Mijn ( gedeeltelijke) F. Polyectena set up

hier kun je je mierenervaringen met andere mierenliefhebbers delen.

Mijn ( gedeeltelijke) F. Polyectena set up

Beitragvon mijnstreekoost » 13. Mai 2005 20:58

Hallo, Dit is mijn eerste formicarium/aquarium waar ik mijn nieuwe kolonie Polyectena in wou gaan houden. Voordat de kolonie kwam heb ik er nog een aquarium aan gekoppeld wat één keer zo groot is en dat aquarium hebben ze tot nu toe gekozen om hun nest in te bouwen. Die foto's staan nog op mijn rolletje wat ontwikkeld moet worden. Zodra die klaar zijn post ik ze.
Bild
De boven kant van beide aquariums heb ik gedicht met een soort van gaas wat ik op me werk heb ontvreemd uit het TD magazijn. Nu kunnen ze absoluut niet ontsnappen en ik kan de farm makkelijk bevochtigen door middel van een plantenspuit.
Bild
mijnstreekoost
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon mijnstreekoost » 15. Mai 2005 14:41

Ik zal hier mijn ervaringen met het houden van F.Polyctena gaan opschrijven. Wist niet of ik nu het beste een nieuw topic kon maken of niet maar doe het gewoon hier.

Zoals eerder gezegd heb ik 2 aquariums omgetoverd tot formicarium. Deze 2 aquariums staan met elkaar in verbinding door slangetjes van 10mm met in het midden een ant-box van antstore. Het kleinste is 50cm x 30cm x 40cm en het grootste 80cm x 40cm x 40cm.

Beiden aquariums heb ik gevuld met ongeveer 10/15 cm dennenbos toplaag grond. Deze grond vindt je in dennenbossen (logisch) onder de bomen en bestaat voornamelijk 75% uit organisch materiaal. Bovenop die grond heb ik in een hoek een berg dennennaalden en kleine takjes gelegd. Hiermee kunnen ze dan een heuvel(tje) gaan bouwen. Dit heb ik gedaan in allebei de bakken.
Afgesloten zijn ze door een fijn sterk roestvrij gaas/zeef wat ik met kit heb vastgemaakt aan de bovenkant.

Het is nu bijna 2 weken geleden dat de kolonie hier aankwam en zoals het er nu uitziet hebben ze vooral het grootste aquarium uitgekozen om hun nest in te gaan bouwen. De kolonie bestaat uit 7 koninginnen (7 heb ik ook daadwerkelijk het nest in zien lopen vanuit de arena maar volgens zeggen zouden er 8 gestuurd zijn. waarschijnlijk heb ik er 1 over het hoofd gezien) en 300 werksters. Deze hebben 6 dagen in twee cassette band doosjes gezeten en waren dus aardig druk toen ze aankwamen. Zodoende zijn me zeker 20 tot 30 ontsnapt toen ik ze in de arena probeerde los te laten. Een stuk of 10 heb ik kunnen redden maar ik vrees dat de rest door de katten van mijn vriendin zijn gedood. Tsja.... Het heeft een dag of 3 gefuurd voordat alle koninginnen en werksters vanuit de ant-box verhuisd waren naar het nestgebied. Ik had vers honingwater in de ant-box gelegd en daar bleven ze zich tegoed aan doen totdat het moment daar was dat ze allemaal in de grote bak zaten.

Overdag heb ik een uur of 6 een warmte lamp op 1 hoek van de grote bak staan. Dit is dan ook het gebied waar ze zijn gaan beginnen met het graven van gangen en kamers in de grond en waar de meeste activiteit is. In deze hoek heb ik ook al vaker een van de koninginnen voorbij zien lopen.
Langzamerhand zijn ze ook begonnen met het verslepen van dennennaalden en stukjes daarvan om bovenop deze gangen een heuvel te gaan bouwen. Althans zo lijkt het. Het is ontzettend leuk en interessant om zo een kleine werkster met zo'n grotte dennen naald te zien worstelen. Ook is het net of er een architect aan het roer staat. Er zit een soort van structuur in, tenminste die zie ik dan. Er is een stukje waar je stuk of 7 naalden verticaal hebt staan in een van de gangen. Als een soort van steunbalken en daarbovenop worden dan kleine brokjes grond gelegd als een vloer. En bovenop die grond komen dennennaalden weer horizontaal te liggen. en zo gaan ze langzaam omhoog tot boven de grond.

