ANTSTORE World of Ants (F)  >> international forum (F)  >> Nederlandse forum (F)  >> algemene vragen (F)
 [1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6] 

Click to view full story of "Myrmica rubra - y-tong"

ProXi: (12. Apr 2008 14:43)

Hoe heb je ze in je ytong gekregen?
Ik heb sindsgisteravond ook een Myrmica rubra kolonie.

Maar ze zitten nu met ze alle opgestapeld voor en in korte tube naar ytong toe. Ze durven alleen ytong niet in ofzo.
Is nu hele opstopping bij de ingang bij de tube...

thomie: (12. Apr 2008 20:12)

Je kunt het beste wachten totdat ze erin gaan. Ze zullen het Ytong wel gezien hebben en zullen er waarschijnlijk ook wel eens doorheen lopen.
Heb je het ytong al donker gemaakt?
Als de mieren echt niet naar het ytong willen gaan kun je altijd nog een lamp op het buisje zetten waar ze in zitten (en het nest donker maken).
Dan moet het lukken, maar wachten is de beste manier ;) .

ProXi: (12. Apr 2008 21:08)

je heb helemaal gelijk ;)
ik had hem donker gemaakt ja :P
maar na heel wat uren zijn ze erin gegaan :P

Was wel ff aan het stressen, want was echt hele opstopping ervoor en in het buisje toen ze de ytong niet in wilde, maar wel in het korte buisje zaten die er naar toe ging. Zag er niet gezond uit allemaal zo dicht ze op elkaar zaten.

Maar volgens mij vinden ze dat fijn ofzo? want in de ytong doen ze het weer terwijl er nog ruimte zat is :P

thomie: (12. Apr 2008 21:11)

Misschien is op die plek het beste vocht%.
Uit hoeveel mieren bestaat je kolonie? (hoeveel koninginnen)

ProXi: (12. Apr 2008 21:15)

Ik heb als het goed is 3 koninginnen geteld

Aantal mieren is erg lastig in te schatten :P
heb wel filmpje
http://nl.youtube.com/watch?v=c8LWfbnuVw8
dit was die opstopping van vanmiddag

heb nog 100 werksters in een andere bak zitten die ik nog niet heb kunnen verplaatsen

thomie: (12. Apr 2008 21:21)

Owkey je hebt een groot nest gekocht? :)
Ik zie het :) een groot nest idd :P .
Het lijkt alsof de werksters om de koningin gaan zitten om haar verdedigen.

ProXi: (12. Apr 2008 21:29)

uh nou het was een toevals treffer buiten.
Was een struik aan weghalen die tussen de tegels ging groeien en tegels waren daardoor aan het verzakken en daar zat dus ook opeens Myrmica rubra mieren, die waarschijnlijk ook bijgedragen hadden aan het verzakken van tegels. Dus zodoende :P

Nooit eerder gezien hier in de buurt trouwens dus het was een extra verrassing. Hier zitten namelijk alleen lasius nigers in de buurt en heel veel lasius flavus bij ons in de tuin ( waarvan ik ook nooit een koningin heb weten te bemachtigen overigens na de bruidsvlucht :P )

Wat ik trouwens vreemd vond was dat ze echt vlak naast een Lasius Niger nest zaten. Gaan die niet knokken tegen elkaar?

Ja soms is youtube beetje langzaam tegenwoordig. Maar meestal werkt die even later weer :P

thomie: (12. Apr 2008 21:52)

Lasius Niger is erg agresief, Myrmica rubra volgens mij veel minder.
Heb jij al een Lasius Niger nest?
Anders zouden we misschien kunnen ruilen ofzo :p . Ik zoek namelijk nog 2 Mymicra koninginnen. En heb 1 Lasius Niger te veel.

ProXi: (12. Apr 2008 22:41)

Ik heb 2 Lasius Niger nesten :P

Maar denk dat het anders sowieso ook niet gaat lukken
aangezien ze dus nu in ytong zitten :P

thomie: (13. Apr 2008 07:22)

Owkey :( .
Ik ga deze zomer ook voor de 1e keer op jacht :p .
Maar er zijn hier bijna geen "rode mieren" mymicra rubra :S .
Heb al kleine test tubes gekocht (handig voor in de binnenzak :P).

[1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]