Re: Apocrita Ameisen Shop

Her kann du debattere over emnet myrer

Re: Apocrita Ameisen Shop

Beitragvon Gilgameesh » 23. Jan 2006 20:37

Hej NISRAS,
det her må vist være det rigtige sted for alm. small-talk.

Syntes oz selv at de priser på Apocrita Ameisen Shop er lidt højt sat, men på den anden side afholder det jo oz folk (som mig selv) fra at gå shopping-frenzy :cry:

Mht. det med at importerede dyr fra varmere lande, som slipper ud i naturen ikke kan overleve i vores klima, er jeg delvis enig. Men tag nu til eks. farao-myren.. Den lever lystigt her i Danmark ( som ubuden gæst i huse ) selv om den jo fra naturens side lever i tropiske egne... Og et andet insekt ( dog ikke herhjemme endnu) som har flyttet sig til koldere egne er termitten. I dag findes den med sikkerhed i Nordfrankrig og den er oz observeret i Tyskland (Hamborg). Velan, stadig i folks huse og ikke i naturen, men alligevel.

Syntes at termitter er so cool. Faktisk startede mit "liv med myrer" med interesse for termitter. Boede som barn 2 år i Saudi-Arabien og 1 1/2 år i Oman. der så jeg termitter og var helt solgt.. Specielt de små baby-termitter (modsat myrernes larver).. Men da de jo ses som skadedyr var der nul forståelse fra mine forældre´s side til at tage termitterne med hjem. Dårlige forældre si´r jeg bare :lol: :lol:

Well, nøden lærer jo som bekendt nøgen mø at spinde, så jeg slog mig så må myrer istedetfor. Hvilket jeg jo absolut ikke har fortrudt.

:hello: Gilgameesh
Gilgameesh
member
member

Land: Denmark (dk)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon Frico » 23. Jan 2006 21:28

Jeg giver jer ret i at der er temmeligt dyrt derinde, det værste er de skriver Camponotus Spc.,så ved ma ikke nøjagtig hvad det er for en Art.

Nisras:Du sagde du har/haft camponotus lateralis, så ville jeg gerne vide om de seer sådanne ud http://www.ameisenhaltung.de/artenverzeichnis/latein/c/
eller sådanne:
Hyperlinks sind nur für registrierte Nutzer sichtbar

Er det rigtigt at Componotus lateralis har honing tønder?man hører meget fra dem.

mvh
Frico
Frico
member
member

Beitragvon nisras » 23. Jan 2006 21:38

Hej Gilgameesh,

du har helt ret med hensyn til Faraomyren. Den kan være en pest og en plage, hvor den optræder. Men derudover er det ganske få myrearter, der trives optimalt indendøre. I så fald er det næsten altid i revner i hussoklen, hvorfra de skaffer sig adgang til især køkkenet. Jeg har selv været plaget af Lasius mixtus, der er temporær parasit hos havemyren.
Den dukkede op i forbindelse med vandudsivning via et lille hul i et badeværelsesgulv. Så den hyggede sig i den relative fugtighed, indtil jeg fik lokaliseret og elimineret kolonien.
Ellers har jeg kun en enkelt gang været generet af udanske myrer, nemlig en del af en Tapinoma simrothi-koloni (fra Algarvekysten), der stadigvæk et års tid efter sit udbrud antræffes specielt i mit køkken. Men det hører altså absolut til undtagelserne at myrer slår sig ned indendøre.
Jeg tager i øvrigt et smut til det sydlige Thailand i begyndelsen af juli og håber at hjembringe spændende ting og sager.

Hilsen,
nisras
nisras
member
member

Beitragvon nisras » 23. Jan 2006 21:52

Hej Frico,

det er det andet billede, altså den nederste adresse, der giver det rigtige indtryk. Camponotus lateralis er en meget smuk og spændende mellemstor myre med tydelig rødt forbryst og hoved. Den er meget interessant i kraft af sin evne til at fouragere ad de samme duftspor, som den ret aggressive Crematogaster scutellaris, som i øvrigt har stort set samme farve. Sandsynligvis giver det en delvis beskyttelse mod predatorer, herunder andre myrer.
Med hensyn til dens evne til at opbevare store mængder næring i den sociale mave (primært hos de store arbejdere) er det en evne, der jo er udviklet til perfektion hos de deciderede honningmyrer (Myrmecocystus), men også findes hos andre Camponotus-arter samt Prenolepis og Plagiolepis.

