Lasius flavus koningin speelt verstoppertje? of is dood?

Lasius flavus koningin speelt verstoppertje? of is dood?

Beitragvon mvegt19 » 10. Okt 2006 18:51

hoihoi beste mede nederlanders. dit bericht ook in het engels getikt, en ook soortvan in het duitse forum gezet. laad ik aannemen dat de meeste nederlanders enigzins engelse kennis hebben, dus dat ik dit bericht hier gewoon in het engels neer kan zetten, reacties uiteraard gewoon nederlands!, bij voorbaat dank:

regular info:
ant: Lasius flavus
colony: just 1 queen delivered 3 days ago.
formicarium: just a 30cm by 20 cm terrarium, mostly sand, and a bit of earth (u know, black sand stuff, good for plants) same word as earth in holland. (aarde)
anyway. i placed the tube inside the box. he was allready eating i guess from the water inside the testtube. altough i was not sure if enough water leaks trough the (white soft stuff) (dutch: watten) after 1 day, i think he allready had about 5 eggs. and the next day he had put some dirt and sand inside the tube. the third day he was gone. (out of test tube)
i can;t really see some holes in the ground where he is hiding.
questions:

in a box of 30 by 20. can the queen find back it's test tube for the water.?
also covered the plug which closed the test tube with honey and water.
en die had ik ergens in de buurt van de uitgang van de buis in de aarde gezet.

the ant did not take the eggs with him, they are still in the test tube.
will they get them sooner or later? or will he just make new eggs somewhere?

now about 3 days have past without seeing him. we are with a family of 5 here. everyone looks once a while. should i be worried?

how long can a queen live without food? (when he was gone he was really fat!, so, that looked good.?

in how many months should there be workers back above ground? (just an aproximation for me to not worry so much as i do now?)

alvast bedankt allemaal.. als dit bericht niet duidelijk is, zal ik het wel even vertalen binnekort. nu even geen tijd voor. iedereen die me gerust kan stellen dat mijn 16,90 euro nog gewoon leeft erges in mijn back. reply dan even. Groeten! Martin
mvegt19
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: Lasius brunneus

Beitragvon JimmyVe » 10. Okt 2006 19:45

De kans bestaat erin dat ze nog leeft, waarschijnlijk heeft ze zichzelf ingegraven, geen nood, een konigin kan wel een tijdje verder op haar reserves. de eerste werksters zouden zichtbaar moeten zij binnen 2 maanden (mss iets vroeger) het is wel zo dat het bijna tijd is voor hun winterslaap dus de kans bestaat erin dat je ze pas gaat zien in de lente. dus tot dan kan het zijn dat er geen beweging meer is in je bak.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon mvegt19 » 11. Okt 2006 13:40

thanks, jimmy. is het echt nodig dat ze in een winterslaap gehouden moeten worden? of kan dat ook overgeslagen worden? hoe weet een mier in hoeverre het winter is als hij de op kamertemperatuur wordt gehouden? of moet ik hem in de schuur zetten, waar het een stuk kouder is als binnen? zo ja? wanneer ongeveer moet dat gebeuren en moet ik dan nog iets doen aan de bak ofzo?,

ze staan nu gewoon in de keuken wel op een donkere plek, omdat ik vaak nieuwschierig ben kijk ik er vaak naar met een vergrootglas waar een lampje op zit. in hoeverre brengt een lampje irritatie op voor de mier?

vroeger wel vaak mieren in een potje gedaan, daarin zag ik dat ze redelijk simpel via het glas omhoog konden klimmen. op dit moment heb ik alleen een koningin dus nu is het nog geen punt om de deksel eraf te halen en er een watje of iets in te leggen. hoe moet het dalijk als er 50 mieren tegelijkertijd via het glas omhoog proberen te kruipen? zijn hier nog tips voor?
bedankt voor de hulp alvast
mvegt19
member
member

Beitragvon mvegt19 » 11. Okt 2006 20:50

ik las in een reply op het engelse forum idd dat het erg goed was voor je mieren om ze in een winterslaap te houden, ik heb ze pas een halve maand dus dan moeten ze al in winterslaap voordat de eerste werksters geboren zijn, lijkt me geen goed plan, denk dat het beter is om 1 winter over te slaan, en volgende winter ze een lange winterslaap te geven
mvegt19
member
member

Beitragvon JimmyVe » 12. Okt 2006 10:26

Hey mvegt19,

Voor europeese mieren is het heel belangrijk dat ze hun winterslaap houden, (exotishe mieren doen dit niet, maar zijn een pak moeilijker te houden) als dit niet gebeurd brengt dit de kolonie en konigin ernstige schade toe, vooral de konigin heeft deze rust periode nodig, ze legt dan geen eitjes. Normaal begind de winterslaap rond eind oktober tot half-eind maart. (voor Lasius flavus) het is de bedoeling dat ze dan worden gehouden in een 8-10°c mag iets minder zijn ook, maar je moet gelijdelijk aan afkoelen. elke dag een paar graadjes. Je moet vooral zien dat het nest vochtig blijft en dat er water aanwezig is.

