Sinds zo'n maand of 2 heb ik dus een kolonie Myrmica Rubra in mijn Y-tong/formicarium. De kolonie bestaat uit 5 koninginnen,ongeveer 100 werksters en veel eieren,larven en poppen.
Sinds 1 week lopen er ook een 6 a 7 gevleugelde diertjes vrolijk rond in het Y-tong gedeelte :shock: deze worden constant lastig gevallen en rond gesjouwd door de werksters en zoals ik het kan zien zijn het mannetjes.
Mijn vraag is: wat nu??? gaan deze uitvliegen of zullen ze in het nest blijven tot ze dood gaan?
Ik had er nooit rekening mee gehouden dat er geslachtsdieren in mijn Y-tong zouden voorkomen :lol:
Zolang er geen vruchtbare vrouwtjes bijkomen zullen ze wel dood gaan vrees ik.
Even een andere vraag... aangezien je nest 5 koninginen heeft groeit een myrmica rubra nest dan ook 5 keer zo snel dan een nest met 1 koningin??
Gr, Don
Het zal niet precies 5x zo snel zijn :P .
Maar het zal niet veel schelen..
Het nest groeit dus erg snel met zo veel koninginnen, sneller dan een Lasius Niger nest :p .
ahw das opzich wel gaaf:P
Jah ik wou ook een mymicra rubra kopen maar ze waren uitverkocht :( .
Ik ga nu een paar koninginnen proberen te vangen :) .
A h w k e e j : P h o u m e o p d e h o o g t e ; ) : )
Hallo DonDiablo en welkom.
Ze gaan idd niet 5 X zo snel groeien maar wel sneller. Een beginnende Myrmica rubra kolonie heeft zelden meer dan 3 koninginnen. Wat er meestal wel gebeurd is dat er achteraf koninginnen bijkomen bij een kolonie. Zo kan het wel dat grotere kolonies tot 10 (of meer) koninginnen hebben.
Tja das best groot. Alleen wat ik me dan afvraag is hoe ze gyne worden bevruchten de mannetjes van het eigen nest de vrouwetjes dan?
Volgens mij acepteren ze gewoon andere Gyne's.