Ik heb een kolonie Polyrhachis dives (Weefmieren) via Antstore gekocht.
Erg leuke mieren.
Ik kreeg tegelijkertijd een plaag van lichtroze mijten.
Die kruipen op de mieren, blijven op de rug of tussen de poten zitten en dan zijn die mieren ongeveer 2 dagen later dood.
Elke mier die een dergelijke berijder krijgt wordt alvast door een 'schone' mier naar de afvalhoop gebracht.
Intussen heb ik al wel vijftig mieren verloren op deze manier.
Maar nu heb ik sinds een viertal dagen ook vliegjes in mijn formicarium.
Intussen al meer dan 10. Ze zijn ongeveer 5 mm groot en vliegen erg druk en zigzaggend. Heel snel, heel korte afstandjes.
Eén van deze vliegjes heeft nu ook zo'n mijt op zijn rug gekregen en heeft daar ook last van en bleef dus lang genoeg stil zitten dat ik hem kon fotograferen.
Wat je dus op de foto's ziet is een vlieg met een mijt op z'n rug.
Vooral op de derde foto kun je zien dat de vlieg probeert met z'n achterpootjes de mijt te verwijderen.
Mijn vragen: wat zijn dat voor vliegjes?
en: wat zijn dat voor mijten?
en is dit allemaal gevaarloos voor mensen?
[EDIT] Met de opmerking "Ik kreeg tegelijkertijd een plaag van lichtroze mijten." heb ik niet willen beweren dat die mijten meegekomen zijn met de mieren van Antstore.
Ik heb op de dag dat ik de mieren ontving ook het formicarium ingericht.
Ingericht met kleine plantjes en met kokosvezel van Intratuin, met zand van de bouwmarkt en met dood hout uit de tuin.
Ik weet dus niet waar die mijten wegkomen, alleen dat ik de plaag een dag na de inrichting van het formicarium en het loslaten van de mieren ontdekte.
Sorry voor eventuele misverstanden.
[EINDE EDIT]