Een dag of 4 geleden heb ik voor het eerst een werkster een bolletje van 3 verse eitjes zien dragen. Een dag of 2 later zag ik in een gang een bol van wel 30/40 eitjes. Op dit moment zie om de haverklap een werkster voor bij lopen met een bol van eitjes. De koninginnen zijn dus overduidelijk begonnen met produceren van eitjes.

Omdat ik een verdraaide knie had de afgelopen 2 weken hebben ze het moeten doen met honingwater en meelwormen. Op het eerste gezicht leek het of ze de meelwormen niet namen. De werksters liepen er gewoon langs af. Nu ik wat mobieler ben ben ik meteen gisteren sprinkhanan gaan halen en toen ik er een paar in de arena wou zetten bleek dat de 2 onaangeraakte meelwormen die in de arena lagen in een gevecht waren verwikkeld met +/- 10 werksters!
Blijkbaar is samen met de begonnen produktie van eitjes ook de behoefte aan insecten gestegen. Ik heb 4 kleine sprinkhaantjes in de ant-box erbij gezet, wel een beetje bruut maar zo gaat het in de natuur ook. Deze werden meteen aangevallen en na een uur of 2 waren er zeker 25 tot 30 werksters in de ant-box bezig met het doden van de sprinkhanen en meelwormen. Op dit moment, het is nu zondagmorgen, zijn ze nog steeds bezig met het eten van de sprinkhanen en meelwormen.

Later meer
Patrick
mijnstreekoost
member
member

Beitragvon mijnstreekoost » 19. Mai 2005 16:11

Sinds afgelopen maandag heb ik een tijdschakelaar/klok gezet op de lamp die op een hoek van het formicarium schijnt. Van 10 uur tot 18.00 uur "schijnt" er dus de zon. Het schijnt dat ze dat nodig hebben.
In de hoek waar ze hun nest zijn gaan maken, daar waar de lamp op schijnt, is het nog steeds heel druk. Gelukkig is de meeste activiteit goed te zien om dat het stuk langs het glas bestaat uit eigenlijk 1 grote gang. Rond 17.00 uur gistermiddag telde ik in deze gang 4 koninginnen omgeven door werksters. Grote , maar vooral dikke koninginnen. De een wat groter als de andere en ook hun kleur verschilde onderling. Een soort van geel-bruinige kleur met stukken zwart-rood. Het viel me vooral op hoe dik die ene was, ruim een cm lang!
Er gebeurt tot nu toe nog altijd meer onder als boven de grond. Er wordt met takjes en stukjes dennennaald gesleepd maar het lijkt tot nu toe nog meer op een chaos dan op een heuvel...

Vandaag heb ik een nieuw fotorolletje gehaald, dadelijk zal ik proberen om foto's te maken. Zal wel weer een tijdje duren voordat het rolletje vol is maar da's bijzaak.
mijnstreekoost
member
member

Beitragvon mijnstreekoost » 3. Jul 2005 14:30

Sinds een dag of 5, 6 zijn vrijwel alle mieren verdwenen!!! Waar het eerst heel de dag een drukte was is het nu kei stil. Sporadisch zie je een werkster rond lopen en dat was het. Vreemde zaak, ontsnapt zijn ze zeker niet dus ze moeten zich ergens onder de grond schuilhouden. Ook bij de warmtelamp waar ze een klein heuveltje hebben gebouwd is het erg verlaten......Op deze plek kon je mooi de eitjes zien liggen maar ook die zijn verdwenen.. snap er niks van en maak me toch wat zorgen langzaam. De afgelopen weken ging het zo goed, ze waren bezig met het bouwen van een heuvel(tje) en massa's eitjes en al het voer werd direct gepakt..
vreemd ,vreemd, vreemd
mijnstreekoost
member
member

