Mijn eerste Ant Farm!

Mijn eerste Ant Farm!

Beitragvon woutern » 24. Apr 2009 22:30

Hey iedereen,

Elke keer als ik weer op dit forum kom krijg ik steeds meer zin om een eigen antfarm te beginnen, ik heb alleen wel nog wat vragen:). Dit wordt mijn eerste antfarm en om het nog leuker te maken ga ik heb ook zelf bouwen!

Mijn idee is om een ytong te maken (ik heb een blok staan van 60x40x7) deze wordt gekoppeld via een slang met T stuk aan 2 basins van 20x10x10. Het leek mij erg leuk om 2 verschillende basins te maken met een ander soort omgeving opzet en ook verschillend soort voedsel in de bakken te doen. Bijv een met mos en zaden en honing water en 1 met vooral zand etc en insecten. Nu heb ik in verschillende post gelezen dat je niet met een te grote ytong moet beginnen. Maar wat is dan een goede grootte om mee te beginnen?

Mijn idee is om een soort aorta te maken waarin ik een watje kan stoppen die ik doormiddel van een stukje visdraad steeds meer naar achter kan trekken zodat uiteindelijk de gehele ytong in gebruik kan worden genomen. Ik weet niet of er mensen zijn die dit al een hebben geprobeerd? Tevens vroeg ik me af hoe breed en diep de gangen moeten worden. Ik had iets gelezen van 1 tot 1,5 cm diep maar hoe breed moeten ze dan worden?

Omdat mierennesten natuurlijk onder de grond bevinden vroeg ik mij ook af of je de ytong moet afdekken met iets of is het gewoon mogelijk om deze open te laten als je hem niet in de directe zon zet?
Is het voldoende om de ytong voor een gedeelte te verwarmen door het op een heater mat te zetten of is het ook nodig om de basins te verwarmen.

Mijn laatste vraag voor nu :P is welk soort zou ik het beste kunnen nemen ik vind de lasius niger niet echt boeiend eruit zien, en ze moeten natuurlijk niet door de ytong heen kunnen bijten:P.

Alvast bedankt
woutern
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Re: Mijn eerste Ant Farm!

Beitragvon JimmyVe » 26. Apr 2009 17:09

Hallo woutern en welkom,

Voor een stardende kolonie kan je best een buizennest maken (proefbuisjes kopelen aan een buitenwereld) als de kolonie dan wat gegroeid is kan je ze laten overlopen naar een ytong nest. Het systeem van het watje is niet slecht maar veel soorten kunnen daar door graven. Hoe breed de gangen moeten zijn speelt niet echt een rol, zolang je ze maar niet te smal maakt. Het hangt een beetje van de grote van je mieren af, en je moet rekening houden dat ze wel eens met voedsel kunnen/moeten paseren in die gangen.
Het beste is als je het nest afgedekt houd. Verwarming hangt ook weer af van de soort.
Lasius niger is zeker en vast niet saai. ;) En een perfecte soort om mee van start te gaan.

Wat je dus best eerst doet is beslissen welke soort je wil houden. Je daar wat in verdiepen, de noden die ze hebben. Ze eerst in buisjes houden en dan kan je ondertussen een goed farm voor ze bouwen.

Veel succes.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon woutern » 27. Apr 2009 08:07

Bedankt voor de reactie :)

Ik heb ondertussen wat besteld ik ben voor de Camponotus ligniperda gegaan omdat deze groot zijn en niet snel een grote colonie krijgen. Dit is wat ik allemaal heb bestelt, zie je misschien nog iets wat mist? of heb je nog wat tips voor me?
Ik zat er aan te denken om het buisje gewoon in de buitenbak te leggen en ze daarna te verplaatsen naar de ytong. Ik las namelijk in een aantal posts dat ze het vaak goed doen in een ytong? Is het nog nodig om een warmtemat te kopen?

1 x dried flies 12g
1 x Book: Principals of keeping ants
1 x drinking trough (35ml)
1 x seal adhesive tape 5m x 8mm x 1mm
1 x Glass basins 30x20x20 cm with 27mm drilling
- shipping: package additional
1 x Lid glass + grid 30x20 cm
- shipping: package additional
1 x rubber plug 25,0 - 31,0 mm
1 x sand loam mixture white 200g
1 x formicarium moss small 150g - M
1 x Insect Vitamin Jelly 16g
1 x Camponotus ligniperda

Alvast bedankt
woutern
member
member

Beitragvon JimmyVe » 27. Apr 2009 15:08

Het is niet echt nodig maar het kan zeker geen kwaad om ze extra te verwarmen. Let er wel op dat je ze niet teveel warmte geeft. +-26°c.

Je hebt zeker meer dan genoeg besteld. ;)
In het drink bakje kan je wel best een watje doen, zodat de mieren hier niet in kunnen verdrinken.
Het zand is mooi als decoratie maar niet praktish (in verband met het proper houden van de farm)

Die gedroogde vliegen vallen bij mijn mieren niet echt in de smaak, beter is als je ze vers gedood voedsel kunt aandbieden. (bijna alle insecten worden aangenomen)

Het enige wat ik mis is zoetstof, dit staat niet op je lijstje. Dat heb je zeker ook nog nodig.

Het zijn leuke mieren om te houden, maar ze groeien wel echt traag en beginners hebben meestal niet veel geduld daarom dat we ze meestal afraden als stardende kolonie.

Succes.
JimmyVe
member
member

Beitragvon woutern » 27. Apr 2009 18:31

Ik dacht dat ik zelf wel wat honingwater kon maken?

Owja nog een vraag ik heb een ytong blok staan van 60x40x7 hier zou ik graag een verticale ytong van willen maken. Is dit mogelijk in dit blok of is die niet diep genoeg? en hoe diep zouden de kamers moeten zijn?

Edit Mod
post van 6:32pm

Ik heb er juist voor gekozen om een traag groeiende soort te nemen. Ik vind het leuker om er wat moeite voor te doen en ik heb niet heel veel ruimte dus ik kan geen gigantische kolonie kwijt Wat zou dan een betere ondergrond zijn om te nemen?
woutern
member
member

Beitragvon woutern » 28. Apr 2009 16:59

is er soms een ander forum waar iedereen op zit? ik krijg hier dus praktisch geen respons ook niet op de engelse forum.....
woutern
member
member

Beitragvon Beffie » 29. Apr 2009 08:32

Veel Nederlandse en Belgische mierenhouders zitten op de Belgische site van antforum.
Wellicht dat je daar een blik kunt werpen!

Groeten,

Beffie
Beffie
member
member

Beitragvon JimmyVe » 30. Apr 2009 18:15

Ik denk dat ik deze link hier al meerdere malen geplaatst heb.

Hyperlinks sind nur für registrierte Nutzer sichtbar
JimmyVe
member
member

Zurück zu hulp voor beginners