ANTSTORE World of Ants (F)  >> international forum (F)  >> Nederlandse forum (F)  >> algemene vragen (F)
 [1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6] 

Click to view full story of "Myrmica rubra"

Tilbo: (15. Jun 2006 22:54)

Ik heb twee jaar een kolonie Myrmica rubra gehad.
(Heb deze zelf in een weiland uitgegraven.)
Ik heb ook van alles geprobeerd om te voeren. Het lekkerst vonden ze een klein stukje rauwe kipfilet. Ze zaten dan vaak met 10 stuks tegelijk hiervan te eten tot het op was. verder waren ze dol op fruitvliegjes.
Deze haal ik bij een reptielenwinkel, en voer dit nu aan Lasius niger en mijn Formica sanguinea. Meelwormen heb ik ook geprobeerd, maar werd niet echt aangenomen.
Wat voeren jullie de Lasius niger en de Formica sanguinea?
Buiten het zoete natuurlijk, honingwater en/of suikerwater wordt altijd geaccepteerd. Maar vlees is met name voor de larven.

Groet,

Tilbo

FLechdrop: (15. Jun 2006 22:55)

Myrmica ziet rood voor donker aan (wetenschappelijk aangetoond bij mijn weten.)

Is dat zo? Ik heb hier wel een onderzoek liggen waarin van Lasius niger het tegendeel wordt bewezen.

JimmyVe: (16. Jun 2006 17:07)

Het is idd zo dat men dacht dat alle miersoorten Rood als donker aanvaarden. Maar uit wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat L. niger dit niet doet, zo ook de meeste van de Lasius soorten. Bij de Myrmica soorten is het tegendeel nog niet echt bewezen, wat bij mij nu ook duidelijk blijkt, ze blijven gezellig met z'n allen onder de rode folie zitten.

@Tilbo: mijn M. rubra nemen de meelwormen gulzig aan (verloopig toch nog altijd) ik geef ze sinds kort ook bladluizen, die ze in begin spaarde maar nu eten ze die gretig op ;)

heb aleen M. rubra zitten en Pheildole pallidula's dus heb niet echt ervaring met wat je andere soorten te eten geeft.

JimmyVe: (16. Jun 2006 17:24)

btw: ze hebben in de week een stukje meelworm naar een kamer in het nest gedragen (waar ze eigenlijk niet veel komen) en dat ligt daar volgens mij nu gewoon te schimmelen. Moet ik me hier zorgen over maken ? (is de eerste keer dat ze dit gedaan hebben, voor de rest eten ze het gewoon op)

Thanks

JimmyVe: (19. Jun 2006 21:24)

Ze zitten nog steeds met z'n allen onder de rode folie, volgens mij maken ze hier geen verschil tussen de zwarte en de rode.

dit weekend hebben ze wel allen maar vers honingwater gegeten de stukjes meelworm en vliegjes lieten ze links liggen.

Het stuk meelworm ligt nogalijtd in het nest en is nu echt aan het beschimmelen. Iemand een idee wat ik daar mee moet ?

Thanks

Menph: (19. Jun 2006 22:11)

Kun je er niet bij? (Zit de glasplaat vast?)

Ik verwijder insecten die half/niet opgegeten worden met een pincet uit de y-tong.

JimmyVe: (20. Jun 2006 19:38)

idd de glasplaat zit vast, ga ik bij de volgend nest dus ook niet meer doen ;)

heb al geprobeerd om het eruit te halen maar ik kan er niet goed bij. verloopig lijken ze er geen last van te hebben.

JimmyVe: (20. Jun 2006 19:45)

btw: volgens mij is de test geslaagd, tussen de rode en zwarte folie. M. rubra maakt dus geen verschil tussen deze twee. (bij mij neigen ze eerder naar het rode folie toe dan het zwarte)

JimmyVe: (21. Jun 2006 18:02)

heb ze vandaag een stukje appel gegeven, vinde ze blijkbaar ook wel lekker ;)

JimmyVe: (23. Jun 2006 18:36)

de larven zijn nu duidelijk zichtbaar (wat een goed teken is he)

van de stukjes meelworm wordt niet veel meer gegeten, lijken nu meer zin te hebben in de stukjes fruit en vliegen.

De schimmel van het stukje meelworm dat in hun nest was blijven liggen is verdwenen, het stukje zelf ligt er nog wel.

[1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]