Beitragvon Awesome » 4. Jul 2005 11:44

Inderdaad erg vreemd :?
Ik hoop voor je dat alles goed is :o
Awesome
member
member

Beitragvon FLechdrop » 5. Jul 2005 00:42

Altijd goed voor een verassing die mieren!
Ik zou proberen nog maar even niet te wanhopen, waarschijnlijk duiken ze wel weer op. Is er ook geen interesse meer in voedsel?
FLechdrop
member
member

Beitragvon mijnstreekoost » 5. Jul 2005 06:36

AAARRGGGHH, ik kom net terug van mijn nachtdienst en check dan gelijk even bij mijn mieren. In de kleine bak heb ik zeker 100+ werkers dood zien liggen!!!! Vanmiddag zal ik de boel nog eens verder inspecteren maar ik vrees het ergste...kut zeg.
mijnstreekoost
member
member

Beitragvon Awesome » 5. Jul 2005 13:32

Shit he!!!! dat is wel heel erg dan :crybaby:
Wat zou er gebeurt kunnen zijn???
Awesome
member
member

Beitragvon FLechdrop » 5. Jul 2005 15:56

Argh en dan zit ik je nog moed in te spreken! Ik ben erg benieuwd wat er in godsnaam mis gegaan kan zijn.
FLechdrop
member
member

Beitragvon mijnstreekoost » 5. Jul 2005 18:50

Nou denk dat ik nu wel definitief kan zeggen dat de kolonie zo goed als dood is. Heb net wel nog 1 levende mier tegen het glas zien lopen maar that's it! Snap er geen bal van. Baal dan ook als een stekker maar dat zal iedereen wel kunnen begrijpen.
Zou het kunnen dat er misschien een bacterie of parasiet in het voedsel heeft gezeten? Ze hebben voornamelijk sprinkhanen en meelwormen gehad met honingwater.
Misschien is het geen slecht idee om wat dode mieren op te sturen naar iemand die er verstand van heeft om zo achter de oorzaak te komen.

Voorlopig alles eerst maar even laten bezinnen, binnenkort op vakantie en daarna zal ik de boel maar gaan opruimen en schoonmaken. Ik wil het zeker nog wel een keer proberen met deze soort, is het niet meer dit jaar dan maar volgend jaar.
mijnstreekoost
member
member

Beitragvon Pagodin » 5. Jul 2005 19:33

Kan tot nu toe alles zijn, Bacterie, parasiten usw. Zie je dann iets vreemds an het Voedsel?

Groete
Pagodin

Aks je wilt, zal ik ff Antstore opbelen, hij weet, denk ik, meer dan ik zelf, sorry Mijn voor de kolo.
Pagodin
member
member

Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon Awesome » 6. Jul 2005 08:55

Shit he! dat is echt balen man.
Je steekt toch je tijd en je zorgen in die kleintjes :(
Awesome
member
member

Beitragvon mijnstreekoost » 10. Jul 2005 23:30

Vandaag heb ik de 2 aquariums leeggeruimd en schoongemaakt, ik heb ze eigenlijk zo opgepakt en de inhoud in de kliko gegooid. In eerste instantie heb ik in de grond gezocht naar een overlevende koningin met misschien wat werksters maar natuurlijk niks gevonden. Nu kan ik rustig beginnen met het opbouwen van een nieuw formicarium.
Ergens aan het begin van zomer 2006 wil ik het toch nog een keer proberen met Formica Polyctena.

De oorzaak van het zo plotseling uitsterven van de kolonie is nog steeds niet bekend, zal ook wel nooit helemaal duidelijk worden. Hopelijk heb ik volgend jaar meer geluk met deze mooie soort bosmieren.
mijnstreekoost
member
member

Zurück zu beschrijving hoe houd ik mieren