Elke keer als ik weer op dit forum kom krijg ik steeds meer zin om een eigen antfarm te beginnen, ik heb alleen wel nog wat vragen:). Dit wordt mijn eerste antfarm en om het nog leuker te maken ga ik heb ook zelf bouwen!
Mijn idee is om een ytong te maken (ik heb een blok staan van 60x40x7) deze wordt gekoppeld via een slang met T stuk aan 2 basins van 20x10x10. Het leek mij erg leuk om 2 verschillende basins te maken met een ander soort omgeving opzet en ook verschillend soort voedsel in de bakken te doen. Bijv een met mos en zaden en honing water en 1 met vooral zand etc en insecten. Nu heb ik in verschillende post gelezen dat je niet met een te grote ytong moet beginnen. Maar wat is dan een goede grootte om mee te beginnen?
Mijn idee is om een soort aorta te maken waarin ik een watje kan stoppen die ik doormiddel van een stukje visdraad steeds meer naar achter kan trekken zodat uiteindelijk de gehele ytong in gebruik kan worden genomen. Ik weet niet of er mensen zijn die dit al een hebben geprobeerd? Tevens vroeg ik me af hoe breed en diep de gangen moeten worden. Ik had iets gelezen van 1 tot 1,5 cm diep maar hoe breed moeten ze dan worden?
Omdat mierennesten natuurlijk onder de grond bevinden vroeg ik mij ook af of je de ytong moet afdekken met iets of is het gewoon mogelijk om deze open te laten als je hem niet in de directe zon zet?
Is het voldoende om de ytong voor een gedeelte te verwarmen door het op een heater mat te zetten of is het ook nodig om de basins te verwarmen.
Mijn laatste vraag voor nu
is welk soort zou ik het beste kunnen nemen ik vind de lasius niger niet echt boeiend eruit zien, en ze moeten natuurlijk niet door de ytong heen kunnen bijten:P.Alvast bedankt

En een perfecte soort om mee van start te gaan.