ANTSTORE World of Ants (F)  >> international forum (F)  >> Nederlandse forum (F)  >> algemene vragen (F)
 [1]   [2] 

Click to view full story of "Determinatie"

Menph: Determinatie (10. Mai 2006 19:16)

Vandaag vond ik bij het omspitten van een stuk grond twee mierenkoniginnen. Een waarvan ik zeker weet dat het L. flavus betreft, maar over de ander heb ik mijn twijfels.

Ze is niet veel groter als de L. flavus koningin, zwart van kleur met een kleiner achterlijf en hogere thorax. De poten zijn langer en verder is ze erg bewegelijk.

Op de vindplaats waren zowel L. niger als F. fusca werksters actief. Dit brengt me aan het twijfelen.

Bij het verleggen van een terras stuitte ik eerder op een F. fusca koningin. In mijn herinnering was deze echter veel groter en dikker (maar ze stond dan ook aan het hoofd van een kolonie)

Wat zijn de morfologische verschillen tussen een L. niger en F. fusca koningin?

JimmyVe: (10. Mai 2006 23:36)

daar kan ik je niet mee verder helpen menph, ik hoop dat pagodin dit leest, die weet er wel raad op ;)

Jimmy

FLechdrop: (11. Mai 2006 15:20)

Ik denk dat het dan inderdaad een L. niger koningin betreft i.v.m. het formaat. Een F. fusca koningin zou duidelijk groter moeten zijn (zeg ik zo even uit mijn hoofd, daadwerkelijke maten kan ik nu niet vinden).

Menph: (11. Mai 2006 16:15)

Ik heb haar een L. niger larve gegeven. Maar hier is geen interesse voor(ook niet als voedsel) Als ze zich poetst staat ze op haar achterpoten. De L. flavus doet dit niet.

JimmyVe: (11. Mai 2006 16:37)

heb je er geen foto van Menph ?

Jimmy

Menph: (11. Mai 2006 17:02)

http://i23.photobucket.com/albums/b394/Menph/ants.jpg

Een foto.

Helaas heb ik niet zo'n goede camera.

Onderaan rechts de L. flavus (gele pootjes)

FLechdrop: (11. Mai 2006 17:46)

Qua formaat lijkt het me nogsteeds een L. niger, maar de tijd zal het leren (als er werksters komen).

JimmyVe: (11. Mai 2006 20:40)

Op de foto voortgaand zouw ik ook gokken op L niger, maar de kwaliteit is niet al te best ;)

idd mss best gewoon afwachten op de werksters ;)

Jimmy

Menph: (22. Mai 2006 21:20)

De onbekende koningin en de L. flavus hebben inmiddels eitjes gelegt.

Om het proces te versnellen heb ik de L. flavus wat larfjes aangeboden.
Zelden heb ik zoveel plezier beleefd aan een insect! Met behulp van een kaasprikkertje gaf ik haar de larven een voor een aan. Ze pakte ze aan en groepeerde ze. Niet gehinderd door het licht of het zachtjes trillen van mijn hand.

JimmyVe: (22. Mai 2006 21:33)

;) lijkt me geweldig. en nu maar wachten tot deze uitkomen.

[1]   [2]