Keuze materiaal: Schuimrubber, kurk, gips,ytong hout, zand..

hier kun je je mierenervaringen met andere mierenliefhebbers delen.

Keuze materiaal: Schuimrubber, kurk, gips,ytong hout, zand..

Beitragvon Ramon » 31. Mai 2007 13:11

Ik ben al een tijdje jullie forum aan het afkammen en ben vrij ver met het maken van mijn formicarium(zie foto). De 2 glasplaten zijn wel een meter lang en ik wil er verschillende nesten in houden. Nu zit ik erg te tobben over de inhoud van de formicarium. Ik dacht erover om schuimrubber te gebruiken(zie foto). Ik denk dat het wel een goed idee is(zie ontwerpje), maar ik zie hier nergens iets over op het forum.. Zal het goed werken? Ik ben vooral bang dat als ik zand in de formicarium doe dat ik te weinig zal zien van de mieren.. Gips werkt iedergeval niet , want dat moet zo dun zijn om tussen de glasplaten te kunnen en als het zo dun is breekt het.. Of misschien is kurk een goede optie...?

(Ik krijg de soorten Pheidole pallidula, Myrmica rubra. Misschien maakt dat wat uit)
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Ramon
newbie
newbie
 
Beiträge: 1
Alter: 42
Registriert: 31. Mai 2007 12:34
Land: Netherlands (nl)
Hat sich bedankt: 0 Danke
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 31. Mai 2007 18:35

Hey Ramon en welkom bij het forum.

Leuk dat je eerst even het forum hebt afgeschuimd voor je vragen begint te stellen. ;)

Dat van die glasplaten kan wel werken. Je hebt nog nesten die bestaan uit twee glasplaten met enkele centimeters tussen (kijk maar eens bij de shop).
Als de platen zo dicht bij elkaar staan kan je mss toch zand/leem grond gebruiken. De gangen komen dan wel zichtbaar en waarschijnlijk ook een paar kamers maar je gaat nooit goed zicht krijgen op het nest.
Het schuimrubber, ik heb er mijn bedenkingen bij, heb het zelf nog nooit uitgetest maar volgens mij gaan ze het nest niet vochtig houden (het zuigt geen water op).
Kurk zouw dan nog beter zijn volgens mij, maar dan moet je ook weer rekening houden met de vochtigheid, kurk zuigt ook geen water op (oke, mss een heel klein beetje). En zoals je waarschijnlijk al weet hebben de meeste miersoorten graag een nat nest (gedeelte van het nest).
Dat brengt me bij de soorten die je opnoemt, het zijn net twee soorten die het graag heel nat hebben, zeker Myrmica rubra tot 100% vochtigheid. Ook Pheidole pallidula tot 80%. Dit kan je volgens mij nooit halen met die rubber of kurk.

Als je deze soorten wil houden, heb je dan al eens een Y-tong nest overwogen, je kan deze perfect vochtig houden en je hebt een mooit zicht op het nest.

Groeten.
JimmyVe
member
member
 
Beiträge: 5369
Alter: 44
Registriert: 12. Dez 2005 17:28
Wohnort: Geel
Land: Belgium (be)
Hat sich bedankt: 0 Danke
Danke bekommen: 1 Danke


Zurück zu beschrijving hoe houd ik mieren

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 0 Gäste