ANTSTORE World of Ants (F)  >> international forum (F)  >> Nederlandse forum (F)  >> algemene vragen (F)
 [1]   [2] 

Click to view full story of "Te klein?"

Devenity: Re: Te klein? (20. Jan 2010 17:50)

Ja oke, de koningin zit veelal in het holletje wat net 2 cm diep is... de werksters zijn wat meer boven te vinden althans 2 meestal de andere 2 blijven vaker bij de koningin. Ook zie ik dat een van die 2 werksters die wel is boven rond loopt de eitjes mee brengt naar boven. Wat kan hier van de reden zijn?
Hoe vochtig moet het nest zijn? en hebben ze warmte nodig of alleen buiten de winter periode?

Hartelijk dank alvast.

JimmyVe: Re: Te klein? (25. Jan 2010 19:35)

Het nest moet vochtig zijn, niet nat.

Waarschijnlijk zoeken ze nog de beste plaats uit voor hun eitjes.

Devenity: Re: Te klein? (3. Feb 2010 22:30)

De nest kwam met 4 werkers en 1 koningin, ik zie nu nog maar 3 werkers en een koningin, ik begrijp niet waar die andere is, kan deze opgegeten zijn door de andere? Of kan deze ergens apart een nestje hebben?

Wat betreft de eitjes deze zijn al flink wat groter, hoe lang duurt het gemiddeld voor deze uitkomen?
Ik merk dat ze regelmatig hun eitjes verplaatsen naar de boven, wanneer we de bureaulamp dan aanzetten (op hun hol, afgeschermd) dan verplaatsen ze zich naar hun hol met de eitjes, is dit omdat de lamp daar de warmte naar straalt of heeft dit een andere reden?

Hartelijk dank alvast.

JimmyVe: Re: Te klein? (7. Feb 2010 15:58)

Het kan zijn dat de werkster gestorven is, normaal eten ze deze niet op. Waarschijnlijk zal ze wel ergens in de buitenwereld liggen.

Gemiddeld duurt het een 8tal weken eer een eitje een werkster word, maar dat hangt van verschillende factoren af. Warmte, vochtigheid, voedsel, ...

Als je de lamp aandoet zien zij het inderdaad als een warmtebron (zoals de zon), dus ze gaan dan hun broed daar onderleggen om het wat sneller te later ontwinkelen. Zoals ik zei, ze zoeken altijd de beste plaats uit voor hun broed.

jeffrey432: Re: Te klein? (7. Feb 2010 17:45)

Maar devenity.
Waarom heb je eigenlijk voor een aarde nest gekozen?

Devenity: Re: Te klein? (8. Feb 2010 17:49)

Oke mooi, bedankt voor je reactie, nou ja volgens mijn broer zijn er wel 4 werkers, 1tje zit veelal in de buitenwereld.

Wat betreft de keuze voor een aarde nest... geen idee.. denk omdat deze niks bijzonders nodig heeft en omdat deze soort best groot en snel is.

jeffrey432: Re: Te klein? (8. Feb 2010 18:09)

Ytong was overzichtelijker en hoef je ook niks bijzonders mee te doen.
Maar oke, als de kolonie later groter is kan je de gangetjes wel mooi zien die ze zelf hebben gemaakt :)

Devenity: Re: Te klein? (9. Feb 2010 22:33)

Ja klopt daar doe ik het ook voor. Maare even een andere vraag:

Wij hebben bij het buitenbak een bakje met water staan, ik heb niet het idee dat ze er uit drinken maar ik vraag me af als de kolonie groter word, word dit lastig om bij te vullen ook al heb ik glijmiddel op de zijkanten, hoe lossen jullie dit op? Wij hebben een buitenwereld met een deksel erop en wil deze er perce op houden.

Bedankt

MorbidMike: Re: Te klein? (9. Feb 2010 23:03)

Ja klopt daar doe ik het ook voor. Maare even een andere vraag:

Wij hebben bij het buitenbak een bakje met water staan, ik heb niet het idee dat ze er uit drinken maar ik vraag me af als de kolonie groter word, word dit lastig om bij te vullen ook al heb ik glijmiddel op de zijkanten, hoe lossen jullie dit op? Wij hebben een buitenwereld met een deksel erop en wil deze er perce op houden.

Bedankt
Uitbraakpreventie is een must... het beste werkt een mechanische in combinatie met een ander middeltje (dus een deksel plus een ander 'iets' om te zorgen dat ze niet massaal naar buiten rennen als je het deksel eraf haalt).

[1]   [2]