Hilsen,
nisras
nisras
member
member

Beitragvon Gilgameesh » 23. Jan 2006 22:43

Hey Nisras,

Thailand lyder som en god ide hvis man er på jagt efter spændende myrearter.. Jeg er sikker på at der er noget at finde der. men hvordan vil du få dem til Danmark? Velsagtens ikke i bagagen, for de vil vel fryse ihjel i lastrummet?

Som sagt har jeg mest erfaring med Skovmyrer men har altså tænkt på at anskaffe mig en lidt mere eksotiske art. Helst ikke noget som er farligt. Forstår ikke at mennesker har lyst til at holde dyr som kan udgøre en fare for dem selv og andre.. Jack-Jumpers til eks. En bekendt af mig som har boet i Australien kendte een som døde efter at være blevet overfaldet af jack-Jumpers. Har set dem på AntStore men der er jo flere forskellige arter af dem, så måske er dem de sælger ikke giftige..

Hilsen Gilgameesh
Gilgameesh
member
member

Beitragvon Gilgameesh » 23. Jan 2006 22:57

Hey Frigo,
hvad med at prøve at starte med den ganske alm. Havemyre Lasius Niger. De er lette at holde og er billige hos AntStore ( og lette at finde i naturen til foråret hvis man ikke vil betale for dem ) Desuden kræver de ikke meget plads.

Mine Skovmyrer har et terrarie på ca 50 X 40 cm ( faktisk er det et gnaverbur fra ZooZity m plast-top ) hvilket er lige i underkanten til dem. Har haft et terrarie (akvarie) på 100 cm X 50 cm X 50 cm men det var sQ for besværligt at flytte når de skulle i "vinterhi"
Gilgameesh
member
member

Beitragvon Gilgameesh » 23. Jan 2006 22:57

Hey Frigo,
hvad med at prøve at starte med den ganske alm. Havemyre Lasius Niger. De er lette at holde og er billige hos AntStore ( og lette at finde i naturen til foråret hvis man ikke vil betale for dem ) Desuden kræver de ikke meget plads.

Mine Skovmyrer har et terrarie på ca 50 X 40 cm ( faktisk er det et gnaverbur fra ZooZity m plast-top ) hvilket er lige i underkanten til dem. Har haft et terrarie (akvarie) på 100 cm X 50 cm X 50 cm men det var sQ for besværligt at flytte når de skulle i "vinterhi"
Gilgameesh
member
member

Beitragvon Gilgameesh » 23. Jan 2006 22:59

UPS. fik vidst trykket en gang for meget på tasterne

Hilsen Gilgameesh
Gilgameesh
member
member

Beitragvon nisras » 23. Jan 2006 23:06

Hej Gilgameesh,

når jeg bringer myrer eller andre dyr hjem fra rejser, har jeg dem altid i håndbagagen. Så er det også lidt nemmere at holde øje med, om alting er i orden.
De australske Myrmecia-arter, blandt andre Jack Jumpers, er stort set alle temmelig giftige. Men der er nogle af dem, som er direkte farlige. Også Antstores arter (som er ALT for dyre) skal man passe på ikke at komme til at klemme.
Men det er nu ikke kun store myrer, der kan tilføje smertefulde stik eller bid. Den store plage i USA, den indslæbte "imported fireant", Solenopsis invicta er årsag til dødsfald hvert eneste år, og den er mindre end en dansk stikmyre!
Prøv at gå ind på Googles billedsøgning og søg på det latinske navn. Så vil du helt sikkert finde ubehagelige billeder af stakler, der er kommet i nærkontakt med disse små, skrappe sataner.
Jeg holder selv en nærtstående art, "tropical fireant", Solenopsis geminata, der er stærkt polymorf. Den stikker også ubehageligt, men slet ikke i samme grad som sin "fætter".

Hilsen,
nisras
nisras
member
member

Beitragvon Frico » 23. Jan 2006 23:14

nisras:
Jeg vidste ikke om det passede med (honningmaverne), men de er garanterert spændende at kigge på.
Faktisk syntes jeg at alle Camponotus arter er imponerende og flotte.
Deres måde at alarmere redten of boet på(slå hovedet hårdt ned på et stykke træ)hvad jeg har stor lyst til at studere nermere.
Eller (påmindes ikke lige navnet) "disse" der spære indgangen til boet ved hjælp af et for stort myre hovede, som en prop.

