Ik wil beginnen, maar waar?

Ik wil beginnen, maar waar?

Beitragvon Yawgmoth » 5. Aug 2007 00:31

Hallo,

Ik heb hier al een beetje op het forum gekeken en in de shop zelf en ben verkocht. Het probleem is dat ik er (nog) niet al teveel mee wil doen, dus wil ik het liefst een kant en klare formicarium aanschaffen, inclusief kolonie.

Wat zijn jullie tips? Ik heb hier en daar al gezien dat Lasius Niger een goede beginnerskolonie is, maar wat kan ik het beste aanschaffen vanuit de shop?

Alvast bedankt voor de moeite!
Yawgmoth
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: Plastiktrichter 30mm

Beitragvon JimmyVe » 5. Aug 2007 12:18

Hoi Yawgmoth en welkom.

Leuk dat je verkocht bent aan het houden van mieren. Het is echt de moeite. ;)

Dit alles hangt er van af wat je er wil aan spenderen, je kan hier bij Antstore formicarium kopen (kan en klaar) maar je kan er ook makkelijk zelf eentje maken uit een y-tong blok (celbeton blok). Dit is niet zo moeilijk en goedkoop. Ook vind ik persoonlijk y-tong de beste materie om nesten mee te maken.
Om er eentje te kopen moet je maar eens naar de shop gaan van Antstore.

Ook voor mieren kun je daar terecht. Lasius niger is inderdaad DE beste soort om mee te starten, ze passen zich snel aan en groeien snel (de kolonie). Deze kan je natuurlijk ook kopen, of je vangt ze tijdens een bruidsvlucht, maar dan heb je natuurlijk wel enkel maar een koningin en moet je geduld hebben (een jaartje) voor je een degelijke kolonie hebt. (ik heb er verleden jaar eentje gevangen, deze heeft nu een 150 tal werksters)

Ik hoop dat ik je hier een beetje mee geholpen heb, als er nog vragen zijn, stel ze gerust. ;)
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Yawgmoth » 5. Aug 2007 15:44

Allereerst bedankt voor de reactie!

Ik heb er ook over na zitten denken om er zelf een te maken en na het forum doorgezocht te hebben zat ik ook al een ytong te denken, maar ik wil er voor deze eerste keer niet al te veel werk in steken. Eerst maar eens kijken of ik met wat kant en klare dingen aan het werk kan.

Ik zat zelf te denken aan deze dingen uit de shop:

Starter Set
+
Lasius Niger

Ben ik dan klaar of moet ik nog meer hebben?
Of is het beter om al meteen een wat grotere starterset te nemen?
Yawgmoth
member
member

Beitragvon JimmyVe » 6. Aug 2007 18:22

Deze lijkt me in orde om te starten, wel wil ik even zeggen dat Lasius niger snel groeid en dat deze farm waarschijnlijk na 2 jaar al te klein zal zijn. Ook heb je hier niet zo een goed zicht op de werking binnen in het nest. Maar zoals ik zei, je kan er best mee starten voor een jaartje of 2.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Yawgmoth » 8. Aug 2007 16:10

Is het goed te doen dan om een kolonie te "verhuizen" naar een groter onderkomen?

Niet dat ik over 2 jaar veel problemen daarmee krijg zeg maar?
Yawgmoth
member
member

Beitragvon JimmyVe » 8. Aug 2007 16:44

Dat hangt van soort tot soort of, sommige verhuizen dadelijk andere nemen hun tijd. ;) Lasius soorten staan erom bekend niet graag te verhuizen.
Het is wel zo als je ze dadelijk een 'heel' groot nest aanbied gaan ze dit niet kunnen proper houden, ze gaan dus al hun afval in kamers stoppen waar ze niet leven. (in de natuur bouwen ze hun nest gelijdelijk aan) wat je wel kan doen is een groot nest maken dat je naargelang de kolonie groeit ook meer kamers opensteld.

Zoals ik hier gedaan heb, zie rode cirkel, als de kolonie te groot word voor de eerste kamers doe ik het obstakel weg en kleef ik het volgende deel van de plexi vast, zo word de kolonie niet erg gestoord en word het nest toch een pak goter.
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Yawgmoth » 10. Aug 2007 10:22

Erg goed idee! Dat gaat een toekomstig project worden van me denk ik. Ik heb nu in ieder geval die starter set en de Laius Niger koningin besteld, nu nog even afwachten tot ze bezorgd worden.
Wat kan ik trouwens het beste gebruiken voor ontsnappingspreventie (mooi scrabblewoord) ?

En als ik straks alles in huis heb hoe ga ik dan het beste te werk? Ik heb op het forum natuurlijk al wel gekeken hoe mensen hun eerste kolonie opgestart zijn, maar ik vraag het liever nog even voor de zekerheid.

