb.

misschien is een tekening handig...

ik zou zeggen veel lezen...... ik ben weg ik ga even fitnessen!!
later
mvannunen
member
member

Beitragvon thomie » 19. Jan 2008 13:22

De meeste mieren hebben geen last van verdrinken.
Maar Messor Barbarus verdrinkt al in een petrischaaltje met water.
De opstelling die je beschreven hebt kan wel. Aangezien het hele nest omringd is door water kunnen de mieren niet ontsnappen (je moet wel een drupje zeep in het water doen om de oppervlakte spanning weg te halen, anders bestaat de kans dat de mieren uit het water klimmen).
Een makkelijkere manier is om gewoon een deksel te maken :p , het is wel belangrijk dat er geen kleine spleten tussen het deksel en de bak zitten (bij mij is er wel eens een x een Lasius Niger werkster ontsnapt doordat de deksel een klein beetje verkeerd op de buitenwereld zat).

Zoals mvannunen al zei is jouw opstelling niet geschikt om het nest in te bekijken. De mieren zullen in het midden van het zand hun nest gaan maken en je kunt niets van het nest zien. Het is wel leuk dat je het echt kan laten lijken. Je kunt zien wat ze met planten doen en ze maken misschien paden (licht aan de soort).

Ik ben nu ook een zand nest aan het maken maar dan een plat langwerpig zand nest,Hier kun je hem kopen bij antstore.
Ik maak hem zelf van acryl glas met bizon acryl lijm.

Je kunt ook goed beginnen met een reageer buizen nest. Je kunt erg goed volgen wat de mieren doen en het is makkelijk te maken. (Het is bedoelt voor kleine nesten, in Mijn reageerbuis nest kunnen ±100-200 mieren (je kunt het altijd uitbeiden met meerdere reageerbuizen).

Als je je nest net binnen hebt en het nest heeft weinig werksters ±20-30 dan zul je de mieren bijna niet in de buitenwereld zien. Je ziet ze pas ±1jaar later als het nest groter is. Dit is de reden dat je het beste een nest kan maken waar je de mieren goed kunt zien. (en geen zand in de buitenwereld)

P.s. ik zou voor Lasius Niger gaan, dit is een goedkope mier en een van de snelst groeiende. Een nadeel is dat ze wel erg klein zijn.

@mvannunen ook zo hard ge-fitnest? ik heb gisteren gecirquit (een soort fitnes, zou niet weten hoe je het schrijft :p ) en voel het goed in mn spieren :roll:
GR,
Thomiea
thomie
member
member

Beitragvon thomie » 19. Jan 2008 13:33

P.s. er zijn ook nog andere goede sites waar je info kunt vinden (intervibefocus) je kunt vaak in google zoekken naar de naam van de soort + caresheet
thomie
member
member

Beitragvon webber » 19. Jan 2008 14:20

Bedankt voor alle reacties ! Ik weet nog niet wat ik van plan ben precies met de bak maar het lijkt me wel leuk om water en 'land' te combineren. Zit te denken om misschien in de bak een stuk af te bakenen met een stuk plexiglas zodat ik water in het midden doe en dan aan weerszeiden van het water land.

Maar is de Lacius Niger niet een beetje saai?, ik heb informatie erover gezocht en volgens mij hebben ze weinig diversiteit binnen het nest
webber
newbie
newbie

Beitragvon webber » 19. Jan 2008 14:32

Myrmica rubra

Die lijkt mij ook wel wat !

specifics: The colony is tough, well-fortified that, active and a bit aggressive, low maintanance ants.
webber
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 19. Jan 2008 14:41

Hallo webber en welkom,

messor barbarus verschilt daarin niet met andere soorten. Alleen deze doet dat met zaadjes en deze soort heeft veel meer kaste soorten zoals minor major en soldaten.

Eerst even een correctie, Messor barbarus heeft geen soldaten, het zijn gewoon grote verschillen in werksters. ;)

Saai... dat hangt er natuurlijk van af wat je juist zoekt, europeese mieren zijn het makkelijkst te houden maar daar heb je idd het minst diversiteit in tussen de werksters. Dan moet je al naar Zuid europeese mieren gaan of exotische of Camponotus soorten. Maar deze zijn net iets moeilijker om te houden, het is altijd beter om met een makkelijke soort te starten. Zoals Lasius niger, het groote voordeel is dat deze soort heel snel groeit, ze zijn wel wat klein maar toch echt de moeite om te houden (vind ik zelf dan).
Ik zou daar mee beginnen en als je dan binnen een jaartje nog intresse hebt kan je nog altijd een soort bijkopen/vangen. Ik weet het, dat is nog veel geduld, maar wen daar maar aan als je mieren wil houden. ;)
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Nächste

Zurück zu hulp voor beginners