Camponotus barbaricus: vraagjes

Camponotus barbaricus: vraagjes

Beitragvon MorbidMike » 9. Aug 2009 16:33

Twee vraagjes... bij welke temperatuur moet C. barbaricus zijn winterslaap houden? Ik neem aan dat 7 graden veel te koud is voor deze soort. (Misschien 10 graden of nog warmer?)
En moet een C. barbaricus koningin gevoed worden met kleine insectjes of gewoon met rust gelaten? Ik heb geprobeerd iets te vertalen uit viewtopic.php?f=142&t=12336 maar dat lukt me niet en Google translate geeft me 2 tegenstrijdige zinnen... Ik neem aan dat de koningin gewoon met rust moet worden gelaten zoals bij de meeste Europese soorten?
MorbidMike
member
member

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Werbeanzeige: Camponotus barbaricus

Re: Camponotus barbaricus: vraagjes

Beitragvon thomie » 10. Aug 2009 09:29

Na even gegoogelet te hebben heb ik het volgende gevonden:

Voorkomst: Zuid-Europa
Kaste: Monogyn
Koningin: 26 mm - 28 mm
Werksters: 12 mm - 22 mm
Major: 22 mm - 25 mm
Uitvliegtijd: Half mei tot eind juni
Nestbouw: Antfarm of ytong nest
Voedsel: insecten, honingwater
Luchtvochtigheid: Droog
Temperatuur: Rond de 25°C
Winterslaap: Oktober - maart bij 10-14°C
Gevaren: Bij hoge temperaturen is deze soort zeer agressief en kunnen dan hard bijten

Als de koningin geen werksters heeft hoeft ze ook nog geen voedsel. Sommige mensen leggen een klein drupje suikerwater en een fruitvlieg bij de koningin, maar ik heb nog niet gehoord dat een koningin zonder werksters daar ook echt van at.
Ik heb wel een Lasius Niger koningin van een fruitvlieg zien eten (*en het gefilmd*), zij had wel werksters maar at de vlieg alleen op.
Hyperlinks sind nur für registrierte Nutzer sichtbar

Je kunt haar het beste gewoon in een kast/doos stoppen met een temperatuur rond de 25 graden. Ik weet niet hoe gevoelig deze soort is, maar bij sommige soorten geeft regelmatig kijken zoveel stress dat de eieren opgegeten kunnen worden. Ik kijk 1x per dag of om de dag bij mijn nieuwe koninginnen. Als ik bij alle koninginnen eitjes zie dan kijk ik ±1x per week, hoe meer rust hoe beter.

Als je een zin niet begrijpt kun je die ook hier plakken, ik spreek een beetje Duits.
thomie
member
member

Beitragvon MorbidMike » 14. Aug 2009 17:13

Bedankt, deze informatie had ik ook gevonden (mierenforum.nl denk ik), het punt is dat ik ook ergens gelezen heb dat deze soort winterslaap houdt bij 18 Celsius. Dat lijkt me te warm maar het leek me goed een paar second opinions te hebben.
Ik kijk meestal 1 keer per week naar een koningin, meer niet. Veel kun je er toch niet aan doen, je kunt er alleen informatie over het broed mee winnen maar dat weegt niet op tegen de stress die je de koningin bezorgt vind ik.
Ik zal wanneer ik deze soort heb de koningin gewoon met rust laten en kijken hoe het uitdraait. :wink:
MorbidMike
member
member

Beitragvon JimmyVe » 15. Aug 2009 08:41

Winterslaap bij 18°C vind ik toch verschrikkelijk hoog. :) 10-15°C lijkt mij het maximum.

Het is inderdaad het beste de koningin in het begin zo veel mogelijk rust te geven. Ik check ongeveer 1 keer per week om te zien hoe ze het doet.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Beitragvon MorbidMike » 16. Aug 2009 15:55

OK bedankt voor de antwoorden! Ik zal de winterslaap toch tussen de 10 en 15 Celsius houden. Tussen haakjes, heeft iemand een idee hoe je dat bereikt? Bij mijn weten kunnen koelkasten maar tot maximum 7 graden.

En wat betreft warmtematjes... als je een proefbuisje volledig op een warmtematje legt, wordt die dan te warm of blijft de temperatuur goed? Ik heb het geprobeerd met mijn C. vagus kolonie en die deden het er goed mee... maar ik ben altijd bang dat het te warm zal worden. (Natuurlijk hangt dit ook af van de temperatuur in de kamer enzo)
MorbidMike
member
member

Beitragvon JimmyVe » 17. Aug 2009 13:28

Een kelder zou perfect geschikt zijn, deze zijn meestal tussen de 10-15°C.

Ik leg de buisjes er nooit helemaal op. Enkel het gedeelte waar de mieren in zitten, niet het watergedeelte. Dan krijg je meestal condence en in zon buisje kan je dat beter mijden voor het broed in het water ligt. Het hangt inderdaad af van de kamertemperatuur en de sterkte van je matje. Ik gebruik dan ook van die kleine termometers die ik op het matje leg om te zien hoe warm het is.
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Werbeanzeige: Camponotus barbaricus

• Vergleichbare Themen
    Antworten
    Zugriffe
    Letzter Beitrag

Zurück zu hulp voor beginners