Nogmaals bedankt voor het geduld om mijn vragen te beantwoorden, ik vind het fijn dat er iemand is die mij een beetje wegwijs kan maken.
Yawgmoth
member
member

Beitragvon JimmyVe » 10. Aug 2007 12:29

Hoi,

één van de beste ontsnappingspreventie (idd een mooi scrabblewoord ;)) methodes is bij mij nog altijd PTFE ( http://www.antstore.net/shop/product_in ... -10ml.html) dit is wel een redelijk duur product, maar het werkt perfect, je kan ook nog andere middelen gebruiken, zoals paraffine olie of afwasmiddel of talk, maar deze zijn minder goed. De PTFE gaat ook het langste mee, deze moet je niet dikwijls vervangen, wel is het aangeraden om nog met een deksel te werken ook. (met verluchting in natuurlijk ;))

Hoe je het best te werk gaat, je vult de boerderij met het zand/leem en sluit deze aan, met de bijgeleverde buis, aan de buitenwereld. Eigenlijk wijst het zichzelf wel uit ;), je moet er wel op letten dat je de farm vochtig kunt houden, mss een buisje in het zand steken waardoor je water naar beneden kan gieten, zodat de zand van onderaan nat word, niet teveel water anders verdrinken de mieren.

Geen dank, ikzelf ben ook van 0 moeten beginnen en vond het ook leuk dat mensen mij verder hielpen. ;)
JimmyVe
member
member

Beitragvon Yawgmoth » 10. Aug 2007 13:24

Helemaal super, dan ga ik rustig afwachten tot ik mijn Lasius Niger en hun nieuwe onderkomen binnen krijg.

Terwijl ik daar op wacht kun je me misschien nog helpen met deze foto.

Ik wil namelijk graag weten welke soort dit is. Het is een mierensoort die een stuk groter is dan de lasius niger die ik ook in mijn nieuwe tuin vond. Zover ik het kan zien zitten ze in of om de boom (een naaldboom) in de tuin van mijn buren, onder die boom lijkt ook iets van een mierenhoop te zitten. Ze lopen vaak langs het hek dat mijn tuin scheidt met die van de buren. Zoals je kunt zien zijn ze glansend zwart en ik heb ook het idee dat ik af en toe een wat grotere variant tegen kwam op de "mierensnelweg" die ook qua achterlijf een iets andere kleur had, er zaten wat rood/oranje achtige strepen op zijn kont en ze waren een tikje groter dan de werkers.

Ze lopen ook in erg grote getalen door mijn tuin, dus misschien leuk om het nest te proberen uit te graven en een nieuwe kolonie mee te starten ;)

Maar allereerst zou ik willen weten welke mieren het eigenlijk zijn.

Alvast bedankt! En zodar mijn formicarium binnen is zal ik hier op het forum een soort dagboek bij gaan houden.
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Yawgmoth
member
member

Beitragvon JimmyVe » 10. Aug 2007 13:45

Het is moeilijk te zeggen maar ik gok op Formica fusca

Wat opgraven beterft, ik moet zeggen dat ik daar geen voorstaander van ben, kan je beter wachten op een bruidsvlucht. Bij het opgraven kan je nooit heel de kolonie vangen, dus de overgebleven werksters sterven een nuteloze dood, ook kan je de koningin veel stres bezorgen zodat ze stopt met eitjes leggen.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Yawgmoth » 10. Aug 2007 13:57

Ik heb het vermoeden dat het Lasius fuliginosus is, na wat speurwerk.

Goed dat je vermeld dat ik ze beter niet kan uitgraven, kun je me dan misschien vertellen wanneer deze soort de bruidsvlucht heeft? Want dat vind ik dan weer nergens helaas.
Yawgmoth
member
member

Beitragvon JimmyVe » 10. Aug 2007 16:48

Lasius fuliginosus – Begin juni tot eind september

Ik moet er wel bij zeggen dat deze iets moeilijker zijn om mee te beginnen, ze zijn namelijk afhangkelijk van één andere kolonie, meestal Lasius umbratus, dit wil zeggen dat de koningin na haar vlucht een andere kolonie binnendringt en de koningin dood om zo haar plaats in te nemen.
Je kan dit in gevangenschap naabootsen door ze in een buisje te steken en er een paar poppen bij te doen samen met een paar jongen werksters (ghost werksters, de mieren die nog maar net zijn uitgekomen, ze zijn nog wit/grijs, deze zullen nog niet agresief zijn tegen vreemde koningin)

Heb het zelf eenmaal geprobeerd en het was me niet gelukt... ;)
JimmyVe
member
member

Beitragvon Yawgmoth » 10. Aug 2007 21:06

Ik zat zo eens te surfen en bedacht me ineens dat ik natuurlijk ook nog iets op de bodem moet leggen voor bevochtiging. Nu kan ik dat Seramis Granulat bestellen, maar ik vraag mij af:

Kan ik in plaats daarvan ook hydrokorrels gebruiken?
Yawgmoth
member
member

Beitragvon JimmyVe » 11. Aug 2007 18:04

hmm... ik heb dat zelf nog nooit uitgetest maar ik vermoed dat dit normaal ok wel zal werken. Je kan ook kleine steentjes gebruiken (heb ik wel eens gedaan)
JimmyVe
member
member

Beitragvon Yawgmoth » 13. Aug 2007 15:04

sow, ik heb alles binnen, ik ga hier mijn dagboek bijhouden.
Yawgmoth
member
member

Nächste

Werbeanzeige: Plastiktrichter 30mm

Zurück zu hulp voor beginners