Heb ik alles en wanneer kan ik het beste mieren bestellen???

Heb ik alles en wanneer kan ik het beste mieren bestellen???

Beitragvon mvannunen » 4. Jan 2008 10:48

Hey allemaal,

Ik ben nieuw voor deze hobby maar ben zeer geintresseerd.
Aangezien ik nieuw ben heb ik een paar vraagjes.....????

Als ik wat wil bestellen dan wil ik dit bestellen:

1. 30x 20 starterset
2. koningin + 0 tot 3 werksters Lasius niger
3. fluid PTFE
4. digitale termo/hygro meter
5. proteine jelly

heb ik nu alles om een kolonie te beginnen?? zijn er andere handige dingen om te hebben of betere dan in mijn lijst??

Met de winterslaap hoe vaak moet je de kolonie dan in de gaten houden?? elke dag, elke week, elke maand??

Als ik mijn koningin bestel wanneer is dit nu dan het beste in verband met de winterslaap??

Ik hoop op snel antwoord....

groetjes Mike
mvannunen
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 4. Jan 2008 13:41

Hi Mike,

Als starterset lijkt me dit voldoende, alleen zou ik nog wat honing of andere zoetigheid bijnemen, vooral deze http://www.antstore.net/shop/product_in ... -10ml.html is zeer in smaak bij Lasius niger.

Als de kolonie is winterslaap is kan je best 1 maal per week (of per 2 weken) toch eens een kijkje nemen, om te zien of er nog water is en of het nest nog vochtig genoeg is.

In verband met de bestelling, je kan ze nu gerust bestellen en nog in winterslaap houden tot maart of je kan ze in maart bestellen en dadelijk mee aan de slag gaan. Komt eigenlijk een beetje op hetzelfde neer, zolang ze in winterslaap zijn, zijn ze toch niet erg actief.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon mvannunen » 4. Jan 2008 18:48

heey jimmy,

Bedankt voor je snelle reactie.

Maar ik dacht dat ik dat niet hoefde omdat ik dacht dat je zelf wel heel makkelijk suikerwater of iets met honing kon maken.

Heb ik dat verkeerd gedacht???

En ja ik zit er toch een beetje mee met die winterslaap. Want als ik ze wil bestellen wil ik ze in mijn kamer houden en die heb ik liever op 20 graden zo'n beetje. enige andere opties zijn of in de schuur met een andere hoop rommel en weinig ruimte of op zolder wat ook een boel rommel bevat maar waar dingen minder snel stuk gaan. En me zolder heeft zo'n trap die ik uit moet schuifen maakt zo'n herrie, of hebben mieren daar geen last van. Zou verveldend zijn als ze daardoor erg gestressed raken.

hoe doen jullie het in de winterslaap???? owja en in de koelkast zal me moeder niet zo blij mee zijn :grin:
mvannunen
member
member

Beitragvon thomie » 5. Jan 2008 17:05

Ik heb mijn Lasius Niger in een buizen nest nest (reageerbuisje + tampon met water). Dit nest moet ik 1x per jaar water geven. Je kunt het nest gerust in de schuur zetten. Als het nest koud staat hoef je het water ook niet zo vaak te vullen. (1x per week/maand, ff kijken hoelang de grond vochtig blijft)
De mieren zijn in de winterslaap niet actief. Een nest van ±20weksters zit in de winter (bijna) alleen maar in het nest en bewegen amper. Waarschijnlijk zullen de mieren tijdens de winterslaap niet eten. (ik heb ze vorrige winter niets gegeven en heb er ook niet naar gekeken)
Het suikerwater hoef je niet te kopen bij antstore, maar in het suikerwater van antstore zitten extra goede stoffen.
Je kunt de mieren ook gewoon voeden met zelf gemaakt suikerwater en insecten.
thomie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 5. Jan 2008 17:26

Je kan zeker het suikerwater zelf maken, is geen enkel probleem, ik vind het gewoon handiger om het te bestellen. ;) Minder gedoe en de verhoudingen kloppen ook beter dan dat je het zelf maakt.