Als je wil voorkomen dat de mieren ontsnappen, daar zijn een heleboel middelen voor, kijk hier maar eens,
http://www.antstore.net/shop/index.php/ ... erial.html

Lees ook eens gerust rond op het forum, steek je veel van op.

Groetjes en veel succes
JimmyVe
member
member

Beitragvon mvegt19 » 13. Nov 2006 19:16

een mooi antwoord jimmeV. maarre.. heb de koningin nu weer bijna een maand niet gezien. dus begon weer te graven. heb hem weer gevonden gelukkig. was gewoon benieuwd waar hij zat. en in hoeverre hij eten nodig had. ik geloof dat hij nu weer goed zit, met eten redelijk voor zijn neus. de eitjes heb ik nog niet gezien. maar die zullen wel in de buurt zitten.

mijn vraag had je nog steeds niet beantwoord...
in hoeverre weet een mier dat het tijd is voor zijn winterslaap?
als het op basis van instinct gaat, dan weet hij gewoon dat het nu koud is buiten, dus voert hij nu niets meer uit.
of gaat het puur om temperatuur. dan zou het dus mogelijk zijn om hem bijvoorbeeld een maandje winterslaap te geven.
in mijn situatie bijvoorbeeld rond februari. dan heeft hij ervoor in ieder geval een kleine kolonie om zich heen.
ik wacht af op reacties!!
greetz, Martin
mvegt19
member
member

Beitragvon JimmyVe » 13. Nov 2006 20:31

Hoi Martin,

het antwoord op de vraag is simpel, Beide ;)
De mier weet instictief wanneer de winterperiode eraankomt en er minder voedsel ter beschikken zal zijn. Maar ook de temperatuur speelt een grote rol. (nog wel iets meer als het instict) Vanaf dat de temperatuur begint te dalen gaan ze zichzelf voorbereiden op de winterslaap, wanneer de temperatuur stijgt gaan ze dan ook vanzelf weer wakker worden.
Ik hoop hier mee je vraag beantwoord te hebben.

Wel wil ik nog even dit zeggen. Het is best de konigin niet te veel te storen tijdens de winterslaap (ze legt dan ook geen eitjes). Ze gaat dus pas weer leggen na de winterslaap, geen paniek dat is bij al de soorten zo die een winterslaap doen. Een maand is veel te kort voor Lasius flavus (5-6 maanden is beter). Ze moet geen voedsel hebben tijdens de winterslaap, wel moet je zien dat ze water heeft (grond een beetje vochtig houden).
Weet ook dat een Lasius flavus kolonie minder snel groeit dan bv een Lasius niger kolonie.

Veel succes
JimmyVe
member
member

Beitragvon mvegt19 » 14. Nov 2006 12:39

ik las ook nog ergens op een site dat een koningin natuurlijk wel bevrucht moet zijn, willen de eitjes uitkomen.
worden de mieren van antstore pas opgestuurd als ze zijn bevrucht?
of is het gewoon een risico wat je neemt bij het kopen van een koningin?
neem wel aan dat mijn koningin vruchtbaar is... al heb ik nog steeds geen leven gezien boven de grond. bijna 6 weken geleden heb ik m binnengekregen. 1 dag later had hij al eitjes...
ben hier volgens mij veel te ongeduldig voor...
alvast bedankt.
Martin
mvegt19
member
member

Beitragvon Pagodin » 14. Nov 2006 14:31

Hoi mvegt19

Geen zorgen maken, de koninginen van antstore zijn bevrucht. Ik denk dat we een beetje weten wat wij doen :)
Als dan doch maar een konigin daarbij is, diet niet zal bevrucht zijn (1 to 100000 ca.) krijg je een nieuwe.

Groete
Pagodin
Pagodin
member
member

Beitragvon mvegt19 » 14. Nov 2006 15:02

ok dan, haha... dat wekt vertrouwen!! thx!
mvegt19
member
member

Beitragvon Pagodin » 14. Nov 2006 16:09

Na dat hoop ik ;)
welcome

Pagodin
Pagodin
member
member

Beitragvon JimmyVe » 14. Nov 2006 16:26

Daar moet ik pagodin gelijk in geven. heb nog nooit een onbevruchte koniging van antstore ontvangen. dus daar zit je goed.

Als ze eitjes legt is ze zowiezo bevrucht.

Idd je moet er wel wat geduld voor hebben. ;) lol
JimmyVe
member
member

Werbeanzeige: Lasius brunneus

Zurück zu hulp voor beginners