M'n 1e Formicarium met alleen n koningin en eitjes

dit is een vraagbaak en discussie forum.

M'n 1e Formicarium met alleen n koningin en eitjes

Beitragvon Luuk » 28. Jul 2006 10:01

Ik heb bij Antstore een "starterset" gekocht en het lijkt me erg leuk allemaal. Ik heb ook een koningin (Lasius Niger) gekocht waar ook eitjes bij zitten maar heb geen kolonie gekocht. Ik heb het reageerbuisje open in "de buitenwereld" gelegd wat in verbinding staat met t (nog te bouwen) nest.
Gaat dit wat worden zo? Ik ben er vanuit gegaan dat de eitjes vanzelf uitkomen en dat er op die manier een kolonie ontstaat.
Had ik er een kolonie bij moeten kopen of kan ik eventueel uit de tuin een kolonie (Lasius Niger) verzamelen en die erbij zetten?

Groetjes van Luuk
Luuk
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 28. Jul 2006 14:59

Je moet wachten tot de werksters uitkomen, deze gaan dan de konigin verzorgen maar normaal blijven ze nog wel een tijdje in het proefbuisje. let er wel op dat je het buisje een beetje afdekt tegen het zonlicht, koniginnen zijn niet dol op licht. Eenmaal dat de kolonie het buisje te klein vind gaan ze automatish verhuizen.

Je kan best geen mieren uit je tuin bij deze konigin zetten (of bij andere) elke soort en kolonie heeft hun eigen geur, mieren van een andere kolonie worden zelden aanvaard, meestel word er dan gevochten met de dood als gevolg.

Je moet vooral veel geduld hebben met mieren. het zijn geweldige beesten, maar een goede kolonie neemt tijd in beslag.

Veel succes (surf maar eens rond op het forum, leer je veel van bij ;) )
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Luuk » 30. Jul 2006 00:31

Thnx Jimmy!
Ik wacht het rustig af dan. Ik heb wat rondgekeken op het forum en ook op het Belgische forum. Er valt veel informatie over verschillende soorten fomicaria en veel over voedsel te vinden. Wat ik eigenlijk mis, is wat algemene, basic uitleg over het houden en verzorgen van mieren. Bijvoorbeeld wat jij zegt over zonlicht. Iets over ventilatie, bevochtiging enzo... Misschien handig om eens iets uit een boek te pdf-en voor de beginnende mierenhouder. Weet iemand titels?
Luuk
member
member

Beitragvon JimmyVe » 30. Jul 2006 10:02

"The Ants" is een van de boeken waar veel nuttige informatie in staat. ik heb het boek zelf wel niet of ook geen pdf-files ervan.
Als je met vragen zit, stel ze gewoon op het forum (daar dient het voor ;) )
vb: schrijf ze op en als je er een paar hebt stel ze dan in een keer. meestal iets duidelijker dan elke vraag appart te stellen.

Groetjes
JimmyVe
member
member

Beitragvon Luuk » 31. Jul 2006 13:18

Ok dan! Bij deze dan een aantal vragen:

1. Legt de konigin in 1 keer al haar eitjes of verspreid over meerdere dagen / weken? Haar achterlijf blijft erg groot.

2. Hoelang duurt het ongeveer voor de eitjes uitkomen? weken / maanden?

3. Als ik straks n kolonie heb, wordt de konigin dan straks weer bevrucht door een mannetje uit deze kolonie of is daar een bruidsvlucht voor nodig?

4. Moet er naast voeding (honing druppels) ook n bakje water staan? of halen ze dat uit het bevochtigde nest?

5. Wat is ongeveer de verhouding mannetjes / werksters / koniniginen die uit de eitjes komen? Er liggen schat ik nu 15 tot 20 eitjes.

6. Ik heb in "de arena" wat droge aarde uit de tuin verspreidt en wat steentjes voor de sier neergelegd. Wel eerst goed gekeken of er geen andere diertjes in zaten. Is dit ok of misschien toch schadelijk ivm bacterieen?