Op zolder of in de schuur kan geen enkel probleem zijn, zolang de temperatuur er maar niet boven de 10°c komt (niet langer dan 2 a 3 dagen bedoel ik daarmee).
Denk niet dat ze een probleem gaan hebben met die herrie, wel als deze trilling teweeg brengt. Mieren zijn namelijk nogal gevoelig aan deze dingen.
JimmyVe
member
member

Beitragvon mvannunen » 5. Jan 2008 23:28

gelukkig werk ik op een lab en kan ik op zich wel snel achter die verhoudingen komen :P

en dan is het een kwesie van aantal gram suiker met aantal ml water :P

maar iig bedankt voor je reply's

ik denk dat ik het nu wel aandurf alleen het vochtig houden lijkt me nog wel tricky maar ik denk dat dan gewoon ondervinden is.

groetjes Mike
mvannunen
member
member

Beitragvon JimmyVe » 6. Jan 2008 15:52

Veel succes Mike,

Ja het is inderdaad wat ondervinding, wat het vochtighouden betreft, vandaar dat je het best een paar keer uitprobeerd voor de mieren erin zitten. ;)
JimmyVe
member
member

Beitragvon mvannunen » 6. Jan 2008 23:25

Jimmy ik ga het denk toch anders doen..!!!!

inverband met onderhouds gemak.

ik ga een ytong nest in een glazen bak maken zoals de foto laat zien.....

de nestjes 2x2 en 2 diep aangezien het een verticale nest wordt.

komen 2 water reservoirs boven op om het nest vochtig te houden.
het nest wordt alleen anders uitgeholt wat mooier natuurlijk.

graag jullie commentaar en tips..

groetjes mike
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
mvannunen
member
member

Beitragvon thomie » 6. Jan 2008 23:37

Ziet er wel goed uit, alleen zou ik de ingangen van de kamers niet onderin de kamers doen maar aan de zijkant/bovenkant.

Vergeet niet dat je nog "iets"voor het nest moet hebben om het donker te houden.
Miss kun je ook eerst met een buizennest beginnen? Dit is een nest dat heel weinig onderhoud vraagt en goed geschikt is voor kleine nesten. (ik heb mijn buizennest nu al 1,5 jaar zonder er extra water bij te doen)
Je hebt een buizennest ook snel gemaakt.
thomie
member
member

Beitragvon mvannunen » 6. Jan 2008 23:42

misschien een goed idee maar dan maak ik die buizen nest al meteen in die bak en als ze dan willen verhuizen dan mogen ze dat :D

qua die ingangen heb je helemaal gelijk.... was ook een snelle schets :D

weet je miss ook hoeveel kamers ideaal zou zijn .... of hoeveel kamers per hoeveel mieren je ongeveer moet rekenen???
mvannunen
member
member

Beitragvon thomie » 6. Jan 2008 23:51

Ehm... :P
Ik denk dat er in een reageerbuis een nest van ± 100werksters past.
Ik weet niet of het bij L niger zo is maar bij messor barbarus is het belangrijk dat je een niet te groot nest maakt omdat ze het anders gaan bevuilen.
Ik denk dat ±4 kamers meer dan genoeg zullen zijn. wat je ook kunt doen is het nest groter maken en de niet gebruikte kamers afsluiten met een deur van klei die ze weggraven als het nest te klein word. Het nadeel is dat de mieren het klei niet helemaal weg kunnen halen en er altijd klei resten op het glas blijven zitten.
Aangezien L niger een kleine soort is denk ik dat er in een kamer iets van 100 mieren kunnen, ze voelen zig meer op hun gemak als ze niet te grote kamers hebben (5cmx5cmx15cm ofzo).
thomie
member
member

Beitragvon mvannunen » 6. Jan 2008 23:57

dat van dat klei vind ik een goed idee... gebruiken ze daar ook niet af en toe oasis voor (je weet wel dat bloemschik groen gebeuren)?????

