Hallo wederom een dagboek allen dezekeer voor de nu zeer actieve L asius niger wie ik nu sinds vrijdag heb . Ik heb vandaag in de buitenwereld gedaan en ze gingen na 5 a 10 min meteen al verkennen en hun ingang smaller maken erg leuk om te zien omdat mijn Camponotus soor wat minder actief is alleen werkt het vaseline niet bij deze soort bij de Camponotus soort hoeft het nog niet te werken omdat ze al meteen vallen meer volgt morgen
als ik jouw was zou ik er parafin olie probeeren op te doenmijn lasius niger lopennamelijk makkelijk over het ptfe dat ik op hun bak heb gesmeert
ok wat is dat en waar is het te koop?
dag 3 ze zijn heel actief en hebben hun ingang ondertussen al mooi klein gemaakt door het vol te stoppen met zand erg leuk om te zien het nest komt nog eerst kijken hoe het bevalt met mijn camponotus soort
dag 4: de werkster beginnen al te eten van de dooie pop is niet erg ik heb toch tot vandaag nog 103 poppen en een paar meelwormen ben wel bang dat het er een beetje te veel worden maar dan kan ik altijd nog moorden en voeren het gaat verder heel goed met deze kolonie en ze doen het goed ook zijn ze heel actief en lopen er altijd wel 2 in de buitenwereld :D
dag 5 : nog steeds evenveel actifitijd heb vandaag wat larfjes van uit de tuin gehaalt kijken of ze die overnemen ben bang van niet maar is te proberen de larfjes zijn namelijk 2x zo groot als de werksters wie ik nu heb
'' ben wel bang dat het er een beetje te veel worden maar dan kan ik altijd nog moorden''
Is dat niet een beetje wreed?
Had je net zo goed een kleinere kolonie kunnen kopen...:P
dag 5 of 6 het zijn meelwormpoppen de larfjes van de kolonie buiten zijn nog niet geaccepteert verder gaat het goed met ze
meschien moet je eens probeeren om de mieren de poppen te voeren :twisted: mescien vinden ze het wel lekker
dag 6 heb ik al lasius is het aan het eten maar de andere nog niet de honing is ververst en verder gaat alles op zijn lije dakje
ik weet vanervaring dat lasius niet zoveel suikerwater nodig hebben1keer in de maand lijkt me bij een kleine kolonie wel goed maar dat is mijn mening en karste weet er waarschijnlijk meer van