meschien moet je licht op het nest schijnen zo dat de mieren in het donker buisje vluchten;)
maar de lasius niger gaan nogwel goeien die van karsten zijn ook 2keer zo groot als ze vorig jaar waren toen hij ze kreeg
ok ik heb ze er uitgeblazen doormiddel van een anderslangetje en mijn mond de koningin had een zwak voor de honing (gelukkig :) ) heb ze nu in hun nieuwe bak en ben al bezig met hun nieuwe nest vind zelf al heel mooi deze maak ik iets dieper heb een blok van 10cm dik gekocht
dag 43: ze zitten nu in hun nieuwe nest het reageerbuisje 1 werkster wil er maar niet in en blijft de heletijd in de outworld wie ik in rots style heb gemaakt foto's volgen komende week
dag 44 : heb gisteren alle werkster met het buisje achterna gezeten en gevangen en toen op een vaste plek neergezet ook heb ik een beetje steen gruis in het buisje geschoven nu zien ze het echt als hun huis :)voor het nest moet ik alleen nog ff de binnenkant verven met het zelfde spul als de buitenwereld steen spul en de buisjes en glasmplaat op maken en dan kan ik een gat in de buitenwereld maken voor het slangetje
dag 45: ze laten niet veel van zich zien in de buitenwereld maar ze leven nog wel eitjes onbekend misschien wel maar het buisje is een beetje dof de werksters zijn wel fel als er een pissenbed wil komen wonen en jagen em er meteen uit da's wel leuk gezicht alleen nog een vraagje naar hoeveel dagen moet je honing verversen en het eten weghalen?
dag 46: nog steeds geen nieuwe eitjes en verder niet veel bijzonders
dag 47 heb vandaag de aansluiting aan de buitenwereld ook heb ik doormiddel van en T splitsing het buisje aan de buitenwereld gekoppelt en dan straks koppel ik daar het nest aan bij
Ik zelf zou me honing om drie dagen verversen.
ok dan ververs ik morgen de honing even verder is het nest af en sluit ik het morgen aan
dag 48: ook hier heb ik de honing en het voor ververst en ze een levende meelworm pop gegeven verder is hier het nest aangesesloten en doe ik er morgen water in verder hebben ze nog geen nieuwe eitjes maar zijn ze wel actief voor hun doen verder ga ik nog een werkstuk voor nederlands over de mier doen een geval met een plaatje en zo naam ben ik ff kwijt dus als je info heb hoor ik het graag
dag 49 heb de mieren nu 7 weken en als alles goed was gegaan dan had ik nu waarschijnlijk al meer werksters maar ik heb er in iedergeval veel van geleerd ook heb ik net een extra water resevoir aangesloten buiten het nest zodat ik niet elke dag het water hoef bij te vullen :D verder gaat het goed met ze ze heeft nog geen nieuwe eitjes maar de thorax word steeds dikker dus het zal dit weekend of begin volgende week wel zo ver zijn