ANTSTORE World of Ants (F)  >> international forum (F)  >> Nederlandse forum (F)  >> beschrijving hoe houd ik mieren (F)
 [1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]   [7]   [8] 

Click to view full story of "Myrmica rubra aardnest"

JimmyVe: (20. Jun 2006 19:31)

het is te hopen, anders zullen de koniginen alles zelf moeten doen ;) normaal gezein zullen er wel werksters komen zekers.

Menph: (3. Jul 2006 22:51)

Een van de koninginnen is gestorven. Vermoedelijk door een gevecht, daar de overgebleven koningin een voelspriet mist. Vreemd dat jonge koninginnen onderling met elkaar op de vuist gaan. Ze werd niet geaccepteerd door mijn M. rubra (weggejaagt door werksters) zodat ik haar weer heb terug gezet in de proefbuis. Ik hoop dat ze eieren gaat leggen.

Verder,..
Zat er een spin in het M. rubra formicarium. Lang leven de stofzuiger!

Vandaag heb ik twee formicaria geinstalleerd. Kleinere uitgaven van het aardnest wat ik al had. De bedoeling is dat ze worden bevolkt door twee Myrmica soorten. De Specioides durf ik echter nog niet te verhuizen en blijft voorlopig in de Y-tong zitten.

Mijn F. fusca heeft eitjes gelegt. Toch wil ik ergens nog wat poppen vandaan halen.

De C. ligniperda lijkt al haar broed te hebben opgegeten, en dat terwijl ik voordurend kleine vliegjes heb aangeboden in het nest. Ik lees dat dit normaal gedrag schijnt te zijn bij startende koninginnen. Een pop staat al weken op uitkomen (silhouet te zien)

FLechdrop: (5. Jul 2006 10:13)

Even voor de duidelijkheid: die pop is dus ook opgegeten?

Menph: (5. Jul 2006 10:20)

Behalve de pop.

Misschien hervat ze het leggen van eieren nadat deze is uitgekomen? Eerder had ze twee kleine werksters ter beschikking, waarvan er een is overleden.

Ik heb mijn F. fusca rijkelijk voorzien van poppen. Diezelfde avond nog zijn er 9 poppen uitgekomen. Ongeloofelijk.

JimmyVe: (5. Jul 2006 16:31)

das snel.

het is te hopen dat ze dat doet, zonder eieren gaat de kolonie niet lang overleven.

Menph: (25. Sep 2006 07:33)

Even een kleine update

De Lignipera is gestorven. Waarom weet ik niet. Diezelfde dag verloor ik ook een F. fusca, en L. fuliginosis.

De F. fusca kolonie maakt het momenteel goed. Het eerste broed is uitgekomen waarmee de teller nu op 40 dieren staat. De koningin is momenteel gestopt met leggen.

Verder gaat het ook goed met een kolonie L. flavus (zeer veel larven zichtbaar) en een kolonie Temnothorax nylanderi (ook larven zichtbaar)

Verder heb ik een kolonie M. regulosa (bossteekmier) en M. sabuleti (schraallandsteekmier) gekocht (de laatste bij Antstore). Bijde kolonies hebben net als mijn M. specioides (duinsteekmier) een aardnest gekregen.

Verder kom ik om in de proefbuisjes L. niger, Probeer ik 6 M. rubra te boosten met wat larven en houd ik nog een L. flavus en beginnende kolonie F. fusca in reageerbuis.

Menph: (25. Sep 2006 07:38)

Haha, maar waar het in dit topic eigenlijk over ging --> de M. rubra!

Ook zij maakt het goed. De teller staat momenteel op 8 a 10 koninginnen. Momenteel werkt ze wekelijks 6 meelwormen weg.

Ik heb dit jaar 1 mannetje gezien, maar het zou natuurlijk fantastisch zijn om volgend jaar een mini bruidsvlucht te mogen meemaken.

[1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]   [7]   [8]