Aanpassen van Formicarium

dit is een vraagbaak en discussie forum.

Aanpassen van Formicarium

Beitragvon JimmyVe » 29. Mai 2006 16:35

Eerst even een inleiding ;) :

Mijn ene nest is gevuld met zand (Pheidole palludila) en m'n ander is een Y-tong nest (Myrmica rubra) nu is het zo dat ik dat gedaan heb op aanraden van Xtof en ik moet toegeven dat hij al gelijk heeft gehad hierin. Bij m'n zand nest heb ik last van parasieten (kleine zwarte beestjes) Hoewel dat m'n miertjes daar blijkbaar nog geen hinder van ondervinden zouw ik toch graag afstappen van het zand nest.

Nu de vraag:

Hoe kan ik het best het zand uit het formicarium halen en het vervangen door een Y-tong nest. (zonder de kolonie te hard te storen)
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Menph » 30. Mai 2006 12:25

Waarschijnlijk zit de kolonie samengepropt in een kleine uitsparing.
Probeer deze te vinden door telkens kleine beetje aarde (halve eetlepel) te verplaatsen. Ga rustig te werk.

Als je de kolonie gevonden hebt richt je dan gelijk op de koningin. De werksters en het broed zijn bijzaak. Deponeer de mieren in een bak met gladde wanden. Ze mogen hier niet uit kunnen ontsnappen. Werk absoluut niet met olie! (wordt aangeraden als uitglij middel, maar de mieren gaan hier aan dood) Je kunt de mieren ook verdelen over enkele bakjes.

Gooi het oude substraat (zand) weg en spoel het formicarium met soda.
Je kunt het Y-tong blok in het formicarium leggen, vastplakken aan de wand, of buiten het formicarium aansluiten.
Menph
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon Menph » 30. Mai 2006 12:28

Die kleine zwarte beetsjes zijn naar ik denk spingstaarten. Deze eten organisch materiaal (plantenresten, maar ook aas) Ze zijn niet schadelijk.
Menph
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon JimmyVe » 30. Mai 2006 18:55

Moet ik dus doen als ik goed veel tijd heb ;) zal niet voor't eerste zijn, maar ik ben het wel van zin.
Is al goed dat ze niet schadelijk zijn.
Het grootste voordeel aan het Y-tong nest is dat het overzicht van het nest gebeuren veel duidelijker word.

Thanks
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Zurück zu algemene vragen