Alvast bedankt!!
Grtz Luuk
Luuk
member
member

Beitragvon JimmyVe » 31. Jul 2006 20:42

Zo dat ziet er goed uit ;) ik zal proberen te antwoorden op de volgende vragen.

1, één konigin word maar 1 keer bevrucht, tijdens de bruidsvlucht. daarna bijt ze haar vleugels af en nesteld zich in de grond (in de vrije natuur wel te verstaan) ze begind dan eitjes te leggen voor de rest van haar leven (afhankelijk van soort tot soort, bij Lasius niger +-25jaar) deze eitjes worden larven en die worden op zich weer cocons waar de werksters uitkomen. Bij Lasius niger koniginen zal het achterwerk (of gaster) groot blijven, word zelf nog iets groter naarmate de kolonie vorderd. De uitgekomen werksters zorgen dan voor de konigin en het broed.

2, Normaal (bij Lasius niger wel te verstaan) duurt het van eitje tot larve +-2 weken, van larve tot cocon +-2 weken en dan nog eens een weekje om tot volwaardige mier te worden. Dit is bij elke beginnende kolonie anders. bij sommige gaat het sneller bij andere iets trager. Ik heb nu ook een 2 tal zelf gevangen L.niger koniginen zitten en schrijf alles zorgvuldig op. (kan je mss zelf ook doen.)

3, De konigin is voor haar hele leven bevrucht. ze komt normaal gezien nooit meer uit het nest.

4, het is beter honing water te geven. mengsel van honing met water ;) daar halen ze al het nodige uit. Naarmaate de kolonie vorderd is het wel aangeraden om ze insecten bij te voederen. Stukken fruit en zaden mag ook. Hier moet je zelf mee experimenteren, bij elke kolonie/soort is dit anders.

5, werksters zijn altijd vrouwelijk bij mieren. de eerste jaren gaat de kolonie nog geen koniginnen of mannetjes aanmaken. dit doen ze ook alleen maar met zicht op de bruidsvlucht. de koniginen en mannetjes vliegen dan ook uit. de niet geslachtsrijpe dieren worden door de kolonie terug vermoord. In gevangenschap komt het niet vaak voor dat een kolonie geslachtsrijpe dieren aanmaakt. mocht dit wel gebeuren is het niet aangeraden deze dieren los te laten, ze verstoren de mieren die natuurlijk in de omgeving leven. het is beter deze dan te vernietigen. (tenzij je de oorspronkelijke konigin hebt gevangen binnen een straal van 10km)

6, moet je inderdaad mee oppassen, bij Lasius niger gaat het nog gaan deze mieren passen zich goed aan. maar bij andere soorten kan je beter oppassen met zand en dergelijke uit je tuin. Vooral voor bacterieën maar ook voor parasieten.

hopelijk ben je nu al wat wijzer geworden. ;)

als er nog vragen zijn, stel ze gerust.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Luuk » 10. Aug 2006 01:41

Weer heel erg bedank Jimmy!
Er zitten inmiddels wat larven en cocons tussen.
Heb trouwens een mooie site met prachtige foto's (van mieren) gevonden

Hyperlinks sind nur für registrierte Nutzer sichtbar

Grtz Luuk
Luuk
member
member

Beitragvon JimmyVe » 12. Aug 2006 10:50

was ik al eens geweest ;)
staan idd mooie foto's op.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Luuk » 28. Aug 2006 16:55

De eerste eitjes zijn uitgekomen! Ik heb inmiddels 5 werksters rondlopen. Eerst zijn ze nog een beetje doorzichtig bruin. Na n dag zijn ze al n stuk donkerder en worden ze zwart. De eerste die uit d'r ei kroop heeft de boel al n beetje verkend maar ze blijven voorlopig liever in het proefbuisje zitten...
Het lijkt ook wel of ze helemaal niks eten / drinken. Ik heb een druppel honing en een bakje water in de arena gezet maar ze lijken het niet aan te raken...