owja en ik ben trouwens alweer van plan om Formica fusca te houden geen L. Niger deze vind ik gewoon wat mooier....

en van een beetje klei ben ik niet vies van je kan ook een heel klein gedeelde klei doen natuurlijk welke klei zou dan het best zijn???
mvannunen
member
member

Beitragvon thomie » 7. Jan 2008 09:48

Ik denk dat je oasis ook kunt gebruiken.
Maar misschien zit daar een conserveringsmiddel in zodat het niet gaat schimmelen???
Ik denk dat je het beste een klein pakje "normale' klei kunt gebruiken (direct uit de grond). Wij hebben hier thuis van die broden klei liggen. Die klei voelt hetzelfde aan als klei dat je in de grond vind.
Van Formica fusca weet ik niets af :P .
Ik heb nu zelf een L niger nestje en deze week als het goed is een Messor barbarus nest :) .
P.S. bi jhet buizennest moet je minimaal 2 reageer buisjes hebben. Je vult de reageerbuisjes met water en doet er een (halve) tampon in. Daarna laat je het water eruit lopen en heb je een waterreservoir.
Ik heb de reageerbuizen met plastic slangen (hornbach) aan elkaar gemaakt (je kunt ze erin duwen en ze zitten dan goed vast) en deze slangen weer met een tuinslang koppeling aan elkaar gemaakt.
Je ziet vaak dat mensen er aluminium folie of een papieren huls omheen doen, donker en je kunt het er snel afhalen als je wilt kijken.
Wat ga je doen met het dak van het formicarium?
thomie
member
member

Beitragvon mvannunen » 7. Jan 2008 12:51

Update:

Pff ik heb de hele nacht niet geslapen, hele tijd zitten denken hoe ik het ga doen dus hier nog even een bouwtekening update...
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
mvannunen
member
member

Beitragvon mvannunen » 7. Jan 2008 12:58

thomie hat geschrieben:Ik denk dat je oasis ook kunt gebruiken.
Maar misschien zit daar een conserveringsmiddel in zodat het niet gaat schimmelen???
Ik denk dat je het beste een klein pakje "normale' klei kunt gebruiken (direct uit de grond). Wij hebben hier thuis van die broden klei liggen. Die klei voelt hetzelfde aan als klei dat je in de grond vind.
Van Formica fusca weet ik niets af :P .
Ik heb nu zelf een L niger nestje en deze week als het goed is een Messor barbarus nest :) .
P.S. bi jhet buizennest moet je minimaal 2 reageer buisjes hebben. Je vult de reageerbuisjes met water en doet er een (halve) tampon in. Daarna laat je het water eruit lopen en heb je een waterreservoir.
Ik heb de reageerbuizen met plastic slangen (hornbach) aan elkaar gemaakt (je kunt ze erin duwen en ze zitten dan goed vast) en deze slangen weer met een tuinslang koppeling aan elkaar gemaakt.
Je ziet vaak dat mensen er aluminium folie of een papieren huls omheen doen, donker en je kunt het er snel afhalen als je wilt kijken.
Wat ga je doen met het dak van het formicarium?

Okeej ik gebruik dan klei ervoor, en ik denk als je het van te voren laat opdrogen het klei voordat je het tegen het raam plaatst dat je er dan niks van merkt dat er klei tegen je raam blijft plakken...

Weet je waar je die klei kunt halen????

Ik bestel gewoon een bak bij antstore met een passende deksel erop 1tje met dat gaas in het midden.. :D

Moet je mieren echt de hele tijd afdekken?????

kan je geen zonwerende folie erover doen dat ze wat minder last hebben van licht mar dat je nog kan kijken.....

is verlichting en warmte eigenlijk nodig bij Formica fusca??? of is dat altijd beter???

alvast bedankt voor je hulp thomie en de leuke discussie over dingen :D:D
mvannunen
member
member

Nächste

Zurück zu hulp voor beginners