Ikzelf deed het met een zelfgemaakte thermostaat maar dit raad ik je atm nog niet aan omdat ik niet (ZEKER) weet wat er mis is gegaan.
Ik heb een warmte draad, dit paste het beste bij het nest dat ik wou beginnen en is niet duur (€8 ofzow).
Voordeel draad:
-je kunt goed bepalen waar je de verwarming hebt.
-kan bijna alle vormen nest verwarmen (warmte matjes zijn soms te klein)
Nadelen:
-warmte is minder verdeelt dan met een warmte matje (is makkelijk te verhelpen door b.v. een steen op het warmte draad te leggen)
Volgens mij is een warmte matje precies hetzelfde als een warmte draad alleen is het draad verpakt in het warmte matje. Een warmte matje kun je zeer gemakkelijk op het nest leggen en eraf halen (bij een liggend Ytong nest bijvoorbeeld).
Een steentje en lamp zijn vooral voor de buiten wereld (corrigeer me als dit niet klopt jimmy

)
Thermostaat:
Veel mensen die mieren houden werken niet met een thermostaat. Het matje geeft een bepaalde temeratuur af en door de zwakte van het matje word het niet te warm.
Ikzelf vind dit geen goed systeem en ben op zoek naar een goede manier ervoor. Ik heb zelf een thermostaat gemaakt (zoals hier voor te lezen was er wat mis gegaan maar dit is waarsch goed op te lossen).
Je kunt miss ook een thermostaat uit een industrieel product halen (weet je zeker dat het goed werkt).
Ik kan (als ik zeker weet dat hij goed werkt) ook wel een thermostaat voor jouw maken en verwarmingsdraad.(Is een simpel ding zie foto's bij klimaatkamer, let niet op de veel te lange draden).
Hier is de link
Hoop dat je nu wat meer weet