ANTSTORE World of Ants (F)  >> international forum (F)  >> Nederlandse forum (F)  >> algemene vragen (F)
 [1]   [2]   [3] 

Click to view full story of "M'n 1e Formicarium met alleen n koningin en eitjes"

Luuk: (4. Sep 2006 01:45)

Nou, die werksters hebben hun naam waargemaakt hoor! Binnen anderhalve dag hebben ze een enorme berg zand en aarde het proefbuisje binnen geschouwd. Een soort deur denk ik. Vanaf het watje tot aan de deur is de ruimte ongeveer 1 cm waar ze met eitjes en coconnen bezig zijn. Ik heb over dat gedeelte een zwart kartonnetje gelegd zodat het er binnen in donker blijft.
Ze eten en drinken nu ook regelmatig van de honing en ik leg af en toe s een fruitvliegje neer wat ze dan naar binnen brengen.
Ik heb ook aan de boven/binnen kant een laagje van de "talkpoeder in alcohol-oplossing" aangebracht met een kwastje. Na het opdrogen zit er een mooi laagje talk aan de bovenkant waar de mieren niet overheen kunnen. Nu hoef ik niet meer de deksel erop te houden.
Ik denk dat de volgende grote gebeurtenis nog wel ff zal duren. Namelijk dat ze het proefbuisje te klein vinden en via de verbindings-slang naar het kunstnest verhuizen. Tot nu toe zijn ze hier volgens mij nog niet geweest.
Snel weer n verslag.
Grtz Luuk

Luuk: Foto's! (4. Sep 2006 01:54)

Kheb ff de moeite genomen 2 foto's met de webcam te maken. OK, ze zijn n beetje klein en wazig maar t is iets.
Tadaaa!

JimmyVe: (4. Sep 2006 15:24)

idd, het kan wel even duren eer ze nu gaan verhuizen, er zijn twee redenen waarom ze het nest verlaten, één omdat het te klein geworden is (maar in zo'n buisje kunnen gemakkelijk 100 mieren) of twee omdat de omstandigheden niet goed meer zijn voor de kolonie in de buis (te weinig water, te veel licht ext)

dat ze het zand naar binnen slepen is normaal, ze vernauwen de nestingang, voelen ze zich veiliger dan die grote opening van zo'n proefbuisje.

Zo te zien gaat alles goed, leuk om te horen. mooie foto's trouwens.

Veel succes nog.

Luuk: (10. Dez 2006 15:19)

Nou, de exodus heeft plaatsgevonden!! Na 3 maanden zit de hele kolonie definitief in het kunstnest en heb ik de lege proefbuis uit de arena gehaald. De afgelopen weken hebben ze veel verkenningen gedaan in het kunsnest maar het beviel blijkbaar nog niet zo. Ik hou over het kunstnest n lap om de boel te verduisteren. Ik heb na n poos met n schroevenraaier n paar "gangen" in het nest geprikt en vrij snel daarna zijn ze zich gaan nestelen. Massaal met eitjes en coconnen lopen sjouwen en uiteindelijk de koningin en de laatste mieren.
Ik vroeg me af of het nodig is om het nest vochtig te houden en hoe ik dat dan bij zo'n klein nest het best kan doen.

Grtz Luuk

JimmyVe: (11. Dez 2006 17:14)

Wat leuk, nu kan het pas echt beginnen (nu ze zijn verhuisd) ;)
Het is best dat je het nest wat vochtig houd, het beste mss met een sproeiertje. zoals deze
http://www.antstore.net/shop/product_info.php/products_id/84/cPath/44/irrigation---moisturisation/water-sprayer-0-5-liter
je moet wel zien dat je het nest ook niet te vochtig maakt dat de mieren verdrinken, gewoon vochtig genoeg dat je het zand niet zit uitdrogen.(snap je ?)

Groetjes

Luuk: (22. Dez 2006 14:02)

Ik heb fruitvliegjes gekocht!
Bij terrariumwinkel "de kameleon" in Tilburg. Ze hebben een prachtige verzameling slangen, gekko's, hagedissen en andere reptielen. Enorme Boa Constrictors maar ook een klein albino koppeltje. Prachtig, net een museum.
En ze verkopen dus ook vleugellamme fruitvliegjes, gewone vliegjes en krekels.
Die vleugellame heb ik gekocht en die kunnen dus niet vliegen. Da's wel handig dus. Nu doe ik t zo dat ik er 2 á 3 uit het bakje tik en met een pincet levend in het nest plaats waarna ze aan de mieren zijn overgeleverd.
Is dit gemeen / sadistisch? Moet ik ze eerst doodmaken vinden jullie? Voor mezelf vind ik het prettiger om ze niet zelf dood te hoeven maken en vind het eerlijk gezegd ook wel mooi om te zien hoe m'n mieren in de aanval gaan. Maar misschien is het sneller en pijnlozer als ik ze dood voer.. Of moet ik me niet druk maken om het leed van een fruitvlieg?
Hoe denken jullie hierover?

Grtz Luuk

JimmyVe: (22. Dez 2006 18:09)

Dat beslis je natuurlijk zelf Luuk, maar ik dood mijn voederdieren altijd zelf, zodat deze beestjes niet teveel afzien. Zelden geef ik levend voedsel.
De meeste voedseldieren doe ik in kokend water voor één minuutje ofzo daarna laat ik ze afkoelen en vries ik ze in. Neem er eentje uit laat het ontdooien en geef het aan men beestjes. (kwestie van dit niet elke dag hoeven te doen)
Bij fruitvliegjes gaat die niet, de beste manier is ze even in de oven te plaatsen, de warme lucht is genoeg om de beestjes te doden.

Luuk: Nieuwe foto's (15. Jan 2007 23:28)

Hier wat nieuwe foto's van m'n nest Lasius Niger.

JimmyVe: (16. Jan 2007 16:23)

Zo te zien gaat het goed met jouw kolonie. ;)

mieghommel: (5. Mai 2008 15:31)

hey jimmy kun je me helpen, kun je bij lasius niger andere poppen of
eitjes erbij leggen zodat de koningin die "opvoedt"

[1]   [2]   [3]