Hallo,
nemen myrmica ruba en camponotis ligniperda rood licht waar :?: zo ja dan moet ik zwart folie bestellen :)
Ik dacht zelf altijd dat mieren rodefolie niet waarnemen. Maar dat rode folie gebruiken mensen om er door heen te kijken zonder het er steeds van af te halen.
dus is het beter om zwart folie te doen en dan gewoon er af halen met klittenband als je wilt kijken :?:
en zou ik dan het hele nest doen of alleen het natte gedeelte
Normaal gezien zien ze geen rood geen rood licht. Maar je kan best misschien zwart gebruiken.
ok zal ik doen zit nog steeds wel een beetje te twijfelen tussen myrmica ruba en lasius niger want de 1 is leuk van kleur en de ander is het verschil tussen werkster en koninging goed te zien en je ziet ze altijd heel actief in de tuin en dat zij ik bij ruba weer niet dus van hun weet ik dan weer minder dus wat had jij gedaan myrmica ruba of lasius niger
ik schijn nu altijd een rode lamp op mijn nest en als ik het doekje eraf haal dan gaan ze gewoon normaal door dus ik zou gewoon een dood normaale rode lamp kopen als je wil kijken en de andere lampen uit doen
Myrmica rubra is zeker even actief als Lasius niger hoor.
ik heb voor lasius niger gekozen en houd myrmica ruba nu naïef in een potje totdat ik een grotere bak heb baar ik ze in kan houden wat meteen als buitenwereld kan dienen