ANTSTORE World of Ants (F)  >> international forum (F)  >> Nederlandse forum (F)  >> algemene vragen (F)
 [1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]   [7]   [8]   [9]   [10]   [11]   [12] 

Click to view full story of "Pheidole pallidula"

FLechdrop: (1. Apr 2006 16:21)

Dat ze nog van de meelwormen eten is in ieder geval een goed teken.
Voor een kleine kolonie die begint te "settle-en" is het natuurlijk om zich een tijdje verborgen te houden. Dit deden ze bij mij ook. Af en toe zullen er één of een paar (maar zelden veel) werksters fourageren, en verder blijft het stil tot er opeens snel meer werksters komen.

JimmyVe: (1. Apr 2006 18:22)

ik hoop het ;) thanks, nu ben ik al terug wat geruster ;)
ze zijn nu wel verhuisd naar men groot formicarium (moet snachts gebeurd zijn, heb er niets van gezien) en zitten daar ergens verscholen.

Groetjes Jimmy

JimmyVe: (3. Apr 2006 15:46)

ik heb nog altijd niet ontdekt waar ze nu hun nestje hebben. Maar er word nog goed gegeten van de stukjes meelworm. Alles lijkt dus nog in orde.

Groetjes Jimmy

Menph: (3. Apr 2006 20:32)

Mijn jonge Myrmica rubra kolonie is nochtans ook alleen nacht actief. Het is een geruststelling dat ik weet waar ze zitten in het aardnest, en het feit dat er nog altijd voedsel wordt aangenomen.

Gisteren betrapte ik drie werksters bij het verkennen van een door mij gedode rups. Dit was in het holst van de nacht. Helaas verstoorde het aandoen van het licht hun natuurlijke gedrag.

Met de toevoeging van extra larven hoop ik dit jaar nog een ´fourage-ploeg´ in de bak te mogen zien. Het daadwerkelijk zien van mieren was namelijk wel de doelstelling.

JimmyVe: (4. Apr 2006 16:42)

Dat is bij mij ook wel de doelstelling om de mieren overdag te kunnen bewonderen. Voor ik ze in het grote formicarium had geplaats waren ze ook overdag actief, ze zijn pas na de verhuis enkel en alleen snacht actief geworden.

Ik hoop wel dat ze terug overdag actief worden vanaf dat de kolonie wat groter is.

Groetjes Jimmy

FLechdrop: (4. Apr 2006 18:33)

Bij mij ging dat wel zo, en naar wat ik gelezen heb is dit normaal binnen de soort. Dus de kans dat ze later meer buiten komen (ook overdag) acht ik vrij groot.

JimmyVe: (5. Apr 2006 15:28)

Thanks, nu heb ik er weer vertrouwen in ;)
ik heb deze morgen (rond 5u, toen het nog lekker donker was) 2 van men werksters gezien die aan het stukje meelworm zatten. Ik heb wel niet lang genoeg kunnen kijken om te zien naar waar ze er mee gingen.
(bij deze, heb ik hun nest nog altijd niet ontdekt) ;)

Groetjes Jimmy

JimmyVe: (10. Apr 2006 15:47)

Alles is nog in orde ten huize PP ;) Zie ze nog altijd niet overdag maar er word nog steeds van de meelwormen gegeten. Nog wat meer geduld dus .... ;)

Groetjes Jimmy

JimmyVe: (13. Apr 2006 16:02)

Alles is rustig in het PP kamp... te rustig .... pffff ;)

Groetjes Jimmy

Menph: (13. Apr 2006 16:36)

Rust is goed op dit moment. Het betekent dat de werksters zich ophouden bij de koningin en het broed. Als er nu door de werksters driftig gefourageerd zou worden wijst dat op een ernstig voedsel tekort.

[1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]   [7]   [8]   [9]   [10]   [11]   [12]