Te klein?

dit is een vraagbaak en discussie forum.

Te klein?

Beitragvon Devenity » 10. Jan 2010 14:54

Ik heb momenteel de Formica (Serviformica) fusca mieren, echter vond ik deze bij ontvangst wat aan de kleine kant, had gehoopt dat ze wat groter en dus duidelijker te zien zijn. De werksters zijn nogal klein en dus moeilijk te zien. Mijn Farm is 2cm dik en ik vraag me af zal ik die gangenstelsel dan nog wel kunnen zien straks? Nu zitten ze natuurlijk in een winterslaap :( maar als ze straks actiever gaan worden ben ik toch wel benieuwd of we iets te zien krijgen. Ik neem aan dat ze nog gaan groeien?
Bedankt alvast.
Devenity
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: water gel 500ml - Aqua Crystal Gel

Re: Te klein?

Beitragvon Holganaut » 10. Jan 2010 17:33

Formica fusca is a pretty small species,
but I think they will build a lot of tunnels and you will see a lot of them and their live, if the colony grows up.
Ants aren't growing, but it may be that the next workers become bigger than the first.
I was surprised about the tiny-ness of my Lasius niger as well, when i saw them first, but they are active and very interessting!
Next time you should maybe take a bigger species ;)

Groetjes,
Holganaut
Holganaut
member
member

Land: Germany (de)

Beitragvon jeffrey432 » 10. Jan 2010 18:11

Als het een beginnende kolonie is dan heb je de 1e generatie en die zijn altijd nog heel klein.
Ik heb formica fusca mieren gezien in het echt en die zijn vrij groot groter dan myrmica rubra en lasius niger.
jeffrey432
member
member

Beitragvon Devenity » 10. Jan 2010 21:59

Oke, dus gewoon even geduld hebben, wat sowieso het geval is met het houden van mieren.
Dit is de 2de echte dag dat ze in hun buitenwereld of toekomstige nest zitten, vanmorgen zag ik dat ze in de farm bezig waren, vrij snel neem ik aan?
Wel heb ik er een gaatje ingeprikt met een schroevendraaier niet dieper dan 1,5cm om ze een soort van begin te geven. De koningin zat gisteravond al wel in het tuitje van de farm en het buisje dat naar de farm toe lijd, vandaar dat ik een gaatje heb gemaakt, hier zitten ze dan ook graag in merk ik. Ik heb 1 koningin en 4 werkers. Ik ben benieuwd wanneer ze überhaupt beginnen met graven. En toch als ik hun grote zie ben ik benieuwd hoe ze die tunnels gaan maken en of het voor ons zichtbaar zal zijn, aangezien ze er zelf 2x in kunnen.

Groetjes
Devenity
member
member

Beitragvon Krabbie » 10. Jan 2010 22:05

misschien is het handig om de wanden donker te maken met een stuk papier zodat de mieren niet in het midden zullen gaan graven.
Als je dan alleen het papier weghaalt om het nest te bekijken dan denk ik dat je wel een leuk gangenstelsel kunt krijgen. :D
Krabbie
member
member

Beitragvon jeffrey432 » 11. Jan 2010 14:28

Neem dan rode folie.
Kan je zo kopen bij een winkel.

En anders vraag je het even bij mij en kan je van mij een vel krijgen van 70cm breed bij 40cm voor 2 euro ;)

Het is doorzichtig dunne folie zoals dat van antstore
jeffrey432
member
member

Beitragvon Devenity » 11. Jan 2010 23:01

Aha, oke bedankt voor de tips, ik leg er de hele tijd een handdoek overheen en als ik even wil kijken haal ik die weg en zie ik ze niet veel doen dan in dat holletje zitten.. Ik denk toch wel dat ze aan die winterslaap zitten... Overdag ben ik aan het werk dus ik weet niet of ze nog wel naar de buitenwereld gaan om te eten of drinken. Die zullen zichzelf toch niet verhongeren of verdorsten? Helaas kan ik niet veel zien als ze daarin zitten, ik had beter dat gat aan de zijkant kunnen maken. Is het slim om er nog een gat bij te maken die wel aan de zijkant zit?

