Ik heb er geen echte concrete cijfers van maar ik denk dat ze ongeveer aan een 5.000 werksters zitten in een volgroeide kolonie. (het zijn ook niet echt kleine mieren he, dat speelt natuurlijk ook een rol)
dit gaat niet. Je kan moeilijk de helft van de werksters gaan uitmoorden. Een gemiddelde volgroeide kolonie Lasius niger heeft iets van een 40.000 werksters. Groter worden ze zelden. Kleiner houden lijkt me heel moeilijk.
De kolonie zal ook niet meer normaal/optimaal functioneren als je werksters begint uit te moorden om de kolonie op 1/100 van haar kracht laat draaien.
Moeilijk te zeggen.
Ik houd ze in een (proef)buisjes opstelling tot er een 100tal werksters zijn. Dan laat ik ze overlopen in een y-tong nest. Ik gebruik meestal een hele y-tong blok. (60cm op 25cm) waar ik gangen en kamers uitkerf van een 3cm diep. In het begin stel ik maar een paar kamers open, naargelang de kolonie groeid open ik meerdere kamers. Als ze deze blok wouden ontgroeien maak ik er nog een deel aanvast. (zal proberen een paar foto's te posten zodat je beter kan volgen)
Hier zie je zo een y-tong nest.
in de rode cirkel zie je een stukje wat. Deze houd de mieren tegen, ze kunnen enkel en alleen in de eerste 3 kamers. het plexiglas in in twee gesneden (groene lijn) als de kolonie groeit neem ik het stukje wol weg en kleef ik het volgende deel van het plexiglas vast. de blauwe cirkels zijn de in-en uitgang ven het nest naar de buitenwereld.
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
In Y-tong, niet echt. Er zijn wel soorten die door y-tong kunnen graven maar de meeste niet. Wat je wel kan doen is de kamers vullen met zand en ze daar dan in laten graven, maar dan bestaat de kans er ook weer in dat ze het zand tegen de plexi gaan kleven en je geen zicht meer hebt op het nest.