ey,
De koningin heeft het liefst een donker nest. Ikzelf heb een soort houten bak over mijn buizennest gedaan. Het is niet zo dat je het nest altijd donker moet houden, alleen zo lang mogelijk. Aangezien jij waarschijnlijk niet 12 uur per dag naar dat nest kijkt

moet je ervoor zorgen dat het donker is als je er naar kijkt.
Ik merk bij mijn Lasius Niger nest dat als ik de doos weghaal en het nest licht word de mieren niet erg druk doen. Ik heb ergens gelezen dat alleen de koningin last heeft van licht. Ook geeft rood licht minder stress. Dus een rode folie op het nest kan ook helpen.
Een lamp boven het nest en verwarming zijn niet nodig voor een soort die kamertemperatuur nodig hebben en een winterslaap hebben die "bijna" gelijk is aan onze winter.
Een warmtebron in het nest en een lamp kunnen natuurlijk geen kwaad, je hebt een constante warmte in het nest. Ik zou geen warmte bron/lamp in een nest zetten (als het gewoon op een plek staat waar eht licht is is het ook goed).
Als je een warmte bron wilt hebben, ik heb op het internet alleen maar warmte matjes gevonden zonder thermostaat. Ik heb zelf een thermostaat gemaakt en heb die aangesloten op een warmte draad, zo kun je de temp regelen tussen de 5 en 30 C. Is nodig voor messor barbarus, zuid europese soort.
Ik zelf zou geen nest kopen bij antstore, te duur

.
Ikzelf heb voor het buizen nest een ikea badkamer set gekocht en de van de bakjes een nest gemaakt.
Foto's van mijn (IKEA) nest
Het ziet er goed uit vind ik

en was nog goedkoop ook (H) .
Je kan bij veel winkels opbergbakken kopen of aquaria waar je een nest in kan maken (kun je lekker snel beginnen met het nest).
Je moet niet vergeten dat een mierennest niet snel groeit. Aangezien je een slapende koningin krijgt waarvan de larven miss in de zomer uitkomen. Het duur dus wel een jaartje of 2 voordat je een nest hebt waarvan de mieren veel in de buitenwereld zijn. Kleine nesten bewegen niet veel overdag, 1 mier dood kan soms wel 30% van het nest minder betekenen

. Als het nest groter word 40 mieren gaan de mieren ook meer overdag bewegen.