Beginnen met houden van Lasius niger.

Beginnen met houden van Lasius niger.

Beitragvon Knimmah » 20. Apr 2009 13:29

Beste forum leden,

Ik ben nieuw op het antstore forum/webshop.

Het lijkt mij erg leuk om een eigen mierenkolonie te houden, en deze te observeren.

Ik heb me al wel wat geörienteerd op het forum over hoe en wat maar blijf toch nog met een paar vragen zitten.

Wat is de beste starterset voor de Lasius niger colonie? (Alpha Ants Starter Set - A) of de (ANTSTORE Starter Set - mini farm/arena) of zijn er anderen beter?

Ik heb ook veel gelezen over een ytong blok. kan iemand mij een lijstje maken wat ik hiervoor nodig heb? welke ik gewoon hier in de antshop kan kopen en welke ik moet kopen bij de bouwmarkt? Hoe maak je het beste zo'n ytong nest? (kon niet echt hoe of wat vinden op het forum)

En hoe gaat het met het bevochtigen van het nest? dit leek me nogal ingewikkeld.... vooral bij een zandnest was dit moeilijk? maar mij leek een zandnest weer makkelijker als beginneling omdat je deze vrijwel kant en klaar kan kopen bij antshop?

Alvast bedankt!
Knimmah
newbie
newbie

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Re: Beginnen met houden van Lasius Niger.

Beitragvon JimmyVe » 20. Apr 2009 21:09

Hoi en welkom.

Je kan als je wil een starter set kopen, maar veel goedkoper en handiger is een buisennest. Voor een stardende kolonie natuurlijk. Gewoon een proefbuisje bevestigen aan een buitenwereld en je kan al een jaartje (of twee) verder. Daarna kan je overschakelen op een ander nest, als de kolonie voldoende gegroeit is. Een zand nest is oke maar daar heb je geen inzicht in het nest gedeelte van de mieren. Beter is dan een Ytong nest. Deze blokken kun je in verschillende maten kopen bij een bouwmarkt in je buurt. Ytong is geen hard materiaal dus je kan het makkelijk bewerken. Sommige doen dit met een hamer en een beiteltje maar je kan het net zo goed met een bovenfrees (en net iets sneller ;) )

Deze zijn dan ook makkelijk te vochtig te houden. Je vind vershillende informatie over ytong nesten hier en op andere forums.

Neem Hyperlinks sind nur für registrierte Nutzer sichtbar zeker ook eens een kijkje.

Succes.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Re: Beginnen met houden van Lasius niger.

Beitragvon Knimmah » 21. Apr 2009 13:35

Hey Jimmy bedankt voor je reactie,

Dus om te beginnen is een buizennest prima? Hiervoor zou ik dus een buitenwereld + buizen + slang moeten aanschaffen?

Hoe houd ik dit nest dan bevochtigd? want normaal is het toch zo dat je water/watje/kolonie/watje hebt in een buis? maar na een tijdje zal dit water weg zijn neem ik aan?... hoe vul je dit dan weer?

Maar bij een zandnest zoals deze staat bij de starter kits kun je toch nog steeds redelijk de colonie en het nest in de gaten houden? want deze bouwen ze dan toch in het smalle dunne glazen bakje?.... Hier zullen ze dan waarschijnlijk pas later in verhuizen (ze zullen eerst in het buisje blijven las ik)... En wat is het beste om een zandnest te vochtigen? gewoon af en toe iets van 10-20 ml water op de bovenkant gieten ofzo? of zijn hier andere/betere methoden voor?

Bedankt!
Knimmah
newbie
newbie

Beitragvon Antlord » 21. Apr 2009 16:18

Hey Knimmah en welkom op het forum!

Een buizennest is perfect om een kleine kolonie in te houden, zo heb je een uitstekend zicht op de ontwikkeling van je kolonie. Wanneer het waterreservoir in het proefbuisje is opgedroogd zal de kolonie moeten verhuizen naar een ander. Het beste wat je kunt doen is dus enkele proefbuisjes klaarmaken. Normaal gezien zal de kolonie zelf verhuizen wanneer de omstandigheden in het proefbuisje verslechteren.

Ik ben zelf niet echt een voorstander van zandnesten omdat je niet veel van de kolonie zal kunnen observeren. Je zal wel enkele gangen en kamers zien als je deze afgedekt laat en enkel af en toe een kijkje neemt, maar in ieder geval veel minder als bij een ytongnest bijvoorbeeld.
Een zandnest bevochtig je het best door een buisje tot aan de bodem -dat opgevuld is met granulaat- van het glazen bakje te steken en hierdoor water te laten lopen.

Veel succes! :D
Antlord
member
member

Beitragvon Knimmah » 21. Apr 2009 23:03

Hey,

Ook bedankt voor je reactie.

Zou iemand mij misschien een lijstje kunnen maken met wat ik nodig heb voor een buizen nest?

-Buitenwereld
-Slangen
-Waar haal ik de buisjes vandaan?
-Hoe sluit ik de buisjes aan op de slangen?
-En als ik een starter set koop zit daar ook het buisje en het granulaat bij om het te bevochtingen?

Want ik denk dat ik begin met een buizen-nest maar er ook meteen een zandnest aan vast maak. Zodat mocht mijn kolonie dat willen dat ze ook richting het zandnest kunnen gaan. Ik maak dan denk ik 1 "gang" langs de glazenwand zodat ik deze kan zien, en verder gewoon het zandnest afdekken met een handdoek of iets dergelijks, en dan heel af en toe even een kijkje nemen.

Ik heb ook gelezen dat mieren door het gips van het ytong nest heen kunnen bijten (ook de lasius niger kolonie werd genoemd) en dit is wel het allerlaatste waar ik zin in heb uiteraard..... ook weet ik niet echt wat ik nodig heb voor een ytong nest en hoe je het ytong nest bevestigd aan de buitenwereld?

Nogmaals bedankt!
Knimmah
newbie
newbie

Beitragvon Antlord » 22. Apr 2009 18:45

-Een buizennest maken is heel simpel eigenlijk, ik gebruik enkel een plastieken bakje en een glazen proefbuisje. Ik verwarm het uiteinde van de proefbuis door middel van een kaars en duw het door het bakje
zo krijg je een gat dat juist groot genoeg is. Dan gebruik ik nog een talklaag van een tweetal centimeter tegen ontsnappingen.

-Proefbuisjes kan je, denk ik, in de apotheek vinden.

-Het granulaat en het buisje zal je volgens mij moeten bijkopen.

-Dat zou je inderdaad kunnen doen, maar dan moet je het zandnest ook wel bevochtigen natuurlijk zodat ze gaan graven.

-Ytong is eigenlijk cellenbeton en geen gips, een gipsnest kan je ook maken maar is naar mijn mening meer werk voor hetzelfde resultaat te bekomen.
Ik kan je verzekeren dat Lasius soorten niet door ytong graven tenzij misschien als ze door slechte omstandigheden in het nest vb. vochtigheid, plaatsgebrek,... willen ontsnappen.
Maar met Lasius niger of flavus hoef je je hierover zeker geen zorgen te maken.
Ik heb wel een Messor barbarus kolonie die door ytong graaft, maar deze soort staat ervoor bekend.
Antlord
member
member

Zurück zu hulp voor beginners