Grtz Luuk
Luuk
member
member

Beitragvon JimmyVe » 28. Aug 2006 18:03

de eerste werksters zijn idd schuw en blijven zoveel mogelijk in het veilige nest. als ze honger hebben komen ze wel eten ;) normaal gezien komen ze binnen enkele dagen wel voedsel halen, zet het honingwater niet te ver weg van de nest ingang. ja kan nu ook kleine insectjes voederen zoals, fruitvliegjes of gewone vliegen.

Succes.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Luuk » 4. Sep 2006 01:45

Nou, die werksters hebben hun naam waargemaakt hoor! Binnen anderhalve dag hebben ze een enorme berg zand en aarde het proefbuisje binnen geschouwd. Een soort deur denk ik. Vanaf het watje tot aan de deur is de ruimte ongeveer 1 cm waar ze met eitjes en coconnen bezig zijn. Ik heb over dat gedeelte een zwart kartonnetje gelegd zodat het er binnen in donker blijft.
Ze eten en drinken nu ook regelmatig van de honing en ik leg af en toe s een fruitvliegje neer wat ze dan naar binnen brengen.
Ik heb ook aan de boven/binnen kant een laagje van de "talkpoeder in alcohol-oplossing" aangebracht met een kwastje. Na het opdrogen zit er een mooi laagje talk aan de bovenkant waar de mieren niet overheen kunnen. Nu hoef ik niet meer de deksel erop te houden.
Ik denk dat de volgende grote gebeurtenis nog wel ff zal duren. Namelijk dat ze het proefbuisje te klein vinden en via de verbindings-slang naar het kunstnest verhuizen. Tot nu toe zijn ze hier volgens mij nog niet geweest.
Snel weer n verslag.
Grtz Luuk
Luuk
member
member

Foto's!

Beitragvon Luuk » 4. Sep 2006 01:54

Kheb ff de moeite genomen 2 foto's met de webcam te maken. OK, ze zijn n beetje klein en wazig maar t is iets.
Tadaaa!
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Luuk
member
member

Beitragvon JimmyVe » 4. Sep 2006 15:24

idd, het kan wel even duren eer ze nu gaan verhuizen, er zijn twee redenen waarom ze het nest verlaten, één omdat het te klein geworden is (maar in zo'n buisje kunnen gemakkelijk 100 mieren) of twee omdat de omstandigheden niet goed meer zijn voor de kolonie in de buis (te weinig water, te veel licht ext)

dat ze het zand naar binnen slepen is normaal, ze vernauwen de nestingang, voelen ze zich veiliger dan die grote opening van zo'n proefbuisje.

Zo te zien gaat alles goed, leuk om te horen. mooie foto's trouwens.

Veel succes nog.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Luuk » 10. Dez 2006 15:19

Nou, de exodus heeft plaatsgevonden!! Na 3 maanden zit de hele kolonie definitief in het kunstnest en heb ik de lege proefbuis uit de arena gehaald. De afgelopen weken hebben ze veel verkenningen gedaan in het kunsnest maar het beviel blijkbaar nog niet zo. Ik hou over het kunstnest n lap om de boel te verduisteren. Ik heb na n poos met n schroevenraaier n paar "gangen" in het nest geprikt en vrij snel daarna zijn ze zich gaan nestelen. Massaal met eitjes en coconnen lopen sjouwen en uiteindelijk de koningin en de laatste mieren.
Ik vroeg me af of het nodig is om het nest vochtig te houden en hoe ik dat dan bij zo'n klein nest het best kan doen.

Grtz Luuk
Luuk
member
member

Beitragvon JimmyVe » 11. Dez 2006 17:14

Wat leuk, nu kan het pas echt beginnen (nu ze zijn verhuisd) ;)
Het is best dat je het nest wat vochtig houd, het beste mss met een sproeiertje. zoals deze
http://www.antstore.net/shop/product_in ... -0-5-liter
je moet wel zien dat je het nest ook niet te vochtig maakt dat de mieren verdrinken, gewoon vochtig genoeg dat je het zand niet zit uitdrogen.(snap je ?)

Groetjes
JimmyVe
member
member

Nächste

Zurück zu algemene vragen