Wat zijn dit voor vliegjes? en wat zijn dit voor mijten?

Wat zijn dit voor vliegjes? en wat zijn dit voor mijten?

Beitragvon Antfarmer » 7. Jul 2006 12:02

Ik heb een kolonie Polyrhachis dives (Weefmieren) via Antstore gekocht.
Erg leuke mieren.

Ik kreeg tegelijkertijd een plaag van lichtroze mijten.
Die kruipen op de mieren, blijven op de rug of tussen de poten zitten en dan zijn die mieren ongeveer 2 dagen later dood.
Elke mier die een dergelijke berijder krijgt wordt alvast door een 'schone' mier naar de afvalhoop gebracht.
Intussen heb ik al wel vijftig mieren verloren op deze manier.

Maar nu heb ik sinds een viertal dagen ook vliegjes in mijn formicarium.
Intussen al meer dan 10. Ze zijn ongeveer 5 mm groot en vliegen erg druk en zigzaggend. Heel snel, heel korte afstandjes.

Eén van deze vliegjes heeft nu ook zo'n mijt op zijn rug gekregen en heeft daar ook last van en bleef dus lang genoeg stil zitten dat ik hem kon fotograferen.

Wat je dus op de foto's ziet is een vlieg met een mijt op z'n rug.
Vooral op de derde foto kun je zien dat de vlieg probeert met z'n achterpootjes de mijt te verwijderen.

Mijn vragen: wat zijn dat voor vliegjes?
en: wat zijn dat voor mijten?
en is dit allemaal gevaarloos voor mensen?

[EDIT] Met de opmerking "Ik kreeg tegelijkertijd een plaag van lichtroze mijten." heb ik niet willen beweren dat die mijten meegekomen zijn met de mieren van Antstore.
Ik heb op de dag dat ik de mieren ontving ook het formicarium ingericht.
Ingericht met kleine plantjes en met kokosvezel van Intratuin, met zand van de bouwmarkt en met dood hout uit de tuin.
Ik weet dus niet waar die mijten wegkomen, alleen dat ik de plaag een dag na de inrichting van het formicarium en het loslaten van de mieren ontdekte.
Sorry voor eventuele misverstanden.
[EINDE EDIT]
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Zuletzt geändert von Antfarmer am 7. Jul 2006 21:24, insgesamt 1-mal geändert.
Antfarmer
newbie
newbie

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: water gel 500ml - Aqua Crystal Gel

Beitragvon FLechdrop » 7. Jul 2006 12:39

Probeer zo snel mogelijk elk dier waar een mijt op zit uit het formicarium te verwijderen! Het is misschien vervelend, maar ik denk dat het beste is om ze te koken zodat je zeker bent dat de mijt dood gaat.
Doe je best om geen enkele mijt uit het formicarium te laten ontsnappen, op de rug van een vliegje bijvoorbeeld! Als je nog meer mieren hebt lopen deze vanzelfsprekend ook gevaar dat de mijten dan op hen terecht zouden komen en hoe dan ook is het van groot belang dat de mijten niet op mierenkolonies buiten in de natuur terecht komen!
Over de vliegjes kan ik je weinig vertellen. Laten we hopen dat die op zich onschuldig zijn. Misschien heb je stukjes fruit in de bak liggen waar ze op af komen?
De mijten zullen waarschijnlijk geen direct gevaar vormen voor mensen, maar mogelijk wel voor het ecosysteem!

Je kreeg deze mijten dus van Antstore? Dat is erg slordig... Ik zou dan ook even contact op nemen met Antstore om ze hier op te wijzen.

Sterkte in ieder geval!
FLechdrop
member
member

Beitragvon Antfarmer » 7. Jul 2006 21:27

Met de opmerking "Ik kreeg tegelijkertijd een plaag van lichtroze mijten." heb ik niet willen beweren dat die mijten meegekomen zijn met de mieren van Antstore.
Ik heb op de dag dat ik de mieren ontving ook het formicarium ingericht.
Ingericht met kleine plantjes en met kokosvezel van Intratuin, met zand van de bouwmarkt en met dood hout uit de tuin.
Ik weet dus niet waar die mijten wegkomen, alleen dat ik de plaag een dag na de inrichting van het formicarium en het loslaten van de mieren ontdekte.
Sorry voor eventuele misverstanden.

Ik heb mijn oorspronkelijke bericht voorzien van een edit.
Antfarmer
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 9. Jul 2006 13:09

het kan dus best zijn dat de mijten in de kokosvezels of in het dood hout van je tuin zaten, mss is het best dit ook te verwijderen van het formicarium.
om welk soort mijt het gaat zou ik echt niet weten maar het lijkt me wel erg vervelend.
de vliegjes komen meer dan waarschijnlijk ook verder uit de producten die je hebt gebruikt om je formicarium in te richten (heb dat ook al meegemaakt) maar bij mij zijn ze nooit schadelijk bevonden.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Werbeanzeige: water gel 500ml - Aqua Crystal Gel

Zurück zu hulp voor beginners