De meeste mieren hebben geen last van verdrinken.
Maar Messor Barbarus verdrinkt al in een petrischaaltje met water.
De opstelling die je beschreven hebt kan wel. Aangezien het hele nest omringd is door water kunnen de mieren niet ontsnappen (je moet wel een drupje zeep in het water doen om de oppervlakte spanning weg te halen, anders bestaat de kans dat de mieren uit het water klimmen).
Een makkelijkere manier is om gewoon een deksel te maken :p , het is wel belangrijk dat er geen kleine spleten tussen het deksel en de bak zitten (bij mij is er wel eens een x een Lasius Niger werkster ontsnapt doordat de deksel een klein beetje verkeerd op de buitenwereld zat).
Zoals mvannunen al zei is jouw opstelling niet geschikt om het nest in te bekijken. De mieren zullen in het midden van het zand hun nest gaan maken en je kunt niets van het nest zien. Het is wel leuk dat je het echt kan laten lijken. Je kunt zien wat ze met planten doen en ze maken misschien paden (licht aan de soort).
Ik ben nu ook een zand nest aan het maken maar dan een plat langwerpig zand nest,
Hier kun je hem kopen bij antstore.
Ik maak hem zelf van acryl glas met bizon acryl lijm.
Je kunt ook goed beginnen met een reageer buizen nest. Je kunt erg goed volgen wat de mieren doen en het is makkelijk te maken. (Het is bedoelt voor kleine nesten, in
Mijn reageerbuis nest kunnen ±100-200 mieren (je kunt het altijd uitbeiden met meerdere reageerbuizen).
Als je je nest net binnen hebt en het nest heeft weinig werksters ±20-30 dan zul je de mieren bijna niet in de buitenwereld zien. Je ziet ze pas ±1jaar later als het nest groter is. Dit is de reden dat je het beste een nest kan maken waar je de mieren goed kunt zien. (en geen zand in de buitenwereld)
P.s. ik zou voor Lasius Niger gaan, dit is een goedkope mier en een van de snelst groeiende. Een nadeel is dat ze wel erg klein zijn.
@mvannunen ook zo hard ge-fitnest? ik heb gisteren gecirquit (een soort fitnes, zou niet weten hoe je het schrijft :p ) en voel het goed in mn spieren
GR,
Thomiea