Misschien morgen meer kans.
Devenity
member
member

Beitragvon JimmyVe » 12. Jan 2010 22:13

Hoi en welkom op het forum.

Je hebt inderdaad een goed portie geduld nogdig om mieren te houden. ;)
Normaal zijn ze nu in winterslaap (voor nog een maand of 2) dus gaan ze heel weinig doen buiten daar gewoon te zitten. Ook als ze uit winterslaap komen zal de kolonie vrij inactief zijn. Kleine kolonies zijn meestal snachts actief. Pas als ze rond de 20 a 30 werksters zitten zal je echt wat meer beweging zien. Ook zul je in het begin (jaar 1) waarschijnlijk niet veel gangen zien, dit komt wel als de kolonie groeit.
Dus zoals je zelf al zei, veel geduld... :)

Succes
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Devenity » 17. Jan 2010 13:27

Zijn weer enkele dagen verder..
Ik heb al wat eitjes gezien, doordat een werkster er mee aan de wandel was.
Ook de koningin komt er af en toe uit om der benen te strekken, is dat wel normaal? Er zit wel wat condens op het glas, zou het te vochtig zijn?
Ook heb ik de werkster zien lopen met korreltjes zand dus ze zijn wel langzaam aan, maar dan ook echt langzaam, bezig om de huidige gang wat dieper, breder te maken.
Devenity
member
member

Beitragvon JimmyVe » 18. Jan 2010 21:18

Eenmaal dat ze goed op hun plaats zitten zal de koningin niet meer naar de oppervlakte komen.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Devenity » 20. Jan 2010 17:50

Ja oke, de koningin zit veelal in het holletje wat net 2 cm diep is... de werksters zijn wat meer boven te vinden althans 2 meestal de andere 2 blijven vaker bij de koningin. Ook zie ik dat een van die 2 werksters die wel is boven rond loopt de eitjes mee brengt naar boven. Wat kan hier van de reden zijn?
Hoe vochtig moet het nest zijn? en hebben ze warmte nodig of alleen buiten de winter periode?

Hartelijk dank alvast.
Devenity
member
member

Beitragvon JimmyVe » 25. Jan 2010 19:35

Het nest moet vochtig zijn, niet nat.

Waarschijnlijk zoeken ze nog de beste plaats uit voor hun eitjes.
JimmyVe
member
member

Beitragvon Devenity » 3. Feb 2010 22:30

De nest kwam met 4 werkers en 1 koningin, ik zie nu nog maar 3 werkers en een koningin, ik begrijp niet waar die andere is, kan deze opgegeten zijn door de andere? Of kan deze ergens apart een nestje hebben?

Wat betreft de eitjes deze zijn al flink wat groter, hoe lang duurt het gemiddeld voor deze uitkomen?
Ik merk dat ze regelmatig hun eitjes verplaatsen naar de boven, wanneer we de bureaulamp dan aanzetten (op hun hol, afgeschermd) dan verplaatsen ze zich naar hun hol met de eitjes, is dit omdat de lamp daar de warmte naar straalt of heeft dit een andere reden?

Hartelijk dank alvast.
Devenity
member
member

Beitragvon JimmyVe » 7. Feb 2010 15:58

Het kan zijn dat de werkster gestorven is, normaal eten ze deze niet op. Waarschijnlijk zal ze wel ergens in de buitenwereld liggen.

Gemiddeld duurt het een 8tal weken eer een eitje een werkster word, maar dat hangt van verschillende factoren af. Warmte, vochtigheid, voedsel, ...

Als je de lamp aandoet zien zij het inderdaad als een warmtebron (zoals de zon), dus ze gaan dan hun broed daar onderleggen om het wat sneller te later ontwinkelen. Zoals ik zei, ze zoeken altijd de beste plaats uit voor hun broed.
JimmyVe
member
member

Beitragvon jeffrey432 » 7. Feb 2010 17:45

Maar devenity.
Waarom heb je eigenlijk voor een aarde nest gekozen?
jeffrey432
member
member

Nächste

Werbeanzeige: water gel 500ml - Aqua Crystal Gel

Zurück zu algemene vragen