meerdere koninginnen

meerdere koninginnen

Beitragvon WT9 » 10. Mär 2011 23:49

yu alleemaal

ik heb op het internet gevonden dat je kolonies met meerdere koninginnen kan heben.
maar ik vond niet echt goed met welke dit gaat en hoe je dat moet doen.
en dus ik vroeg mij af met wele soorten dit kan, en hoe je ze dan sammen moet zetten en met hoeveel ze dan kunne zijn.

dus heeft iemand hier ervaring mee of tips laat het dan maar weten en alvast bedankt
groetjes
WT9
newbie
newbie

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 0 Danke

Re: meerdere koninginnen

Beitragvon Karsten1997 » 18. Mär 2011 20:34

heey,
Er zijn idd veel mieren soorten die meerdere koningin kunnen hebben, dat heet Polygyn. Mieren konlonies met maar één koningin heten Monogyn .
Een voorbeeld van Polygynen mieren zijn Myrica Ruba. Dat is die rode bos mier... Groten kollonies daar van kunnen makkelijk in het wild meer dan 10 koninginnen hebben. Het beste als beginner is toch wel om met een standaard kolonie te beginnen, ik heb bijvoorbeeld de Lasius Niger. Die is perfect voor beginners, makkelijk te houden, en groeit snel. Dus ik raad aan Lasius Niger, die vallen ook makkelijk te vangen aangezien ze werkelijk overal leven ;) Verder kun je op de Antshop bekijken welke kolonies Polygyn en Monogyn zijn. Staat er gewoon bij! :D
succes!
Gr, karsten
Karsten1997
member
member

Land: Netherlands (nl)

Beitragvon WT9 » 19. Mär 2011 21:29

Alvast bedankt

Ik was ook wel van plan om met een gewoone kolonies te beginnen met Lasius niger, ik had al veel gelezen dat die het beste is voor beginners.
Maar ik dacht ik ga al wat informatie in winne voor in de toekomst voor over een half of jaartje ofzo .

groetjes Tommy
P.S. voor in de toekomst al hoe moet ge die koninginnen dan samen brengen in 1 kolonie bijvoorbeeld als ik er koop op antstore en leggen ze dan allemaal eieren die uitkomen.
WT9
newbie
newbie

Land: Belgium (be)

Beitragvon Karsten1997 » 25. Mär 2011 17:45

Koninginnen samen brengen blijft altijd een klein risico, 1. het gaat goed en ze poepen samen nog vele eitjes. 2. De koningin wordt niet geaccepteerd en verstotenhaar. Indien ze moordlustige bui zijn, doden.
:D
Karsten1997
member
member

Beitragvon Niko Holstege » 23. Mai 2011 20:44

Ze kunnen volgens mij het best uit 1 nest komen, of uit zusternesten. Ik heb een kolonie Formica fusca met 9 koninginnen die ik allemaal na de bruidsvlucht uit hetzelfde nest heb gevangen, dat gaat erg goed. Ik heb ook een kolonie Myrmica rubra met 1 koningin waar ik wel eens koninginnen uit andere nesten bij heb gezet, deze werden keihard doodgemaakt door de werksters van het nest... maar, misschien gaat het soms ook wel goed :) Lasius niger is in ieder geval monogyn, als je daar meerdere koninginnen van bij elkaar zet zullen ze uiteindelijk vechten tot er 1 over is.
Niko Holstege
member
member

Beitragvon ricardovdh » 29. Mai 2011 16:19

bij Lasius niger kan het ook dat ze samen de nest beginnen en dan uitijndelijk zullen de eerste werksters een van de gyne's doden :wink: .
ricardovdh
newbie
newbie

Zurück zu hulp voor beginners