Gilgameesh:
Har haft myrmica rubra.
Jeg brød mig ikke rigtigt om deres stikke lyst, om deres dronning-arbejder størelsesforholdene.(lasius niger har en fordel her)
Men de var alligevel meget spændene.
Så er der noget de fleste mennesker hader, men lige det jeg elsker, nemlig den langsomme æg-til-voksen udvikling ved Camponotus(de fleste begreb jeg kan er på tysk, så undskyld mine lidt"mærkelige" begreb.
Jeg syntes ikke on at have 5000 myre after et 2 år.Der må gerne være lidt personlighed over dem.(Det er nu også mere spændene at iagtage)

Jeg vil helder ikke gå uden om, at de nu også er meget størere og interessen selvfølgelig også stiger.Desuden er den største myreart jeg jo har set i virkeligheden lasius fuliginosus(7 mm tror jeg)
Der er heller ikke sværdere at holde end Lasius niger(hvis man hører dem fra forummet og antstore selv)
Min lejer syntes heller ikke om hvis jeg har 2000 muldrende myre i aquariet, han er mere "tryg" eller "forstående" hvis det er en så udselvanlig og stor myre, en bare noget fra haven.

Ja det var vist det.
mvh
Frico
Zuletzt geändert von Frico am 23. Jan 2006 23:26, insgesamt 1-mal geändert.
Frico
member
member

Beitragvon Gilgameesh » 23. Jan 2006 23:23

Hej Nisras,

jeg har selv ved flere lejligheder haft nærkontakt med Stikmyrer. ret ubehageligt men det er jo ikke noget man dør af. Desuden bliver deres samfund heller ikke så store som FireAnts så vidt jeg husker.

Kender du forresten en mega lille rød myre som er snyltegæst hos andre myre? Kan huske at jeg for en del år siden ville hente en koloni af Sort-Slavemyrer og kom hjem med ekstra bagage. Den er meget lille 1/2 til 2 millimeter.

Mht. at tage myrer med hjem fra Thailand, er du så ikke nervøs for at de bliver taget i tolden?

Hilsen Gilgameesh
Gilgameesh
member
member

Beitragvon nisras » 23. Jan 2006 23:26

Hej Frico,

Colobopsis truncatus er den eneste art "dørlukkermyrer" i Europa.
De er spændende at have gående og findes i Mellem- og Sydeuropa.

nisras
nisras
member
member

Beitragvon nisras » 23. Jan 2006 23:34

Hej Gilgameesh,

jeg er endnu aldrig blevet taget i tolden, og jeg har efterhånden rejst en del!
Med hensyn til den meget lille myre, der snylter hos andre, så lyder det meget som Tyvemyren, Diplorhoptrum fugax.
Hvis du har fundet den i Danmark, er det lidt af en sensation. Den er så vidt jeg ved kun blevet fundet én gang, nemlig på Sølagerbakken uden for Hundested. Jeg ved det, for jeg fandt den i 1986!
I øvrigt er den mere gul end rød! Så måske er det en helt anden, du har fundet.

Hilsen,
nisras
nisras
member
member

Beitragvon Gilgameesh » 23. Jan 2006 23:39

Yo Frico,

Nu er jeg ikke ekspert men hvis du gerne vil have en myreart hvor der er stor størelsesforskel på dronning og arbejder, så er det måske Atta Sexdens (se bill.) du skal anskaffe dig?

Eller hvad med termitter? Der er der ialtfald stor forskel på dronningen ( som hos visse arter kan blive 15 cm, se bill. ) og arbejderne. desuden er der også en "konge" og arbejderne + soldaterne er både hanner og hunner, modsat myrer, bier og hvepse.

Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Gilgameesh
member
member

Beitragvon Gilgameesh » 23. Jan 2006 23:45

Yo Nisras,

den var rød ligsom stikmyren men meeeeeeget mindre.. Lagde den desværre ud igen, og har faktisk ikke tænkt videre over det.. Men der bliver jo findet nye arter næsten hver dag.

Har selv rejst en del, og har sq ikke haft "nosser" til at tage dyr med hjem. Vil føle mig så snydt hvis tolderen tog dem efter at ha´ brugt tid på at fremskaffe dem..

Gilgameesh
member
member

Nächste

Zurück zu Almen debat