beginners vragen

beginners vragen

Beitragvon Saerchy » 4. Jan 2008 14:31

hallo,

ik ben nieuw hier en ik wil graag beginnen met mieren. ik heb al veel informatie opgezocht maar ik wil nog een paar dingen weten die mij onduidelijk zijn.

ik ben van deze starters set te kopen:
http://www.antstore.net/shop/product_in ... assic.html

met de Lasius niger.

ik vroeg mij nu af hoe ik dit formicarium goed vochtig houd. met zo'n ytong-blok doe je dat met buisjes met water enzo. maar dat kan niet zomaar bij deze. dus hoe doen jullie dat?

en later, als de koningin dood gaat, wat gebeurd er dan? wordt die dan vanzelf vervangen? of moet ik dan voor een nieuwe zorgen? hoe gaat dat?

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)
Saerchy
newbie
newbie

Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 4. Jan 2008 16:46

Hello Saerchy en welkom.

Je hebt twee manieren om deze farm vochtig te houden.

1) Ofwel sproei je het geheel (het nest waar de mieren inzitten, niet de buitenwereld) om de 2 dagen nat, zodat het water in het zand trekt.

2) Ofwel doe je onderaan de bak (nest) klei korrels of heel kleine steentjes, stopt een buisje in de farm, deze reikt dan tot aan de korrels (zie wel dat er geen zand in het buisje zit, en je giet om de paar dagen water langs het buisje dat dan onderaan tussen de korels loopt enzo het zand langs onder vochtig houd.

Let er wel op dat je het nest niet te vochtig maakt want dat is ook weer niet goed. ;)

Als je koningin dood gaat betekend dat meestal het einde voor die kolonie. In de natuur sterfd deze dan meestal gewoon uit, de kans dat ze een nieuwe koningin aanvaarden is klein, maar bestaat wel, dus je kan dat altijd wel proberen.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon thomie » 4. Jan 2008 17:20

Hallo, Saerchy

Er bestaat een kans dat je Lasius Niger nest zelf een nieuwe koningin maakt. Deze zal waarschijnlijk niet samen gaan werken met de "zittende" koningin maar zal uitvliegen en een nieuw nest willen starten. Volgens mij kan een mannetje een koningin uit hetzelfde nest bevruchten, maar dat weet ik niet zeker (Jimmy zal wel antwoorden ;) ).
Ik ben hetzelfde nest als jij besteld hebt aan het maken.
Er komt een soort in die verwarming nodig heeft dus moet je vaak het nest bevochtigen. Ik denk dat ik een buisje tot onderin het nest leid en onderin het nest een soort spons met gaas eromheen (anders maken de mieren de spons kapot) Door de warmte verdampt het water en bevochtigd het nest. ik moet nog kijken of dit goed werkt.
Zuletzt geändert von thomie am 4. Jan 2008 18:36, insgesamt 1-mal geändert.
thomie
member
member

Land: Netherlands (nl)

Beitragvon Saerchy » 4. Jan 2008 17:44

dank jullie wel voor de antwoorden :)
ik denk dat ik nu wel alles weet om te kunnen beginnen ;)
Saerchy
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 5. Jan 2008 17:20

Volgens mij kan een mannetje een koningin uit hetzelfde nest bevruchten, maar dat weet ik niet zeker (Jimmy zal wel antwoorden ).

Technisch gezien zou het mogelijk moeten zijn om een bruidsvlucht na te bootsen, maar in de praktijk is het echter onhaalbaar.
Als je kolonie groot genoeg is gaan ze inderdaad koninginnen of mannetjes produceren, deze zullen dan uitvliegen als de tijd rijp is (in de natuur zouden ze dat doen) in gevangenschap gaat dit niet en zal de kolonie de nieuwe koninginnen doden ofwel helpen deze mee in het nest. Mannetjes sterven al na een paar weken.
Maar wat ik nog wilde zeggen, als ze zou uitvliegen (een nieuwe koningin) en ze word bevrucht en zou dan terug komen bij haar oude nest is de kans nog vrij groot dat ze gedood word.

dank jullie wel voor de antwoorden
ik denk dat ik nu wel alles weet om te kunnen beginnen

;) plaats een foto als je nest af is. Het beste is dat je de setup eerst maakt en uittest om het vochtig te maken, als er dan iets misloopt kan het geen kwaad, als er al mieren inzitten is het erger.
Succes.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Zurück zu hulp voor beginners