ANTSTORE World of Ants (F)  >> international forum (F)  >> Nederlandse forum (F)  >> beschrijving hoe houd ik mieren (F)
 [1]   [2] 

Click to view full story of "Myrmica rubra formicarium/Y-tong"

Awesome: Myrmica rubra formicarium/Y-tong (20. Jul 2005 13:13)

Sinds zo'n maand of 2 heb ik dus een kolonie Myrmica Rubra in mijn Y-tong/formicarium. De kolonie bestaat uit 5 koninginnen,ongeveer 100 werksters en veel eieren,larven en poppen.

Sinds 1 week lopen er ook een 6 a 7 gevleugelde diertjes vrolijk rond in het Y-tong gedeelte :shock: deze worden constant lastig gevallen en rond gesjouwd door de werksters en zoals ik het kan zien zijn het mannetjes.

Mijn vraag is: wat nu??? gaan deze uitvliegen of zullen ze in het nest blijven tot ze dood gaan?
Ik had er nooit rekening mee gehouden dat er geslachtsdieren in mijn Y-tong zouden voorkomen :lol:

FLechdrop: (21. Jul 2005 00:23)

Zolang er geen vruchtbare vrouwtjes bijkomen zullen ze wel dood gaan vrees ik.

DonDiablo: (17. Apr 2008 17:33)

Even een andere vraag... aangezien je nest 5 koninginen heeft groeit een myrmica rubra nest dan ook 5 keer zo snel dan een nest met 1 koningin??

Gr, Don

thomie: (17. Apr 2008 18:03)

Het zal niet precies 5x zo snel zijn :P .
Maar het zal niet veel schelen..
Het nest groeit dus erg snel met zo veel koninginnen, sneller dan een Lasius Niger nest :p .

DonDiablo: (17. Apr 2008 19:50)

ahw das opzich wel gaaf:P

thomie: (17. Apr 2008 20:33)

Jah ik wou ook een mymicra rubra kopen maar ze waren uitverkocht :( .
Ik ga nu een paar koninginnen proberen te vangen :) .

DonDiablo: (18. Apr 2008 16:18)

A h w k e e j : P h o u m e o p d e h o o g t e ; ) : )

JimmyVe: (18. Apr 2008 17:12)

Hallo DonDiablo en welkom.

Ze gaan idd niet 5 X zo snel groeien maar wel sneller. Een beginnende Myrmica rubra kolonie heeft zelden meer dan 3 koninginnen. Wat er meestal wel gebeurd is dat er achteraf koninginnen bijkomen bij een kolonie. Zo kan het wel dat grotere kolonies tot 10 (of meer) koninginnen hebben.

DonDiablo: (18. Apr 2008 18:03)

Tja das best groot. Alleen wat ik me dan afvraag is hoe ze gyne worden bevruchten de mannetjes van het eigen nest de vrouwetjes dan?

thomie: (18. Apr 2008 22:04)

Volgens mij acepteren ze gewoon andere Gyne's.

[1]   [2]